אבל כמו כל התמכרות, גם זו הייתה אשליה. מאז עברתי ועוברת מסע להכרת השפע והודיה עליו מדי יום ומעבירה את זה הלאה בכל הזדמנות. היום, כשאני נכנסת לארונות של הלקוחות שלי, הדבר הראשון שאני רואה הוא שפע אדיר. שפע שהם בעצמם לא רואים. בגדים תלויים צפוף, מדפים עמוסים, ובכל זאת – תחושת החוסר מלווה אותם בכל בוקר מול הארון. הידעתם שבממוצע אנחנו משתמשים רק ב-20% מהבגדים שיש לנו? שמונים אחוז מהארון שלנו פשוט תופס מקום, מחכה ל"יום המיוחד", ליום שנרד במשקל, ליום שהבגד הזה יתאים ללבוש אותו, או הבגד הזה שקנינו כשהתחשק לנו משהו שהוא ממש לא אנחנו אבל רצינו להרגיש מיוחדים, או סתם בגד שנשכח בפינה אפלה של המדף האחורי.
אני זוכרת את התחושה כאילו זה היה אתמול. עומדת מול המראה בחדר ההלבשה, לובשת חולצה חדשה שזה עתה מצאתי בסייל, והלב שלי פועם בהתרגשות. ה"היי" הזה – התחושה המשכרת של קנייה חדשה. כשופהוליקית לשעבר, אני מכירה את זה טוב מדי. זו הייתה ההתמכרות שלי. הייתי שופהולוקית. בלתי מוצהרת. "אין לי מה ללבוש!" – כמה פעמים צעקתי את המשפט הזה מול ארון מלא בבגדים? בגדים עם תגיות, בגדים שקניתי בדיוק כמו את החולצה הזו – ברגע של התלהבות, בסייל שלא יכולתי לפספס. כל קנייה הייתה כמו סם: עלייה מטורפת של אדרנלין, ואחריה… הנפילה.
היום, כיועצת תדמית, מומחית לרושם ראשוני ושפת גוף, שמלווה גברים ונשים במסע שלהם לארון מדויק ומספק, אני מתחילה כל תהליך בתרגיל פשוט אבל עוצמתי: סקר מלאי. יחד, אנחנו פותחים את הארון לרווחה ומתחילים להבחין באמת במה יש לנו בארון. להסתכל לעומק ולגלות מחדש את השפע שכבר קיים. התגובה הראשונית תמיד זהה: "וואו, לא זכרתי שיש לי את זה!" או "אה, זה היה פה כל הזמן?"
בסדנאות האישיות שאני מעבירה, אני תמיד מתחילה בשאלה פשוטה:
"למה קניתם את הפריט האחרון שלכם?"
התשובות תמיד מפתיעות:
"קניתי כי הייתי עצובה"
"קניתי כי היה לי יום קשה בעבודה"
"קניתי כי חברה שלי קנתה"
"קניתי כי היה סייל מטורף מה אני אפספס?"
"קניתי כי רציתי להתחדש במשהו"
שמתם לב? לרוב היא לא התשובה האמיתית ולא סתם כדי לשכנע "קניתי כי באמת הייתי צריך".
היום אני מלמדת שיטה אחרת. שיטת "המשקפת" שמתחילה בהכרת השפע הקיים ומסתיימת בקניות חכמות שמשרתות אותנו באמת. הנה כמה מהכלים שאני נותנת ללקוחות שלי:
1. תרגיל השפע היומי
– רשמו את סגנון הבגדים שיש לכם.
– סמנו מה לבשתם בחודש האחרון.
– גלו כמה פריטים לא נגעתם בהם חצי שנה.
2. חוק 24 השעות
– כל פריט שאתם רוצים לקנות – חכו איתו 24 שעות.
– תופתעו כמה פעמים התשוקה העזה פשוט נעלמת.
3. צילום הארון המלא
– לפני כל קנייה, הסתכלו בתמונות של הארון שלכם.
– זה מונע קניות כפולות ומיותרות.
– צרו לוח השראה דיגיטלי עם מה שכבר יש לכם.
4. תרגיל "שלושת הדרכים"
– לפני שקונים פריט חדש – חשבו על שלוש דרכים שונות ללבוש אותו.
– צלמו את ההרכבים האפשריים.
– חשבו על כל עונות השנה.
סיילי נובמבר: איך עושים את זה נכון?
אז מה, אני אומרת לכם לא לקנות בכלל?
ממש לא!
אני פשוט מלמדת את הלקוחות שלי לקנות חכם.
הנה המתכון המנצח שלי:
זה מתחיל ברשימה מדויקת, כמו שלא הולכים לסופר רעבים, ככה לא ניגשים לסייל בלי רשימה. תקציב קבוע מראש, לא "בערך". מספר מדויק כדי שתוכלו להרגיש סיפוק לצד ריגוש. בדיקת איכות, גם אם זה בסייל, האיכות חייבת להיות טובה על מנת שתהיה שווה את ההוצאה. חשיבה קדימה, תמיד תחשבו עם מה אתם הולכים לשלב את הפריט הנרכש וכמה האמת תנצלו אותו. היום, כשאני נכנסת לחנות, זה אחרת לגמרי. אני קונה פחות, אבל נהנית יותר. כל פריט בארון שלי משרת מטרה, וכל קנייה היא החלטה מודעת. בסדנאות שלי, אני רואה את השינוי בעיניים של המשתתפים כשהם מבינים שאפשר אחרת. שאפשר ליהנות מקניות בלי להתמכר להן. שאפשר לבנות מלתחה מדויקת שמשרתת אותנו, ולא להיות משועבדים לטרנדים ולסיילים.
לפעמים, כשאני עוברת ליד חלון ראווה, אני עדיין מרגישה את המשיכה הזו. את הקול הקטן שלוחש "אולי הפעם?". אבל אז אני נושמת עמוק, מחייכת לעצמי, ונזכרת: האושר האמיתי שלי לא מחכה לי בשקית קניות חדשה. הוא נמצא בהכרת השפע שכבר יש לי, בהבנה שאני שלמה עם מי שאני, בדיוק כפי שאני. וזה, חברים יקרים, שווה יותר מכל הסיילים בעולם. אז בפעם הבאה שאתם עומדים מול מדף עמוס בהנחות או חלון ראווה מפתה, זכרו: הבגדים שאנחנו לובשים הם רק השכבה החיצונית של מי שאנחנו. השכבה הפנימית – זו שבאמת חשובה – היא הביטחון לדעת שיש לנו כבר את כל מה שאנחנו צריכים.
ואם אתם צריכים מישהי שתזכיר לכם את זה מדי פעם – אני כאן. כי גם אני הייתי שם, ואני יודעת בדיוק איך זה מרגיש.
הוספת תגובה