כל אחת מהדמויות מייצגת נקודת מבט חברתית אחרת וההצגה עוסקת רבות בפער שבין הגלוי לנסתר, הפער בין האמת לשקר, הפער בין החוקים הבלתי כתובים של ההתנהגות האנושית לאותנטיות, הפער בין נורמות חברתיות לרצון לשבור את הכללים והנורמות ולהתחבר לרגשות כנים ואותנטיים. מעל לכל, הפער בין התנהגות הכפופה לנורמות והקול האותנטי שלא תמיד נשמע. עולה שאלת הנאמנות של האדם לעצמו ביחס לאחרים.
>>>בלעדי: סיפורה של ורד גליקסמן…
זוהי הצגה מדוברת של תיאטרון הקאמרי משום שהיא נוגעת באומץ במה שלא באמת נאמר ביחסים בתוך המשפחה ואף נוגעת בשקרים חברתיים בהם החברה מאלצת אותנו לנהוג על פי נורמות שלא תמיד מותירות מקום לאמת הפנימית. בתוך תפאורה מסקרנת שנראית כמו מזוודת ענק, מדובר בעיבוד עברי לקומדיה החדשנית והמטורפת שזכתה להצלחה גדולה ולעיבודים רבים ברחבי העולם של המחזאית הבריטית סם הולקרופט (Sam Holcroft) שכתב וביים ארז דריגס, עם אודיה קורן, אנדריאה שוורץ ושחקנים נוספים שעושים עבודה נהדרת בדמויות סטראוטיפיות מוחצנות המעבירות מסרים מטלטלים..
סיפור המסגרת הוא סיפורה של משפחה שמתכנסת לחגוג את ליל הסדר ואט אט נחשפות מערכות היחסים, הדמויות והסודות הנסתרים של כל אחת מהדמויות ומערכות ביחסים בניהם. הרעיון המרכזי הוא שלכל התנהגויות בין אנשים בדמות "חוקים" לא כתובים, התנהגויות והרגלים ייחודיים שחוזרים על עצמם באירועים משפחתיים ובמצבים שגורמים לנו להיות מזויפים לצורך נאמנות לנורמות חברתיות.
ההצגה עוסקת באומץ, בפער בין נורמות התנהגות לבין האמת של כל דמות וכל אדם. לצורך כך, הבמאי יצר קונספט של לוח הגלוי לקהל המזהה את מרחב הזיוף והעדר האמת של הדמיות ובכך הצופה הופך שותף לשקרים, בלופים ואי נעימויות של כל אחת מהדמויות. הבחירה בדמויות קריקטוריסטיות יוצרת תוצאה קומית שבה הקהל צופה בהתנהגות קיצונית שהופכת את ההצגה לקומדיה פרועה בה הצופים מזדהים עם חלק מההתנהגויות, אך גם חשים הקלה שלכולם יש פער מסוים בין ההתנהגות הנורמטיבית לבין מה שעובר בראשנו.
כיאה לקומדיה חברתית, ההצגה נוגעת בסוגיות חברתיות חשובות כמו אמון, בגידה, סוגיית מה יגידו, זוגיות, המשפחה כערך עליון, הדחקה, ניצול מיני, פערים חברתיים, ציפיות הדדיות, כבוד האדם, אהבה, בדידות, אותנטיות ומוסד הנישואים.
לסיכום, "חוקים לחיים" היא קומדיה פרועה שמעלה שאלות נוקבות במעטפת שנונה וסרקסטית ואף לעיתים גרוטסקית ושווה צפייה.
עיבוד ובימוי: ארז דריגס
סקירה מאת ורד גרנדיר פרוכטמן – הנחיית קבוצות, בוגרת לימודי תיאטרון בסמינר הקבוצים, מתמחה באימון למערכות יחסים.
הוספת תגובה