יוזף ק', גיבורו האלמותי של פרנאץ קאפקא ברומן "המשפט" עסוק במהלכו של הספר בחיפוש אובססיבי אחר אשמתו. הוא מקבל הודעה לאקונית כי הוא נאשם, אך אינו יודע במה ומדוע.
השפעתו של קאפקא על הסרט ניכרת – המראות האקפרסיוניסטיים, הלקוחים מן המודחק, התת מודע, מן החרדה הקיומית, מחלומות הביעותים – כל אלה חולפים אל מול עיני הצופה והדמויות המנסות להבין מדוע מנסים להפליל אותם כשהם מגלים קשר פאשיסטי בשנות השלושים למאה
הקודמת בארצות הברית, הם האידה פיקס בסרט.
הדמויות, יוצאות מלחמת העולם הראשונה, מנסות לשקם את חייהן ואת גופם שנותר בעל מום. על רקע זה, עולה הקשר לחסל את הדמוקרטיה האמריקאית, בדיוק כפי שהקשר הזה, היסטורית, קורם עור וגידים ומצליח בהרבה ממדינות אירופה. ואכן, אירופה שלאחר מלחמת העולם
הראשונה, מסתחררת אל תהומות של דיקטטורה, והמדינות הדמוקרטיות נופלות בזו אחר זו לידיהם של מנהיגים פשיסטים.
התיאוריה ההיסטורית הקונסרטרוקטיביסטית, גורסת כי מנהיגים ואינדיבידואלים אינם משנים את מהלכי ההיסטוריה על פי גחמותיהם, אלא זרמי עומק חברתיים, מעלים מנהיגים כאלה ומבטאים את רצונו של ההמון. כך בגרמניה, באיטליה, בספרד, ויש שיאמרו בהמשך בצרפת
ובמדינות אחרות בשנות השלושים יקרסו הרפובליקות הדמוקרטיות כבמגדל קלפים ויהפכו למדינות בעלות משטר אימים.
הדמוקרטיות האמתיות, אלה שבהן הייתה תמיד תרבות פרלמנטרית וחירות ביטוי עמוקה, לא נתנו לתופעה הזו להתרחש. באנגליה – אוסוולד מוסלי הפשיסט, הוקע בידי בעם האנגלי שהתרבות הדמוקרטית שבו גברה על הרעיונות שהצליחו לפחות לעשור באירופה. גם בארצות הברית, התרחש קשר להפלת השלטון הדמוקרטי, והסרט מהדהד את האירוע ההיסטורי הנשכח הזה שאירע בימי השפל הכלכלי הגדול והונע בידי גורמים כלכליים עוצמתיים, ובסופו נגדע.
הסרט איננו תיעוד של אירועים אמתיים, אלא מהדהד אירועים אחרים כאלה, ודומה כי נקודת המבט הישראלית, חייבת לעורר מחשבה גם אצלנו, כשאנו מביטים בגורמים פוליטיים שיודעים היטב להניע בוחרים באמצעות שנאה ופחד, אל עבר כמיהה למנהיג "חזק". "אמסטרדם" הוא בהחלט קולנוע משובח, מהפך קרביים, מעורר מחשבה והרהור חרדתי על טבע האדם ועל נטייתה של ההיסטוריה במובנים מסוימים לחזור על עצמה, בהתבסס על הזיכרון ההיסטורי הקלוש לאירועים שאירעו לא כל כך מזמן.
מאת: אורון שוורץ הוא עורך-דין, שותף מייסד במשרד שוורץ-נרקיס ושות', כותב ומגיש הפודקאסט
"משפט חוזר" בתאגיד השידור "כאן", ארכיאולוג וטייס בתחום התעופה הקלה.
הוספת תגובה