עמוד הבית » בצל החדשות: סימני אזהרה להורים בעת משבר לאומי

בצל החדשות: סימני אזהרה להורים בעת משבר לאומי

עתליה פלוס, יועצת משפחתית ומדריכת הורים צילום: פרטי
הותר לפרסום - כך נפתח הבוקר במרבית הבתים בישראל בשנה החולפת. מדינת ישראל, הקיימת זה 76 שנים, התמודדה עם מלחמות רבות והוכיחה את יכולתה להתאושש. אולם, השנה האחרונה הביאה עמה שינוי חסר תקדים. החדשות מכבידות, והאזרחים מנסים לקיים שגרה בצל מציאות מאיימת, הן מחוץ לבתיהם והן בתוכם.

נטייתנו הראשונית היא לחשוב כי הקושי העיקרי מתרכז בבתים שבהם נפגע בן משפחה, או במקרים הקשים יותר – נהרג. או בבתי משפחות החטופים, העוברות משבר עמוק ומתמשך. אולם, האמת היא כי המצב במדינה משפיע על כלל האוכלוסייה, והקושי מורגש בכל בית, גם כאשר לא נגרמה פגיעה ישירה באחד מבני המשפחה. התפתחות עולם התקשורת בעשורים האחרונים יצרה עולם חדש. אם בעבר אדם אסף את המידע שהוא מקבל מהעיתון השכונתי או מפה לאוזן, בצורה שאינה נגישה לכולם. כיום הכל גלוי. לכל אדם יש סמארטפון שמעביר לו מידע 24/7, ומלבד אתרי החדשות, שמהם ניתן להימנע בדרך כזו או אחרת, קיימות הרשתות החברתיות שלא מאפשרות שלא להיות מעודכן בכל אירוע שקורה וכל זאת כבר מגיל צעיר מאוד.

צילום: pexels

 

>>>זמן לנפץ מיתוסים: 10 הנחות שגויות בתזונה 

אם עבורנו הדבר עלול להוביל לקשיים רגשיים ונפשיים רבים, רק דמיינו את ההשפעה של כך על ילדינו, שלא יודעים כיצד להתמודד עם חוסר הוודאות ועם התקופה הקשה שפוקדת את כולנו. כך במקרים רבים נוצרים להם קשיים רגשיים, נפשיים והתנהגותיים אצל הרבה ילדים במדינת ישראל אשר ללא התייחסות ראויה עלולים להשפיע על ילדינו לאורך כל ימי חייהם. בעולם אידיאלי, היינו מצפים כי ילדינו, בעת חשיפתם לחדשות או למידע מטריד ברשתות החברתיות, יפנו למבוגר אחראי לקבלת הסבר והבהרה. אולם, המציאות מורכבת יותר. ילדים רבים מתקשים לבטא במילים את המידע אליו נחשפו, ותגובותיהם עשויות להתבטא באופנים מגוונים. תגובות אלו עלולות להוות עבור הורים רבים סימני אזהרה ונורות אדומות.

סימני האזהרה יכולים להופיע במספר דרכים. למשל, שינויים בהתנהגות הילד- אלימות, התפרצויות והתקפי זעם שלא אופייניים לילד, חוסר שקט, הסתגרות, ניתוק ועוד. שינויים בהרגלי אכילה- חוסר תאבון או אכילה מופרזת. הופעה של פחדים וחרדות, כאבים גופניים- כאבי ראש, כאבי בטן, בחילות ועוד. חשוב לציין סימנים אלה יכולים להופיע באופן כללי בכל ילד בחיי היומיום, ובפרט בשנה האחרונה כמה בכל בית בישראל.

צילום: pexels

 

בכדי שנוכל לעזור לילד שלנו להתמודד עם המציאות שהוא חשוף אליה באופן ישיר ועקיף, נוכל להקפיד על מספר עקרונות מנחים; ראשית, שמירה על שגרת חיים רגילה ככל האפשר, שיח כנה בגובה העיניים, משמע, לתת הסברים אמתיים וקונקרטיים אשר מותאמים לגילו וליכולת התפיסה וההבנה שלו. בנוסף, אפשרו לילד מרחב בטוח לשתף ולהביע את תחושותיו תוך מתן ביטוי תוקף לרגשותיו- "אני רואה שקשה לך", "אני כאן עבורך" ובמקביל הצגת פתרונות ממשיים להתגבר על תחושות אלו. במקרים קיצוניים יותר מומלץ להיעזר בגורם חיצוני כמו יעוץ משפחתי והדרכת הורים, טיפול פסיכולוגי, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, ועוד.

צילום: pexels

 

חשוב לזכור כי ילדים חסרים את היכולת הרגשית להתמודד עם מצבים מורכבים כפי שעושה זאת מבוגר. תגובותיהם, חשיבתם והתנהגותם שונים באופן מהותי. לפיכך, זיהוי מוקדם של סימני אזהרה יאפשר לנו להתאים עבורם את המענה הטיפולי המדויק ביותר. בכך נוכל למנוע התפתחות של קשיים רגשיים או בעיות אחרות העלולות להשפיע עליהם גם בבגרותם.

עתליה פלוס – יועצת משפחתית ומדריכת הורים

🔸️התמודדות עם אתגרי ההורות בעולם המודרני
🔸️ דגש על ילדים ונוער עם הפרעות התנהגות
🔸️מאמינה בשיח בגובה העיניים ככלי מרכזי בהורות

0526162109 / Atalyafelus12@gmail.com

תגובה

הוספת תגובה