עמוד הבית » זמן לנפץ מיתוסים: 10 הנחות שגויות בתזונה

זמן לנפץ מיתוסים: 10 הנחות שגויות בתזונה

צילום: unsplash
המדיה שופעת מידע בנושא תזונה, חלקו מדעי ומבוסס וחלקו... פחות. מיתוסים ותפיסות שגויות נפוצים מאוד, ומשפיעים על ההחלטות התזונתיות ועל הבריאות שלנו. ליטל פרגן, מאמנת כושר ויועצת תזונה מוסמכת, כאן כדי להפריך כמה מהמיתוסים הנפוצים ביותר ולהציג את האמת על תזונה בריאה ומאוזנת

מיתוס 1: אכילת שומן מזיקה לגוף

השומנים חיוניים לתפקוד תקין של הגוף. הם מסייעים בספיגת ויטמינים מסוימים, בבניית תאים ובייצור הורמונים. החשוב הוא להבדיל בין סוגי השומנים: שומנים רוויים (בשר אדום, חמאה), שומנים בלתי רוויים (שמן זית, אגוזים) ושומנים טראנס (מזון מעובד). יש להעדיף את השומנים הבלתי רוויים, ולהימנע משומנים רוויים וטראנס ככל האפשר.

מיתוס 2: פחמימות משמינות

לא כל הפחמימות שוות. פחמימות פשוטות (סוכר, מוצרי מאפה, חטיפים) מעלות את רמת הסוכר בדם במהירות, ולאחר מכן גורמות לירידה חדה ברמות הסוכר, מה שמוביל לתחושת רעב ותשוקה למתוק. להבדיל, פחמימות מורכבות (דגנים מלאים, קטניות, ירקות) מספקות אנרגיה, סיבים תזונתיים וויטמינים. הן חיוניות לתפקוד תקין של הגוף.

צילום: pixabay

 

>>> אמונותיו של המאהב המושלם  

מיתוס 3: ארוחות קטנות תכופות מאיצות את חילוף החומרים ומועילות לירידה במשקל

אין הוכחה מדעית לכך שארוחות קטנות תכופות מאיצות את חילוף החומרים. אם אתם צורכים פחות קלוריות ממה שאתם מוציאים (גירעון קלורי)- תרדו במשקל. מעבר לסך הקלוריות הנצרכות ביום, חשוב לשים לב גם ממה מורכב התפריט שלכם. חוסר תזונתי בתפריט מוביל את הגוף לסטרס ואז גם אם תאכלו, לצורך דוגמה, רק 500 קלוריות של שוקולד ביום, זה לא ממש יעזור לכם

מיתוס 4: דיאטות מהירות הן הדרך היעילה לירידה במשקל

לא ולא. מה שיורד מהר- עולה מהר. דיאטות מהירות עלולות לגרום לירידה מהירה במשקל, אך לרוב המשקל חוזר במהירות. בנוסף, דיאטות קיצוניות עלולות לפגוע בבריאות, לגרום לתחושת עייפות וחולשה, ולהוביל להפרעות אכילה. ירידה במשקל בריאה ובת קיימא מתבססת על תזונה מאוזנת, פעילות גופנית קבועה ושינוי הרגלי חיים.

צילום: pixabay

 

מיתוס 5: סוכר חום בריא יותר מסוכר לבן

סוכר חום וסוכר לבן מכילים כמות זהה של קלוריות. ההבדל העיקרי הוא במרקם ובצבע. סוכר חום מכיל מעט יותר מינרלים וסיבים תזונתיים מסוכר לבן, אך הכמות זניחה.

מיתוס 6: אפשר להתאים תפריט דיאטה לפי סוג הדם

אין שום בסיס מדעי לטענה שסוג הדם קובע את סוג המזון המתאים לאדם. תזונה בריאה מבוססת על עקרונות כלליים ולא על סיווג דם.

מיתוס 7: מוצרי דיאט הם בריאים יותר

מוצרי דיאט רבים מכילים ממתיקים מלאכותיים וחומרים משמרים, והם לא בהכרח בריאים יותר ממוצרים רגילים. אם תבדקו תופתעו לגלות שהם עתירי קלוריות ופחמימות. חשוב שתקראו את התוויות, תשימו לב להרכב המזון ותפעילו שיקול דעת בהתאם

מיתוס 8: גלוטן רע לבריאות

רגישות לגלוטן וצליאק מהווים מצב רפואי שדורש הימנעות מגלוטן. אך רוב האנשים יכולים לצרוך גלוטן ללא בעיה. דיאטה נטולת גלוטן ללא צורך רפואי אינה בהכרח בריאה יותר.

מיתוס 9: מיץ פירות בריא כמו פרי

מיץ פירות מכיל רק את הסוכרים ולא את הסיבים התזונתיים שלו, ולכן הוא מעלה את רמת הסוכר בדם מהר יותר. העדיפו לצרוך פירות שלמים או טחונים לשייק.

מיתוס 10: ארוחת בוקר הי

 

 

צילום: pixabayהארוחה החשובה ביותר ביום

ארוחת בוקר חשובה לסיפוק אנרגיה ולהתחלת היום בצורה נכונה. עם זאת, אין היא הארוחה היחידה החשובה. יתרה מזאת, הקשיבו לגוף, אם אינכם רעבים ואין זה גורם לרעב מוגבר ו"פיצוי" בשעות הערב- אפשר בהחלט לפסוח עליה. כמובן, תזונה בריאה היא אינדיבידואלית ומותאמת לכל אדם. חשוב להתייעץ עם איש מקצוע מוסמך כדי לקבל תכנית תזונה אישית.

וזכרו: תזונה בריאה היא לא דיאטה, אלא אורח חיים.

ליטל פרגן, צילום: יחצ

 

מאת ליטל פרגן- מאמנת כושר ויועצת תזונה מוסמכת, בעלת מתחם סדנאות וקליניקות פרונטלי ואונליין