עמוד הבית » איך שומרים על רצפת אגן בריאה?

איך שומרים על רצפת אגן בריאה?

צילום: FREEPIK
אמנם הם לא נראים לעין, אבל שרירי רצפת האגן ממלאים כמה משימות מרכזיות בגופנו: הם מגינים על הרחם, המעי הגס, ושלפוחית השתן, מסייעים לשלוט בסוגרים ותומכים באברי האגן.

אבל זה לא הכל. שרירי רצפת האגן גם מסייעים בשמירה על יציבות הגוף בכלל ועמוד השדרה בפרט, ובזכותם תנועת הגוף שלנו קלה יותר ותחושת הרווחה הכללית טובה יותר.

התפקידים הרבים של שרירי רצפת האגן מוכיחים עד כמה הם חשובים לשמירה על בריאות הגוף והנפש, וכדי להבטיח שהם ישמשו אתכם היטב גם בשנים הבאות יש כמה דברים שכדאי לדעת.

סימני אזהרה

אזור האגן כולל את עצמות האגן, הרקטום, שלפוחית השתן, הרחם והשחלות (אצל נשים). אזור זה עלול להיפגע ולהחלש עם הגיל או בשל הריון, לידה, או פגיעות אחרות. התסמינים הבאים מהווים רמזים לכך שאולי כדאי לחפש פיזיותרפיסטית לרצפת האגן :

  • בריחת שתן: היחלשות שרירי רצפת האגן עלולה להוביל לפגיעה בסוגרים (השרירים ששולטים בפתחים של צינור השתן ופי הטבעת) וקושי בשליטה בהם. במקרים אלו תיתכן בריחת שתן , בייחוד במצבים בהם ישנה עליה בלחץ התוך בטני כגון עיטוש, שיעול, צחוק או פעילות גופנית מאומצת, המאתגרים את השרירים הסוגרים עוד יותר.
  • צניחת רחם: היחלשות שרירי רצפת האגן, או פגיעה בהם במהלך לידה, עלולות להוביל למצב של צניחת רחם. במצב זה, הרחם יורד לחלל הנרתיק או אף בולט מחוצה לו בתחתית האגן. במקרה זה האישה עלולה להרגיש כאבים בנרתיק, תחושה של אי נוחות או מלאות וייתכן שתחווה גם קושי ביציאות וכן, קושי או כאבים בעת קיום יחסי מין.

חשוב לציין כי אמנם נשים סובלות יותר מתסמינים אלו, אך היחלשות רצפת האגן פוגעת גם בגברים. פגיעה אצל גברים עלולה להוביל לכאבים באזור האגן, קושי בשליטה ביציאות וקושי בתפקוד המיני.

איך מטפלים?

הכלי המרכזי לטיפול ברצפת האגן הוא חיזוק השרירים באזור. לשם כך עבור כל מטופל תיבנה תוכנית אישית שתכלול ביצוע תרגילים בהתאם לצרכים וליכולות של כל אחד ואחת.

מכיוון שמדובר בשרירים פנימיים, טיפול הפיזיותרפיה עשוי לכלול גם מכשיר ביופידבק שיסייע להבין כיצד פועלים השרירים ואיך ניתן לקדם את הטיפול.

לצד התרגול במרפאה, תיבנה גם תוכנית שתאפשר המשך תרגול בבית, מתוך מטרה לשמר את תוצאות הטיפול ולצמצם את הסיכוי להישנות הבעיה. המטופל יקבל הדרכה, טכניקות והמלצות שיסייעו לו להתנהל טוב יותר בחיי היום-יום, להתמודד עם מצבים מאתגרים כגון פעילות גופנית הרמת משאות ואפילו שיעול ועיטוש. מטרתם של כל אלו היא ללמד את המטופל כיצד לשלוט בשרירים ולחזק אותם וכמובן – איך לשפר את איכות החיים ותחושת הרווחה האישית.