הצרפתים הללו, שדמיינו כיצד נראים מבנים סינים, מעולם לא ביקרו בסין, וגם מעולם לא פגשו סיני מימיהם, אבל הפנטזיה באשר למהי סין, עבדה שעות נוספות. לואי החמישה עשר, התאהב בסגנון, וכל ארמונותיו וחדריו היו מלאים בסרוויסים של של קנקני חרסינה – שאף הם ביטוי ל"חרס סין" או כפי שהם מכונים בלעז CHINA, מחצלות, אריחים, פרגודי הלבשה – כל אלה, חלשו על הסגנון העיצובי של המלך, ומשם ליתר אנשי המעמדות הגבוהים והבינוניים של אירופה.
>>> אסקפיזם כמזור – " הוטל וונדרלנד"
גוסטב מהאלר, המלחין היהודי הווינאי הנודע, מצא עצמו מנסה להרחיק את קיצו, לאחר שהאמין שמותו יבוא, כמו מלחינים קלאסיים גדולים אחרים, אחרי שילחין את הסימפוניה התשיעית שלו. לכן אחרי שסיים להלחין את השמינית, הוא "גנב" סימפוניה נוספת, מבלי שכינה אותה כך, וכתב את מחזור השירים "השיר על הארץ", שהתבסס על פואמות סיניות עתיקות, העוסקות בעיקר בשתייה, ובטקסי שתיה של תה. מאהלר אכן מת לאחר שהלחין ולא סיים את הסימפוניה התשיעית שלו, אבל בשיר על הארץ, השינוואהזרי, קיבל ביטוי נפלא בשילוב של הטקסטים הסיניים על טקסי התה והדמויות הסיניות המופנמות, שפוגשות את המוסיקה הווינאית של סוף המאה התשע עשרה וראשית המאה העשרים.
"תה שחור", הוא סרט שינאווהזרי – סרטו של במאי מאוריטני, המצייר על הבד מפגש בלתי אפשרי כמעט של תרבויות ושפות. הסיפור נפתח בגיבורה אפריקאית מחוף השנהב, שנמלטת מחתונתה ממש בעיצומו של טקס הנישואין, ונמלטת למקום שעשוי להיות, כמו בתודעה בני אירופה במאה התשע למקום המרוחק, השוני, החייזרי ביותר שרק ניתן, לסין.
גיבורת הסרט, מוצאת עצמה בקרב קהילת מהגרים אפריקאים ממדינות שונות, בלבה של סין הדרומית, שגם היא ערב רב של תרבויות סיניות, והיא מוצאת פרנסתה בבית מסחר לתה. שם, רקם אט אט קשר רומנטי, מרומז, מעודן, ארוטיקה מרוחקת, מצועפת, נעדרת מגע, עם סוחר התה, ומעשה האהבה המפורש ביותר, מתנקז לטקסי הכנה ושתיית תה בסגנון הסיני העתיק, כמו אלה שריתקו את מהלר, ואת לואי החמש עשרה.
הסרט, בעל מימד זמן, הנע בתנועה איטית, מזרח אסיאתית, מועבר באמצעות צילומים ופריימים חשוכים, שקטים, ממושכים, מעודנים, כמו שירה סינית עתיקה, ומפל מים זעיר ומפכה, ופורש עלילה שנעה כמעט במקום, בהתפתחות בממדי המזרח האסיאתי. בן המערב הצופה בסרט הקסום הזה, צריך להכניס עצמו לכללי הז'אנר, ולא לצפות לדרמה תלת מערכתית של התעשייה האמריקאית, אלא להתמסר למעשה האהבה וטקסי התה הקסומים.
הרגעים הדרמטיים מתרחשים במשורה, ובעיקר עוסקים בדילמה של הצורך לקבל את השונה בתכלית, ומטיף לפתיחות באשר לזה שתרבותו זרה. בדיוק כפי שנראה הסרט בעיניים מערביות.
יוטיוב: באדיבות קולנוע חדש
סרט עדין ונפלא. לכו לראות!
אורון שוורץ הוא עורך-דין, שותף מייסד במשרד שוורץ-נרקיס ושות', כותב ומגיש סדרות הפודקאסט "משפט חוזר" ו"ישראל הראשונה" בתאגיד השידור "כאן", ארכיאולוג וטייס בתחום התעופה הקלה. ניתן להאזין לפודקאסטים, ב"כאן הסכתים" בקישוריות:
https://www.kan.org.il/content/kan/podcasts/p-776284/ https://www.kan.org.il/content/kan/podcasts/p-8222/
החל מן ה 24 באוקטובר בסינמטק תל אביב ובכל רחבי הארץ
סרט עדין אבל לא מעניין. פסיפס שלא מתחבר לתמונה. אני ממש לא ממליצה.