עמוד הבית » שילוב בין אומנות חזותית ואומנות המילה

שילוב בין אומנות חזותית ואומנות המילה

הפסל של האומנית אורית ויינברג, צילום: פרטי
בתערוכה הייחודית "וכיתתו חרבותם למכחול" של ארגון צוות - גמלאי צה"ל (אוצרת: ד"ר נורית צדרבוים), שתיפתח ביום רביעי 24.5 בהיכל התרבות מרכז הבמה בגני תקוה, משתתפים כ-100 אנשי צבא, חלקם קצינים בכירים

כ-100 אנשי צבא, חלקם קצינים בדרגות פיקוד גבוהות, זוכי אותות הצטיינות ואותות הערכה, מציגים בתערוכה הקבוצתית החדשה "וכתתו חרבותם למכחול" (אוצרת: ד"ר נורית צדרבוים) של ארגון צוות – גמלאי צה"ל יצירות אומנות פלסטית, ספרות יפה ומחקר. בין היוצרים המשתתפים בתערוכה: אומנים המשתייכים לאיגודי אומנות מקצועיים בתחום הספרות והאומנות הפלסטית לצד יוצרים חדשים יחסית, אוטודידקטים ויוצרים בוגרי אקדמיות לאומנות. חלק מהעבודות נחשף בעבר במסגרת תערוכות בארץ והעולם ועבורות אחרות מוצגות לראשונה בתערוכה.

התערוכה תיפתח ביום רביעי 24.5 בשעה 19:00 בהיכל התרבות מרכז הבמה בגני תקוה. בתערוכה יהיה מיזוג מרתק בין יצירות מתחומי אמנות שונים ושילוב בין אומנות חזותית ואמנות המילה והספר. אירוע רב תרבותי מרתק זה נבחר על ידי ארגון צוות על מנת לציין את חגיגות 75 שנה להקמת מדינת ישראל.

מעניין לראות את דרך הבעת הרגשות של קציני צבא לשעבר, שחלקם הגדול הם אנשי עסקים במגזר הפרטי והציבורי, רופאים, מנהלי ארגונים וחברות, מובילי דעת קהל, אנשי הייטק, דירקטורים בכירים ועוד. שיח אומנים וסופרים המשתתפים בתערוכה "וכתתו חרבותם למכחול" של ארגון צוות – גמלאי צה"ל ייערך ביום רביעי 29.5 בשעה 19:00 בפאנל מורחב של מומחים בתחום בהנחיית אוצרת התערוכה ד"ר נורית צדרבוים.

ציור של האומן דוד מילוא, צילום: פרטי

אחד האומנים המשתתפים בתערוכה הוא חגי כהן, מחבר הספר "מן הגורן ומשדה הקרב", שירת בחיל השריון במכלול רחב של תפקידי פיקוד, הדרכה ומטה והשתחרר מצה"ל בשנת 1985 כמפקד אוגדה משוריינת בדרגת תת אלוף. הוא נולד ביוני 1944 בקבוצת חולדה בצילה של מלחמת העצמאות. הוא לא ישכח לעולם כי הקיבוץ שלו היה מקום הריכוז והתחנה האחרונה לפני יציאתן של שיירות האספקה והתגבור לתושבי ירושלים הנצורה.

כהן: "בזמנו היה היישוב היהודי בירושלים במצב של מחסור חמור במזון ומים ורחש פעילות צבאית, ששמה אותו כמטרה עבור מטוסי הצבא המצרי. בעקבות המצב הקשה הוחלט לפנותנו, הילדים והאימהות, למקום מקלט בתל אביב. רצה המזל ורבע שעה בלבד לאחר שעלינו על המשאית בדרכנו לתל אביב כשאני רק בן ארבע הופצץ מהאוויר בית הילדים שלנו. ילדותי בקיבוץ זכורה לי כחוויה של חיבור לטבע ולעבודת האדמה. הקיבוץ היה מוקף פרדסים, מטעים, שדות חיטה ומספוא והמשק רחש בעלי חיים: כבשים, פרות ולולי תרנגולות. כנערים השתלבנו בכול עבודות המשק בשילוב מסגרת הלימודים הממוסדת בבית הספר המקומי עד סיום התיכון. ניתן דגש רב על נושא החינוך עם מיטב המורים עם לימודי מוזיקה, אומנות, טבע וערכי תנועת העבודה".

את שירותו הצבאי הוא התחיל בקורס הטייס באוגוסט 1963, שממנו נפלט כעבור כשנה, ואת המשך שירותו הסדיר עשה בחיל השריון. עם סיום השירות הסדיר המשיך בקבע בסדרת תפקידי הדרכה פיקוד ומטה. "לכול אורכו התאפיין השירות שלי בתפקידים קרביים ביחידות השדה ולחימה בגזרות ובמלחמות ישראל עד שחרורי מצה"ל בשנת 1985 כמפקד אוגדה משוריינת בדרגת תת אלוף", אומר חגי כהן. "השירות הצבאי הן במלחמות, הן בהגנה על גבולות המדינה, הן בהכשרת הלוחמים והמפקדים והן בעבודת המטה עיצב את דמותי וחיבר אותי בעוצמה רבה לאהבת העם והארץ, וזאת לא בלשון המליצה. עד היום אני מתנדב בקביעות בסיוע לנפגעי פוסט הטראומה של צה"ל במסגרת סדנת גל בתל השומר".

חגי כהן, אבא לשלוש בנות ושני בנים וסבא לאחד עשרה נכדים, מודה כי השילוב של שירות בתפקידי שדה רחוק מהבית ועמוס אחריות יוצר דילמות לא פשוטות של הורות ונטל כבד על נשות משרתי צבא הקבע ובעיקר של אלו המשרתים רחוק מהבית. "לכן אני מלא כבוד והערכה רבה לנשים ולאימהות הנושאות בעול לא פשוט זה לאורך השנים", הוא אומר.

ציור של האומן מוסק בן עמי, צילום: פרטי

חגי כהן: "לאחר שחרורי מהשירות הצבאי בגיל צעיר יחסית ובהעדר רקע טכני או השכלתי רלוונטי אחר העסיק אותי מאוד החיפוש אחר קריירה שנייה בחיי האזרחיים. כך השתלבתי במספר תפקידי ניהול בתעשייה, ובמקביל נפתח אצלי עניין רב בהתפתחות האישית וחשיפה של ידע בתחומי התודעה בכלל והמודעות האישית בפרט. כך נחשפתי לתורת הזן בודהיזם ולביטוייה בתחומי היצירה והכתיבה. במהלך השתתפות במגוון סדנאות התעורר אצלי העניין והדחף להביא לידי ביטוי את נושאים אלו ביצירה האישית שלי. בלמידה עצמית ובאמצעות החומרים הרבים באינטרנט התפתחתי לאט לאט – בציור מנדלות המבטאות בדרך ציורית את רוח התרבות הזו ובכתיבת שירה בסוגת ההייקו המאפיינת את הזן בודהיזם היפני. במשך תקופה ארוכה לא נתתי ערך להתפתחות אישית זו – עד ששמתי בצד את העקבות והביקורת העצמית. רק החשיפה והיציאה לאור עודדו אותי להתקדם ולהתפתח. במפגש אקראי עם ידידי ראובן בראל מחיל האוויר, שיזם לפני 12 שנה את פרויקט 'צוות יוצר', הצטרפתי לאירוע ובהמשך התלוויתי אליו בארגון וקידום המיזם. לי אישית פינוי הזמן ותשומת הלב ליצירה כשלעצמה גורמת סיפוק רב, לתחושת התחדשות מתמדת ולשעות של שקט והתרחבות. ממקום זה ובמטרה להציף אפשרות זו הנגישה כל כך בימינו נרתמתי לשמר ולקדם את מיזם זה בפרט ואת תודעת היצירה הרדומה הקיימת בכל אחד ואחד מאתנו בכלל".

לדברי אוצרת התערוכה ד"ר נורית צדרבוים, פעילים במערכת הביטחון, מפקדים בשדה בקרב, מתווי מדיניות מלחמה, מפקדי חילות וזוכי צל"שים ואותות הצטיינות והערכה חושפים פן נוסף של יכולותיהם ומגלים את הצורך לבטא רגשות תחושות ומחשבות בתחומי הכתיבה והאומנות הפלסטית בתערוכה קבוצתית זו.

ד"ר צדרבוים: "התצוגה בתערוכה כוללת תחומים ושדות אמנות שונים, טכניקות שונות, מדיה מגוונת, שפה חזותית ושפה מילולית, וכל אלה יחד מביאים תמונת מצב חדשה ומרעננת. כל התוצרים יחד שרים שיר הלל לפרט, לכושר ביטויו, לצורך הבסיסי הקיים באדם להתבטא וליצור. ואולם בו בזמן התערוכה מעצם קיומה מבליטה אמירה חזקה ונוקבת – זו המראה את החייל, הקצין, הנג"ד והמפקד מנקודת ראות אחרת, כמו תמונת ראי – בהיפוך. האיש שהיה בשדה הקרב והמפקדת הנמרצת שעוסקים בפיזי, בקשוח, בסדר ובארגון, בחיי אדם וארץ, אלה בדיוק אלה יודעים להתכנס אל דָּלֶת אמות נשמתם, אל הרוח היוצרת, חיי הרגש, הכתיבה, ואל המקום בו נדרשות ופועלות איכויות אחרות ושונות".

התערוכה "וכתתו חרבותם למכחול" של ארגון צוות – גמלאי צה"ל (אוצרת: ד"ר נורית צדרבוים)
תיפתח ביום רביעי 24.5 בהיכל התרבות מרכז הבמה בגני תקוה בשעה 19:00.
שיח אומנים וסופרים המשתתפים בתערוכה ייערך ביום רביעי 29.5 בשעה 19:00.
נעילת התערוכה: 11.6.23.
הכניסה חופשית בהתאם לשעות פעילות היכל התרבות מרכז הבמה.
מנהלי הפרויקט: אמיר שוצמן, דרור טוקר וחגי כהן.
דוברות: אילן אוסטפלד.
יחסי ציבור: מיכל סדן.
ריכוז הפרויקט: יפה סולימן.
הפקה טכנית: שוקי כהן – שוקיארט.
אתר התערוכה (משולב באתר צוות):
http://www.tzevet.co.il