עמוד הבית » "ריאליטי" – סרט של טינה סאטר

"ריאליטי" – סרט של טינה סאטר

פוסטר, צילום: באדיבות סרטי נחשון
הפתיחה לרומן הנודע של פרנץ קאפקא - "המשפט", מזעזעת בעיקר בזכות הנונשלאנטיות, וקור הרוח שבו מתוארת כניסת אנשי המשטרה לביתו של הגיבור, יוזף ק. הפרטים הטריוויאלים שמרכיבים את שגרת חייו, ושמאותו רגע עומדים לקבל משמעות שונה לחלוטין, נוכח העננה שתרחף מעל ראשו של ק', הפכו את הסגנון האקפרסיוניסטי והמסוייט של קאפקא, לסימן ההיכר שלו ושל המאה העשרים בכללה.

"ריאליטי" הוא סרט בעל מימדים קפקאיים במובן זה. הסרט עוקב במשך שעה ומחצה אחר שלוש השעות הראשונות של חקירתה של ריאליטי ווינר, דמות אמיתית וסיפור אמיתי לחלוטין, כשהטקסטים של הדמויות, הן שימוש מדוייק בתמלול הקלטת חקירתה, חקירה שנערכת בביתה שחדל מלהיות מבצרה, והופך לבית המעצר של גופה ונפשה המיוסרת כאחד. הסרט גולל את פרישת החשד והאשמה המתגלגלים לפתחה, אט אט, מבעד לפרטי חייה הנדושים ביותר.

צילום: באדיבות סרטי נחשון

 

>>> מדוע גברים רוצים לישון אחרי סקס? 

ריאליטי ווינר, בלשנית צעירה המתמחה בשפות מרכז אסיאתיות, יוצאת יחידת מודיעין בחיל האוויר האמריקאי, הועסקה בעשור הקודם בידי קבלן משנה שהעניק שירותי איסוף מידע בעבור ה NSA, הסוכנות האמריקאית לביטחון לאומי. כשהיא בעלת סיווג בטחוני גבוה ביותר, היא מחליטה להדליף דו"ח סודי שעוסק במעורבות של האקרים רוסים במערכת הבחירות האמריקאית של שנת 2016. ההדלפה, כך נטען כנגדה, חשפה מקורות ושיטות עבודה של ארגוני המודיעין האמריקאיים ווינר הועמדה לדין בגין עבירות אלה.

אבל הסרט, כאמור נבנה כדרמה אדירה דווקא מתוך הפרטים היומיומיים, במהלך חקירתה של ווינר בביתה, כשהיא בעיקר עסוקה בדאגה לכלבתה ולחתול שלה, אל מול צוות של חוקרי FBI, שבעיקר רומס בחיוך אדיב, וג'נטלמני את זכויותיה כחשודה. ווינר, ללא ייעוץ משפטי, כפי שהיה מצופה באומה שייסדה את זכויות הפרט והחשודים בהליך פלילי אל מול מוסדות רבי עוצמה, מתמסרת בנאיביות איומה לידי חוקריה.

צילום: באדיבות סרטי נחשון

 

הסרט שכולו צילום בתוך בית נטול תמונות וחפצים, אל מול קיר לבנים אדום, הוא עבודת בימוי ומשחק אדירים של צוות שחקנים מצומצם, והריפרור לקאפקא, שעסוק היה בהעלאה על הכתב את הסיוט של כל אזרח דווקא במדינה מתקדמת, הופך לזעקה איומה בדבר הלדילמה האזרחית של מי שנאלץ לבחור בין הנאמנות לשמירת הסוד, רק משום שנושא משרה בארגון איסוף מודיעין מתחייב לה, ולבין המחוייבות האזרחית להתריע, לזעוק, להביא אל אור השמש המחטא את חוליי המעשים הנעשים במחשכים.

יוטיוב: באדיבות סרטי נחשון

 

בקיצור – סרט טורד מנוחה ומצוין. לכו לראות.

החל מ- 18 ליולי בסינמטק תל אביב וברחבי הארץ.

אורון שוורץ הוא עורך-דין, שותף מייסד במשרד שוורץ-נרקיס ושות', כותב ומגיש הפודקאסט "משפט חוזר" בתאגיד השידור "כאן" [בקישורית  https://www.kan.org.il/content/kan/podcasts/p-8222/], ארכיאולוג וטייס בתחום התעופה הקלה.