אף שהתרבות האנושית ידעה סאגות משמעותיות נוספות גם קודם להומרוס – עלילות גלגמש, האכדי, למשל, שנוצר יותר מאלף שנה קודם לכן, ומנגד את יוליסס לסופר ג'יימס ג'ויס האירי בראשית המאה העשרים – בו המסע הוא מסע של זרם תודעה המתרחש בעיקר בתודעתו של הגיבור; אך מכל מקום, יש שיאמרו, כי לאחרי האודיסאה, שהפכה לשם נרדף למסע אפי, כל סיפור מסע, מתכתב עמה, במודע או שלא במודע.
>>> אך מסתדרים ללא תנאי שינה …
קפיטאנו, סרטו של הבמאי האיטלקי מתיאו גארונה, הוא סיפור מסע אודיסאי מובהק שכזה המתרחש בימינו, ובמרכזו שני נערים המבקשים להימלט ולצאת מן הבירה השחורה דקאר שבסנגל במערב אפריקה, ולרדוף אחר החלום להגר לאיטליה ולחפש חיים חדשים תחת חיי העוני, הניוון והמחלות המאפיינים את עולמם העגום.
ואולם במקום מימושו של החלום, שני הנערים, מוצאים עצמם במסע איימים דרך הסוואנה והמדבריות, נתקלים בשודדי דרכים נטולי מצפון, מבריחים בוגדניים ותאבי בצע, אנשי שלטון מערב וצפון אפריקאים אכזריים ומושחתים, ולעתים חוצים את גבול החוויה הגופנית אל עבר ההזיה והניתוק מן המציאות כשהמציאות הופכת לבלתי נסבלת. התוצאה היא חוויה קולנועית מהפכת קרביים, בדיוק כפי שהיצירה היוונית של הומרוס ביקשה לעשות בהצלחה לבני תקופתו, אך תחת מפלצות מיתיות המאכלסות את סיפורי המיתולוגיה היוונית, מתגלות מפלצות אנושיות במלוא כיעורן ואכזריותן.
כנגדן נרקמות בסרט מחוות אנושיות, קטנות אך רבות עוצמה – חברויות אמת עמוקות בין אלה שכל שנותר להם הוא מילתם, אמונתם, תקוותם וצלם האנוש שבהם, צלם שכמעט אובד אל מול ייסוריי הסאגה שעוברים שני הצעירים בדרכם אל החופש והחלום. הסרט הוא מסמך המבקש להביא לתודעה את המהגרים ה"שקופים", אלה שחייהם הופכים לחסרי ערך כמעט, מסע שבו האדם מופשט עד למערומיו בכל מובן, מבגדיו, מכבודו, מזכויותיו, משלמות גופו ואף מחייו, והכל תוך מסע נדודים מן העולם השלישי לעולם הראשון.
הסרט אוחז במסר מהורהר. כזה המבקש לעורר חמלה כלפי הזר והמהגר במדינות הרווחה, אך מעלה גם שאלות נוקבות ומתלבטות נוכח תהליכי הגירה מאסיבים המאפיינים את העידן הנוכחי, תהליכים המשנים באופן חסר תקדים את פניה הדמוגרפיות של אירופה באמצעות הגירת דחק מאסיבית לעברה. הסרט משקף היטב את הדילמה הקשה של המערב בימינו, המבקש לשקול את מדיניות ההגירה שלו נוכח מה שמאיים על זהותו ועצם קיומו, מקים תנועות לאומיות ולאומניות מחד, ותנועות הנלחמות עבור זכויות אדם באשר הוא אדם, גם אם אינו בן הארץ. במובן זה, אל קפיטאנו, הוא מסמך קולנועי, המבקש להטיח בצופה בן המערב, בתהליך של קטרזיס הולך ומתעצם לאורך הסרט, את הצדדים האנושיים במובנם האינטימי, הבוטה, הגראפי, היפה והמכוער כאחד.
יוטיוב באדיבות קולנוע חדש
בקיצור, סרט מטלטל ונפלא. לכו לראות!
מאת אורון שוורץ הוא עורך-דין, שותף מייסד במשרד שוורץ-נרקיס ושות', כותב ומגיש סדרות הפודקאסט "משפט חוזר" ו"ישראל הראשונה" בתאגיד השידור "כאן", ארכיאולוג וטייס בתחום התעופה הקלה. ניתן להאזין לפודקאסטים, ב"כאן הסכתים" בקישוריות:
https://www.kan.org.il/content/kan/podcasts/p-776284/ https://www.kan.org.il/content/kan/podcasts/p-8222/
הוספת תגובה