עמוד הבית » פתיחת פסטיבל הקולנוע ה- 41

פתיחת פסטיבל הקולנוע ה- 41

מימין: משה ליאון, ג'ניפר ג'ייסון לי, רוני מהדב-לוין, צילום סיון פרג
פסטיבל הקולנוע ירושלים נפתח השנה עם הקרנת הבכורה של הסרט "תלמה". זוהי קומדיית פעולה מבטיחה שזכתה כבר להצלחה בפסטיבל סאנדנס. הסרט, שהוא יצירת הביכורים של הבמאי ג'וש מרגולין, מככב בו השחקנית המוערכת ג'ון סקוויב, שהייתה בעבר מועמדת לפרס אוסקר.

טקס הפתיחה של הפסטיבל ה-41 נערך אל מול אלפי צופים במעמד ראש העיר ירושלים מר משה ליאון ורעייתו סתוית, ובמעמד יו"ר הועד המנהל של סינמטק ירושלים דני מימראן, מנכ"ל סינמטק ירושלים ומנהל הפסטיבל רוני מהדב-לוין, המנהל האמנותי היוצא אלעד סמורזיק והמנהל האמנותי הנכנס אור סיגולי. את אות ההוקרה לג'ניפר ג'ייסון לי העניקה השחקנית, זוכת ארבעה פרסי אופיר ונציגת חבר השופטים של הפסטיבל – ריימונד אמסלם.

לדברי השחקנית ג'ניפר ג'ייסון לי: "מאוד משמעותי עבורי להיות פה הערב. להיות פה כשחקנית וכיהודייה. זו הפעם הראשונה שלי בישראל, אבל זה לא אומר שישראל לא במחשבות שלי בכל יום שעובר. גדלנו בלוס אנג׳לס ותמיד היינו יהודים גאים. כל שנה, אמא שלי היתה מביאה לנו בערב השנה החדשה תפוח עם דבש ותמיד אמרה – בשנה הבאה בירושלים. סרטים מחברים בין אנשים, סרט יכול לשנות את הפרספקטיבה שלך, את תפיסת העולם שלך ולהיות פה הערב – זו חוויה פנומנלית בשבילי. אני מתפללת כל יום לשחרור החטופים – 5 פעמים בשעה, כל בוקר כשאני קמה וכשאני הולכת לישון. חזק ואמץ ותחזירו אותם הביתה עכשיו!"

תמונת אווירה קהל, צילום: סיון פרג

 

מדברי ראש העיר ירושלים משה ליאון: "כמו כל אירוע במהלך השנה הנוראית הזו, התלבטנו רבות האם לקיים את הפסטיבל. אבל אין ספק שעמד לנגד עינינו דבר אחד – האם אנחנו מועילים ועושים הכל על מנת שהחטופים יחזרו הביתה בשלום ועל מנת שחיילי צה״ל יחזרו סוף כל סוף בשלום לביתם. מצאנו לנכון להמשיך ולקיים את האירוע הזה גם השנה, אבל לרגע לא לשכוח את החטופות והחטופים שאנחנו מצפים לבואם בכל רגע בחיינו השוטפים.

תלמה" (ג'ון סקוויב האגדית, בגיל 94 בתפקיד הראשי הראשון שלה). הוא סרט המציג זווית ייחודית על חיי הגיל השלישי, משפחתיות, ודאגה למבוגרים. העלילה מתמקדת בתלמה, אישה מבוגרת שמגלה כי נפלה קורבן להונאה כספית על ידי מישהו שהתחזה לנכדה. למרות גילה המופלג, תלמה אינה מוכנה לוותר. היא יוצאת למסע נחוש להשיב את כספה וכבודה, רודפת אחר הרמאי ברחבי העיר. הסרט מדגיש את נחישותה של תלמה, שלמרות היותה לא מיומנת בטכנולוגיה המודרנית, מצליחה להתגבר על מכשולים ולהשיג את מטרתה.

הקרנת הסרט תלמה בבריכת הסולטן, צילום: נעמה משיח כהן

 

"תלמה" משלב הומור שובבי עם רגעים מרגשים ושוברי לב. זהו סרט מקסים המציג דמות ראשית בלתי שגרתית – אישה מבוגרת שמוכיחה כי גיל הוא רק מספר כשמדובר בעמידה על זכויותיך ובהגנה על עצמך. הסרט מצליח ליצור איזון עדין בין קומדיה קלילה לבין נושאים רציניים יותר, מה שהופך אותו לחוויה קולנועית מהנה ומעוררת מחשבה כאחד.

הקרנת הסרט תלמה בריכת הסולטן : צילום: נעמה משיח כהן

 

פסטיבל הקולנוע ירושלים, שהגתה ויזמה כלת פרס ישראל ומייסדת סינמטק ירושלים, ליה ון ליר, נחשב למוביל ולחשוב בישראל, נהנה ממעמד יוקרתי גם בזירה הבינלאומית והתבסס כאחד מפסטיבלי הקולנוע המובילים בעולם.  הפסטיבל יציג תכנית אמנותית עשירה הכוללת עשרות בכורות של סרטים מרחבי העולם, חשיפה ראשונה של מיטב הקולנוע הישראלי, כמו גם סרטים מדוברים שגרפו פרסים בפסטיבלים מובילים בעולם ובהם ברלין, קאן, ונציה, סאנדנס ואחרים.

 מועדי הקרנה והזמנת כרטיסים –  באתר הרשמי של הפסטיבל https://jff.org.il/he