הפרשה נפתחת בפסוק: "שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק ".
פרשת שופטים תמיד נופלת בשבת הראשונה של חדש אלול, וכתוב בספר מאורה של תורה להזכירנו שאנחנו צריכים להתפלל שיצא משפטנו לטובה. הכוונה למשפט בראש השנה שבו דן הקב"ה את כל בני האדם.
בפרשה זו משה מביא מצוות הקשורות לכלל הציבור ולשמירת הסדר החברתי בארץ ישראל.
הנושאים הנידונים בפרשת שופטים:
- מינוי שופטים ושוטרים
- איסור עבודה זרה
- המלכת מלך בישראל
- שבט לוי
- איסור כשפים, גילוי עתידות וסיאנסים
- נביאי אמת מול נביא שקר
- 3 ערי מקלט נוספות
- רצח בכוונה תחילה
- הסגת גבול, עדות ועדים זוממים
- הלך הרוח לפני יציאה למלחמה
- מינוי שופטים ושוטרים
מצווה למנות שופטים שישפטו בצדק: "לֹא-תַטֶּה מִשְׁפָּט, לֹא תַכִּיר פָּנִים; וְלֹא-תִקַּח שֹׁחַד–כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים, וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם . צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף–לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ. " וכן למנות שוטרים שיאכפו את החוקים.
שופטים ושוטרים… אשר ה' אלוקיך נתן לך. צריך למנות שופטים שיתנו לך את ה' אלוקיך, שישרישו בכם יראת שמים.
ולא תקח שוחד. חז"ל אומרים למה נקרא שוחד? שהוא חד, כלומר, שהנותן והמקבל נעשים אחד. אם דיין לוקח שוחד הוא נעשה אחד עם הבעל דין, ואז הדיין לא שופט בצדק.
כי השוחד יעוור עיני חכמים, ובמשפטים כתוב כי השוחד יעוור עיני פקחים, כי הדיין צריך ראשית לדעת טור חשן משפט, ועוד, צריך לדעת הרמאות של בעלי הדינים, וזהו שאמר "חכמים" כנגד שולחן ערוך, ו"פקחים", כנגד שיבין הרמאות של בעלי דין.
בספר שם הגדולים מהחיד"א, מספר שהיה פעם הדיין של מצרים הגאון ר' חיים כפוסי זצ"ל, שבסוף ימיו נעשה עיוור ואמרו הצבור שבסתמא לקח שוחד מפני שכתוב כי השוחד יעוור עיני חכמים, וראה שלא מפסיקין לרנן עליו, פעם קרא את כל הקהל בבית הכנסת, ועלה על הבימה ואמר אם באמת לקחתי שוחד שאקבל מיד שיתוק, שלא אוכל לרדת מהבימה, ואם באמת לא לקחתי שוחד שארד כשאני רואה, וכך היה שנהיה בריא בעיניו וירד מהבימה, וזה היה קידוש השם גדול מאוד, ואמר החיד"א שהוא ראה כתב ידו כשהיה עיוור והיה לא ברור, ואח"כ היה כתב ידו ברור, וחתם שמו ה' ניסי חיים כפוסי.
- איסור עבודה זרה
מפורט איסור לטעת עצים ולהקים מצבות לצורך עבודה זרה. מי שייתפס עוסק בעבודה זרה, יענש בסקילה: "וְהוֹצֵאתָ אֶת-הָאִישׁ הַהוּא אוֹ אֶת-הָאִשָּׁה הַהִוא אֲשֶׁר עָשׂוּ אֶת-הַדָּבָר הָרָע הַזֶּה, אֶל-שְׁעָרֶיךָ–אֶת-הָאִישׁ, אוֹ אֶת-הָאִשָּׁה; וּסְקַלְתָּם בָּאֲבָנִים, וָמֵתוּ." זה יעשה לא על פי עד אחד, אלא לפי 2-3 עדים.
- המלכת מלך בישראל
האיש שיבחר למלך יבחר לפי רצון ה': "שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ, אֲשֶׁר יִבְחַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בּוֹ:" וחייב להיות יהודי: " מִקֶּרֶב אַחֶיךָ, תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ–לֹא תוּכַל לָתֵת עָלֶיךָ אִישׁ נָכְרִי, אֲשֶׁר לֹא-אָחִיךָ הוּא."
מהן שלושת המגבלות על המלך?
ג' דברים נצטווה מלך, שהם ראשי תיבות כסא, כמו שכתוב אצל מלך כשבתו על "כסא" ממלכתו:
כ' – לא ירבה לו כסף וזהב: "וְכֶסֶף וְזָהָב, לֹא יַרְבֶּה-לּוֹ מְאֹד"
ס' – לא ירבה לו סוסים: "רַק, לֹא-יַרְבֶּה-לּוֹ סוּסִים"
א' – אשה – לא ירבה בנשים: "וְלֹא יַרְבֶּה-לּוֹ נָשִׁים"
על נשים וסוסים כתוב טעם, ועל כסף וזהב לא כתוב טעם, כי זה מובן מאליו שמלך צריך להיות שקוע בתורה ולא בכסף וזהב.
המלך צריך שני ספרים תורה. מדוע? אחד שיקרא בו תמיד, ושני לשים בבית גנזיו, כדי שיעריך את התורה. כמו שיש לו אוצרות, כסף וזהב, שידע שהתורה היא גם אוצר חשוב.
- שבט לוי
שבט לוי לא יקבל נחלה בארץ: "לֹא-יִהְיֶה לַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם כָּל-שֵׁבֶט לֵוִי, חֵלֶק וְנַחֲלָה–עִם-יִשְׂרָאֵל. " מדוע?
כי " יְהוָה הוּא נַחֲלָתוֹ, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר-לוֹ. " כלומר, הקב"ה בחר בשבט לוי ובכהנים לשרת אותו במשכן עבור כל בני ישראל: "כִּי בוֹ, בָּחַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ–מִכָּל-שְׁבָטֶיךָ: לַעֲמֹד לְשָׁרֵת בְּשֵׁם-יְהוָה הוּא וּבָנָיו, כָּל-הַיָּמִים ", ולכן הם לא מקבלים נחלה בארץ, אך לצורך קיומם מוטלת על בני ישראל האחריות לתמוך בהם בצורות שונות של מתן מעשר: "רֵאשִׁית דְּגָנְךָ תִּירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ, וְרֵאשִׁית גֵּז צֹאנְךָ–תִּתֶּן-לוֹ", כפי שתואר בהרחבה בפרשה הקודמת, פרשת ראה.
- איסור כשפים, גילוי עתידות וסיאנסים
באופן כללי, ישנו איסור מוחלט ללכת בדרכי הגויים. באופן ספציפי, חל איסור לעסוק בכל מה שקשור לעבודה זרה שלהם, לכל צורת של ניחוש וגילוי העתיד וסיאנסים למיניהן שבהם שואלים רוחות של נפטרים: "לֹא-יִמָּצֵא בְךָ, מַעֲבִיר בְּנוֹ-וּבִתּוֹ בָּאֵשׁ, קֹסֵם קְסָמִים, מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ וּמְכַשֵּׁף. וְחֹבֵר, חָבֶר; וְשֹׁאֵל אוֹב וְיִדְּעֹנִי, וְדֹרֵשׁ אֶל-הַמֵּתִים". כל הדברים הללו הן תועבות בעיני ה', ובגללן ה' מסלק את העמים היושבים בארץ ומאפשר לבני ישראל להתיישב כאן: "כִּי-תוֹעֲבַת יְהוָה, כָּל-עֹשֵׂה אֵלֶּה; וּבִגְלַל, הַתּוֹעֵבֹת הָאֵלֶּה, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, מוֹרִישׁ אוֹתָם מִפָּנֶיךָ". הדרישה היא שיהודי יהיה תמים עם ה': "תָּמִים תִּהְיֶה, עִם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ." כלומר, ללכת ישר ובלי התחכמויות.
תמים תהיה עם ה' אלקיך. שם הוי"ה הוא מידת הרחמים, ושם אלוקים הוא מידת הדין, ולכן כתוב תמים תהיה עם ה' אלקיך, בין אם הולך איתך במידת הדין, ובין הוא הולך איתך במידת הרחמים, צריך שתעבוד את ה' בכל המצבים.
- נביאי אמת מול נביא שקר
כאמור, במעמד הר סיני בני ישראל לא היו מסוגלים לעמוד בעוצמה של דיבורו הישיר של הקב"ה, ולכן ביקשו ממשה הנביא שיתווך ביניהם. הקב"ה קיבל את בקשתם ואמר שהוא ישלח לבני ישראל נביאים שיעבירו את דבריו: "נָבִיא אָקִים לָהֶם מִקֶּרֶב אֲחֵיהֶם, כָּמוֹךָ; וְנָתַתִּי דְבָרַי, בְּפִיו, וְדִבֶּר אֲלֵיהֶם, אֵת כָּל-אֲשֶׁר אֲצַוֶּנּוּ" ומי שלא יקשיב לדבריהם, ימות: "וְהָיָה, הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא-יִשְׁמַע אֶל-דְּבָרַי, אֲשֶׁר יְדַבֵּר, בִּשְׁמִי–אָנֹכִי, אֶדְרֹשׁ מֵעִמּוֹ." במידה ויקום נביא שקר: "אַךְ הַנָּבִיא אֲשֶׁר יָזִיד לְדַבֵּר דָּבָר בִּשְׁמִי, אֵת אֲשֶׁר לֹא-צִוִּיתִיו לְדַבֵּר, וַאֲשֶׁר יְדַבֵּר, בְּשֵׁם אֱלֹהִים אֲחֵרִים" יש להורגו: "–וּמֵת, הַנָּבִיא הַהוּא".
- 3 ערי מקלט נוספות
עד כה הקב"ה ציווה על 6 ערי מקלט: שלוש בעבר הירדן המזרחי ושלוש בעבר הירדן המערבי. לעתיד לבוא כאשר הקב"ה ירחיב את הארץ על חשבון העמים היושבים שם, יתווספו 3 ערי מקלט נוספות: "וְאִם-יַרְחִיב יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אֶת-גְּבֻלְךָ, כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע, לַאֲבֹתֶיךָ; וְנָתַן לְךָ אֶת-כָּל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר דִּבֶּר לָתֵת לַאֲבֹתֶיךָ. כִּי-תִשְׁמֹר אֶת-כָּל-הַמִּצְוָה הַזֹּאת לַעֲשֹׂתָהּ, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם, לְאַהֲבָה אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ וְלָלֶכֶת בִּדְרָכָיו, כָּל-הַיָּמִים–וְיָסַפְתָּ לְךָ עוֹד שָׁלֹשׁ עָרִים, "
- רצח בכוונה תחילה
אדם שרוצח בכוונה תחילה, גם אם יברח לעיר מקלט, נותנים אותו לקרוב המשפחה שנרצח כדי שיהרוג אותו: "וְכִי-יִהְיֶה אִישׁ, שֹׂנֵא לְרֵעֵהוּ, וְאָרַב לוֹ וְקָם עָלָיו, וְהִכָּהוּ נֶפֶשׁ וָמֵת; וְנָס, אֶל-אַחַת הֶעָרִים הָאֵל. וְשָׁלְחוּ זִקְנֵי עִירוֹ, וְלָקְחוּ אֹתוֹ מִשָּׁם; וְנָתְנוּ אֹתוֹ, בְּיַד גֹּאֵל הַדָּם–וָמֵת."
- הסגת גבול, עדות ועדים זוממים
הסגת גבול – חל איסור להזיז את הגבול של שכנך: "לֹא תַסִּיג גְּבוּל רֵעֲךָ".
עדות – של אדם אחד לא נחשבת. עדות נחשבת רק לפי 2-3 עדים: "לֹא-יָקוּם עֵד אֶחָד בְּאִישׁ, לְכָל-עָוֺן וּלְכָל-חַטָּאת, בְּכָל-חֵטְא, אֲשֶׁר יֶחֱטָא: עַל-פִּי שְׁנֵי עֵדִים, אוֹ עַל-פִּי שְׁלֹשָׁה-עֵדִים–יָקוּם דָּבָר."
עדים זוממים – אם שני עדים העידו עדות שקר כלפי אדם אחר הם נקראים: עדים זוממים ודינם הוא לקבל את מה שהעידו. כלומר, עונשם הוא מידה כנגד מידה. אם רצו שהוא ישלם – הם ישלמו, אם רצו שהוא ימות – הם ימותו: "וַעֲשִׂיתֶם לוֹ (=הכוונה לעדים), כַּאֲשֶׁר זָמַם לַעֲשׂוֹת לְאָחִיו; וּבִעַרְתָּ הָרָע, מִקִּרְבֶּךָ. "
ועשיתם לו כאשר זמם לעשות לאחיו. חז"ל דורשים כאשר זמם ולא כאשר עשה, ולכאורה הרי זה קל וחומר שאם רק חשב להרוג נענש, כל שכן כאשר הרג. ומתרץ הרמב"ן שכתוב אלקים ניצב בעדת אל, שהשכינה נמצאת בבית דין ושומרת שלא יצא מכשול, ואם יצא כך מבי"ד ופסקו להורגו סימן שאיש מוות הוא.
- הלך הרוח לפני יציאה למלחמה
יש ציווי לפני יציאה למלחמה לא לפחד מן האויבים ולא משנה כמה גדולים וחזקים הם נראים: "כִּי-תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל-אֹיְבֶךָ, וְרָאִיתָ סוּס וָרֶכֶב עַם רַב מִמְּךָ–לֹא תִירָא, מֵהֶם: כִּי-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ עִמָּךְ, הַמַּעַלְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. " אלא שעלינו לבטוח ביטחון מלא וגמור בה' שכפי שהושיע אותנו מבית עבדים ועשה ועושה לנו ניסים ונפלאות כך יהיה גם עכשיו: " כִּי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם–לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם-אֹיְבֵיכֶם, לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם. "
מהם המסרים בפרשה?
- שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך. בעלי מוסר אומרים שכל איש צריך שיעשה לו לעצמו שופטים ושוטרים בכל שעריך,פירוש השערים של עצמו: הדיבור, הראיה, והאוכל שמכניס לפיו.
- שעריך –ר"ת שיניים, עיניים, ראש, רגל, ידיים וכרס, וכרס פירושו להיזהר ממאכלים אסורים.
- תמים תהיה עם ה' אלוקיך הכוונה הא שלא רק כלפי חוץ שתהיה צדיק, אלא גם כשאתה לבדך רק עם ה' אלוקיך גם צריך להיות צדיק ותמים.
- אריה שאג מי לא יירא – אריהר"ת – אלול – ראש השנה – יום כיפור – הושענא רבא.
- כתוב בתהלים פרק קכו, "הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו," מפרשים צדיקים, הלוך ילך ובכה, אם אדם מתאונן ויש לו טענות, אז נושא משך הזרע, מקבל חבילה קטנה. בוא יבוא ברינה, אם אדם שמח בחלקו, אז נושא אלומותיו, מקבל שפע גדול.
כי לקח טוב נתתי לכם, תורתי אל תעזובו:
עץ חיים היא למחזיקים בה, ותומכיה מאושר
דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום
אורך ימים בימינה, בשמאלה עושר וכבוד
טעמו וראו כי טוב ה'
https://www.facebook.com/Rabbi.Mizrachi
הוספת תגובה