עמוד הבית » פרשת עקב

פרשת עקב

צילום: pexels
מה בפרשה? הפרשה נפתחת בפסוקים:" וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה, וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם, אֹתָם--וְשָׁמַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְךָ, אֶת-הַבְּרִית וְאֶת-הַחֶסֶד, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע, לַאֲבֹתֶיךָ. "

"והיה"   – לשון שמחה, אם תקיים זאת כתוב בהמשך הפסוק" ושמר ה' אלוקיך לך וכו" , ותזכה לכל הישועות.

עקב" – לשון סוף, שאדם יתבונן לפני שעושה דבר אם זה רצון ה', זהו שאומר והיה עקב פירוש לשון עָקֵב תשמעון בכל דבר צריך לברר אם זה דבר ה'.

הנושאים הנידונים בפרשת עקב:

  • זהירות במצוות
  • ברכת המזון
  • שבחה של ארץ ישראל
  • הנהגה ניסית בארץ ישראל
  • מצוות יראת שמיים

 

  • זהירות במצוות

משה פונה אל בני ישראל ואומר להם שאמנם כאשר אדם עושה מצוות, עיקר השכר שהוא מקבל יהיה בעולם הבא, אבל אם בני ישראל ילמדו את כל מצוות התורה ויקיימו את כולן, הקב"ה יעניק  להם שכר גם בעולם הזה. משה מדגיש כי יש לקיים את כל המצוות גם כאלה שנראות לנו בלתי מובנות או פחות חשובות, חלילה, כפי שנאמר קלה כבחמורה. כלומר, אסור לזלזל באף מצווה ויש לקיים את כל פרטי המצוות כהלכה. הסיבה היא שזה רצון הקב"ה ואין אנחנו יודעים מהו השכר של כל מצווה ומצווה. באופן זה נזכה לכל הטוב המובטח בפרשה, ככתוב: "כָּל-הַמִּצְוָה, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם–תִּשְׁמְרוּן לַעֲשׂוֹת:  לְמַעַן תִּחְיוּן וּרְבִיתֶם, וּבָאתֶם וִירִשְׁתֶּם אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-נִשְׁבַּע יְהוָה, לַאֲבֹתֵיכֶם. "

משה מפרט את הברכות הנפלאות המובטחות למי שמקיים את המצוות:

  • הקב"ה יאהב אתכם, ירבה לכם ילדים, יבול ועושר: "וַאֲהֵבְךָ, וּבֵרַכְךָ וְהִרְבֶּךָ; וּבֵרַךְ פְּרִי-בִטְנְךָ וּפְרִי-אַדְמָתֶךָ דְּגָנְךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ, שְׁגַר-אֲלָפֶיךָ וְעַשְׁתְּרֹת צֹאנֶךָ, עַל הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר-נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לָתֶת לָךְ בָּרוּךְ תִּהְיֶה, מִכָּל-הָעַמִּים:"
    וברך פרי בטנך – הכוונה היא שהקב"ה יברך את התינוקות שיהיה בריאים, שלא יולדו חו"ח עם מומים: פיגור שכלי, אוטיזם, תסמונת דאון וכו'.
  • לא יהיו בקרב בני ישראל עקרים ועקרות וכולם יהיו בריאים, ככתוב: "  לֹא-יִהְיֶה בְךָ עָקָר וַעֲקָרָה, וּבִבְהֶמְתֶּךָ"
  • "וְהֵסִיר יְהוָה מִמְּךָ, כָּל-חֹלִי; וְכָל-מַדְוֵי מִצְרַיִם הָרָעִים אֲשֶׁר יָדַעְתָּ, לֹא יְשִׂימָם בָּךְ, וּנְתָנָם, בְּכָל-שֹׂנְאֶיךָ. " כל המחלות של האדם באות עליו כי הוא עשה עברות שהכעיסו את הקב"ה. יש לזה יוצא מן הכלל אחד והוא: התקררות שהאדם מביא על עצמו כי הוא לא התלבש מספיק טוב. הקב"ה משתמש ברופאים ובתרופות להסרת החולי של האדם, אבל אם הקב"ה לא ירצה, אז לא יעזור לאדם לא הרופאים ולא התרופות.

ונתנם בכל שונאיך – הקב"ה לא רק שיסיר מעם ישראל את המחלות, אלא יעביר אותן לשונאי ישראל: לחמאס, לחיזבאלה וכו'. שתי ציפורים במכה אחת!!!

כדי שזה יתקיים עליהם להשמיד לגמרי את כל העמים היושבים בארץ: "וְאָכַלְתָּ אֶת-כָּל-הָעַמִּים, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ–לֹא-תָחוֹס עֵינְךָ, עֲלֵיהֶם; וְלֹא תַעֲבֹד אֶת-אֱלֹהֵיהֶם, כִּי-מוֹקֵשׁ הוּא לָךְ".  אך אם יעלה חשש בליבם איך להתגבר עליהם כי הם רבים: "כִּי תֹאמַר בִּלְבָבְךָ, רַבִּים הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה מִמֶּנִּי; אֵיכָה אוּכַל, לְהוֹרִישָׁם  לֹא תִירָא, מֵהֶם:", אז יש לזכור שכפי שהקב"ה חילץ את בני ישראל ממצרים, כך הוא יושיע אותם גם עכשיו:  "זָכֹר תִּזְכֹּר, אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לְפַרְעֹה, וּלְכָל-מִצְרָיִם. הַמַּסֹּת הַגְּדֹלֹת אֲשֶׁר-רָאוּ עֵינֶיךָ, וְהָאֹתֹת וְהַמֹּפְתִים וְהַיָּד הַחֲזָקָה וְהַזְּרֹעַ הַנְּטוּיָה, אֲשֶׁר הוֹצִאֲךָ, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ; כֵּן-יַעֲשֶׂה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לְכָל-הָעַמִּים, אֲשֶׁר-אַתָּה יָרֵא, מִפְּנֵיהֶם."

בתקופת משה היה גדוד צרעות שהיכה, עיוור והרג את האמוריים ועכשיו יגיע גדוד צרעות נוסף שיהיה בתקופת יהושע והם ילחמו בעמים היושבים בארץ ישראל ויהרגו את מי שיסתתר במחילות ובמנהרות: "וְגַם, אֶת-הַצִּרְעָה, יְשַׁלַּח יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בָּם:  עַד-אֲבֹד, הַנִּשְׁאָרִים וְהַנִּסְתָּרִים–מִפָּנֶיךָ. "

משה מזכיר להם שבכל תקופת הליכתם במדבר הקב"ה דאג להם במשך 40 שנה למים, מזון, בגדים והגנה והסביר להם שכל קושי שהקב"ה הציב בפניהם נועד כדי לבדוק עד כמה הם באמת בוטחים בו: "וְזָכַרְתָּ אֶת-כָּל-הַדֶּרֶךְ, אֲשֶׁר הוֹלִיכְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ זֶה אַרְבָּעִים שָׁנָה–בַּמִּדְבָּר:  לְמַעַן עַנֹּתְךָ לְנַסֹּתְךָ, לָדַעַת אֶת-אֲשֶׁר בִּלְבָבְךָ הֲתִשְׁמֹר מִצְוֺתָו–אִם-לֹא. "

שמלתך לא בלתה מעליך ורגלך לא בצקה. בפרשת כי תבוא כתוב נעלך לא בלתה, התירוץ שאלו שיצאו ממצרים היו להם נעליים והם גדלו אתם, אבל אלו שנולדו במדבר לא היו להם נעליים, ועליהם נאמר שרגליהם לא בצקה.

צילום: pexels
  • ברכת המזון

משה מוסיף ואומר שכאמור, מי שיקיים את המצוות מובטח שפע של מזון, פרנסה בריאות ושלווה. קיימת מצווה מן התורה והיא לברך ולהודות לקב"ה על המזון שהוא נותן לנו: "וְאָכַלְתָּ, וְשָׂבָעְתָּ–וּבֵרַכְתָּ אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, עַל-הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר נָתַן-לָךְ."

קיים נוסח של ברכת המזון. כל חלק בברכת המזון חובר בדור אחר:

  • את הברכה הראשונה חיבר משה רבינו בעת שירד המן מן השמיים.
  • את הברכה השנייה חיבר יהושע בן נון בעת שנכנסו לארץ – הודיה על הארץ הטובה.
  • את הברכה השלישית חיברו דוד ושלמה המלך.
  • את הברכה הרביעית חיברו חכמי יבנה.
צילום: pexels
  • שבחה של ארץ ישראל

משה מזהיר את בני ישראל מפני הדבר הבא: כאשר הם יכנסו לארץ, יאכלו לשובע, יבנו בתים טובים והרכוש שלהם יגדל: "הִשָּׁמֶר לְךָ, פֶּן-תִּשְׁכַּח אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לְבִלְתִּי שְׁמֹר מִצְוֺתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְחֻקֹּתָיו, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם פֶּן-תֹּאכַל, וְשָׂבָעְתָּ; וּבָתִּים טֹבִים תִּבְנֶה, וְיָשָׁבְתָּ וּבְקָרְךָ וְצֹאנְךָ יִרְבְּיֻן, וְכֶסֶף וְזָהָב יִרְבֶּה-לָּךְ; וְכֹל אֲשֶׁר-לְךָ, יִרְבֶּה. " אז הסכנה הגדולה מכולן היא שתתחילו להתגאות בלבבכם שהגעתם לכל הטוב הזה מהכוח שלכם ותשכחו, חו"ח את הקב"ה שהביא אתכם לזה והכל בזכותו: "וְרָם, לְבָבֶךָ; וְשָׁכַחְתָּ אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, הַמּוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים הַמּוֹלִיכְךָ בַּמִּדְבָּר הַגָּדֹל וְהַנּוֹרָא" ועוד, בטעות תחשבו שבכוחכם הגעתם לכל השפע הזה: "וְאָמַרְתָּ, בִּלְבָבֶךָ:  כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי, עָשָׂה לִי אֶת-הַחַיִל הַזֶּה."

עליכם לזכור תמיד שהקב"ה ורק הקב"ה הוא הנותן לכם את הכוח להצליח ולעשות חיל. אם תשכחו את הקב"ה ותאמינו כמו הגויים בכוחות אחרים, אתם תפסידו את מקומכם בארץ: יש כאן אזהרה ברורה ומפורשת, ולצערנו הרב, בני ישראל לא התייחסו ברצינות לאזהרה של הקב"ה, עזבו את התורה והוגלו מארץ ישראל: "וְהָיָה, אִם-שָׁכֹחַ תִּשְׁכַּח אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, וְהָלַכְתָּ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים, וַעֲבַדְתָּם וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לָהֶם–הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם, כִּי אָבֹד תֹּאבֵדוּן כַּגּוֹיִם, אֲשֶׁר יְהוָה מַאֲבִיד מִפְּנֵיכֶם–כֵּן, תֹּאבֵדוּן:  עֵקֶב לֹא תִשְׁמְעוּן, בְּקוֹל יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם."

משה ממשיך ואומר לבני ישראל שלא יחשבו שהם זוכים לרשת את ארץ ישראל כי הם צדיקים גדולים יותר מן העמים היושבים בארץ, אלא יש שתי סיבות לכך:

  • העמים היושבים בארץ הם רשעים יותר גדולים מבני ישראל: "לֹא בְצִדְקָתְךָ, וּבְיֹשֶׁר לְבָבְךָ, אַתָּה בָא, לָרֶשֶׁת אֶת-אַרְצָם:  כִּי בְּרִשְׁעַת הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ מוֹרִישָׁם מִפָּנֶיךָ"
  • הקב"ה הבטיח לאבותינו שזרעם יירש את הארץ: "וּלְמַעַן הָקִים אֶת-הַדָּבָר אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהוָה לַאֲבֹתֶיךָ, לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב. "

משה מזכיר להם את שאר החטאים שחטאו במדבר ועל כך שנאלץ לעלות שוב פעם לשמיים למשך 40 יום כדי להתפלל לקב"ה שלא ישמיד אותם לגמרי.

צילום: pexels
  • הנהגה ניסית בארץ ישראל

ארץ ישראל היא הארץ היחידה בעולם שיש עליה השגחה מיוחדת של הקב"ה,  ויום יום  הוא בודק את מצבה הרוחני: "אֶרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ:  תָּמִיד, עֵינֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בָּהּ–מֵרֵשִׁית הַשָּׁנָה, וְעַד אַחֲרִית שָׁנָה. "  משום קדושת הארץ, רק מי שהולך בדרך התורה יכול לגור בה, כי אחרת היא מקיאה ממנה את החוטאים, כפי שכבר נוכחנו לדעת לאורך ההיסטוריה.

ההנהגה בארץ ישראל היא הנהגה  התלויה במצב הרוחני של בני ישראל. כאשר בני ישראל מקיימים את המצוות, הקב"ה משפיע שפע: "וְהָיָה, אִם-שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל-מִצְוֺתַי, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם, הַיּוֹם–לְאַהֲבָה אֶת-יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, וּלְעָבְדוֹ, בְּכָל-לְבַבְכֶם, וּבְכָל-נַפְשְׁכֶם וְנָתַתִּי מְטַר-אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ, יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ; וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ, וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ וְנָתַתִּי עֵשֶׂב בְּשָׂדְךָ, לִבְהֶמְתֶּךָ; וְאָכַלְתָּ, וְשָׂבָעְתָּ. " כלומר, בעצם קיום המצוות, הקב"ה ידאג שיירד גשם בזמן וכך תגדל התבואה ונאכל ונשבע. מנגד, אם בני ישראל לא ישמרו את המצוות, הקב"ה יעצור את הגשמים, האדמה לא תוציא יבול, וחס ושלום, יגלו מארץ הקודש: "הִשָּׁמְרוּ לָכֶם, פֶּן יִפְתֶּה לְבַבְכֶם; וְסַרְתֶּם, וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים, וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם, לָהֶם.   וְחָרָה אַף-יְהוָה בָּכֶם, וְעָצַר אֶת-הַשָּׁמַיִם וְלֹא-יִהְיֶה מָטָר, וְהָאֲדָמָה, לֹא תִתֵּן אֶת-יְבוּלָהּ; וַאֲבַדְתֶּם מְהֵרָה, מֵעַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה, אֲשֶׁר יְהוָה, נֹתֵן לָכֶם. "

לסיכום מבטיח משה לבני ישראל שאם הם ילכו  בדבקות בקב"ה ויקיימו את מצוותיו הם יזכו בשני דברים:

  • הם יוכלו לכבוש את הארץ בקלות: "וְהוֹרִישׁ יְהוָה אֶת-כָּל-הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה, מִלִּפְנֵיכֶם; וִירִשְׁתֶּם גּוֹיִם, גְּדֹלִים וַעֲצֻמִים מִכֶּם."
  • אף אחד לא יתייצב בפניהם, והם יפילו את פחדם על כל העמים: " לֹא-יִתְיַצֵּב אִישׁ, בִּפְנֵיכֶם:  פַּחְדְּכֶם וּמוֹרַאֲכֶם יִתֵּן יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר תִּדְרְכוּ-בָהּ, כַּאֲשֶׁר, דִּבֶּר לָכֶם."

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה