עמוד הבית » פסיכולוגיה חיובית עם נעמה קמינר מבורך

פסיכולוגיה חיובית עם נעמה קמינר מבורך

צילום באדיבות נעמה קמינר מבורך
הכירו את נעמה קמינר מבורך, MA ב- פסיכולוגיה חיובית יישומית, מטפלת יועצת ומרצה בפסיכולוגיה חיובית. נפגשנו וירטואלית לראיון חיובי.

ספרי לי אך הכול התחיל?  

"בסביבות גיל 30 אחרי שסיימתי 5 שנים של טיפול פסיכולוגי עמוק, הבנתי שאני ממש מודעת לבעיות שלי, אבל ממש רחוקה מלהיות מאושרת! בדיוק באותה תקופה שמעתי לראשונה את המושג פסיכולוגיה חיובית, שמיד קסם לי. ככל שקראתי והעמקתי- התאהבתי. התקבלתי ללימודי תואר שני בפסיכולוגיה חיובית יישומית באוניברסיטת פנסילבניה שבארה״ב (חייתי שם תקופה ארוכה), ומהרגע שסיימתי ללמוד התחלתי לעבוד. כשאתה במסלול הנכון, הדברים פשוט קורים" !

מה בילדותך הוביל לבניה ותנופה של אישיות יזמית ?

"מגיל מאוד צעיר חייתי בתחושה שאם אין אני לי- עצמי לי… גדלתי דווקא במשפחה חמה ואוהבת, אבל הייתי שונה מיתר בני הבית, וכך יצרתי לעצמי את המסלול שלי, מתוך הרבה ניסוי תהייה וטעיה. אני חושבת שמאז אני יוצרת לעצמי את הדרך שלי, משלי, זה לא פשוט לסלול דרכים מחדש, אבל כנראה שאני לא יודעת להתנהל אחרת".

מה משך אותך למקצוע?

"תחום הפסיכולוגיה עניין אותי מאז ומתמיד, אני מאמינה שהכרות טובה ועמוקה עם עצמך נותנת איכות חיים שאפילו כסף לא יכול לתת. בשלב מסוים הרגשתי שלחקור מה לא בסדר איתי, זה נחמד אבל לא מספיק. מה שאני כל כך אוהבת בפסיכולוגיה חיובית זה שהיא מרחיבה את ההסתכלות שלנו על עצמנו: אנחנו מתבוננים על מה שלא כל כך הולך לנו בחיים, אבל גם על היכולות התכונות החיוביות והכישרון האנושי שלנו. ברגע שיש איזון בהתבוננות שלנו על עצמנו- גם היש וגם האין, מתאפשרת לנו תמונה מאוזנת ועוצמתית. מתאפשר אמצע ואיזון- מה שמאפשר בחירה, גם כשיש קושי. ההבנה הזאת נותנת תחושת חופש גדול, גם בתוך החיים הסופר מחויבים שלנו".

אך את יוצרת רלוונטיות ויצירתיות ?

"אני נשארת מחוברת לעצמי, וקשובה לאנשים שאני עושה איתם שיחות ייעוץ. שני המוקדים האלה מספקים לי מספיק חומר לחשיבה ועשייה, כי הם עוסקים ביום יום שלנו, של כולנו, המחשבות ההתלבטויות, המתחים ההתמודדויות" .

נקודת המפנה שלך ?

"אי שם במהלך הלימודים, כשהייתי עדיין בראשית נישואי, עם תינוק קטן, הבנתי שנדרש מאיתנו משהו לא טבעי במערכות היחסים שלנו. אנחנו צריכים לגדל בית משפחה משכנתא שיגרה אהבה ומשיכה עם אותו פרטנר, חיים שלמים? איך עושים את זה? אז החלטתי להעמיק ולהתמחות בתחום מערכות יחסים ( עצמית, זוגית משפחתית חברית ומקצועית). חקרתי והבנתי שזה התחום הכי משמעותי לאושר בריאות ואריכות הימים שלנו, ולמרות זאת זה גם התחום בו אנחנו עושים הכי הרבה טעויות, ומתנהלים מאוטומטים"…

מהיכן התעוזה והאומץ ?

"לא יודעת לענות לך על זה… אני עושה מה שאני מאמינה בו, מתרגלת אותו וחוקרת אותו מכל הלב. זה לא מסלול פשוט כי אתה צועד בו לבד לא מעט. יש לי פרטנר תומך שמחזיק לי את היד כשאני נחלשת, וזה קורה לא מעט".

הפחדים שבדרך ? 

"הפחד של כולם חל גם עלינו, אנשי הטיפולהאם אני טובה מספיק? יודעת מספיק? מעמיקה מספיק? האם יאהבו את ההרצאות שלי? ילמדו מהם? יזכרו אותם"?

כיצד את משלבת קריירה ומשפחה ?

"זאת למידה אחת מתמשכת… אני נעה על הציר הזה כל הזמן, ולא תמיד בנוחות. הבית, המשפחה הזוגיות והילדים שלי- הם היצירה הכי משמעותית בחיי, ואני אוהבת להיות קרובה אליהם. לצד זה ההתפתחות המקצועית מבעבעת בי כל הזמן, ושני אלה רוקדים זה לצד זה, ולפעמים תוך כדי ריקוד אחד דורך על השני"…

האם בארץ מיישרים קו עם מה שקורה בעולם?

"שיחות ייעוץ בזום, לדוגמא, זה משהו שאני עושה כבר שנים, עוד הרבה לפני הקורונה- בארה״ב זה פורמט ידוע ומקובל כי שם מרחקי הנסיעה הם גדולים אז אנשים מדברים עם המטפל שלהם בשיחות וודאו. פה בארץ זה לא היה נהוג, עד הקורונה. אז בנושא הזה אנחנו מיישרים קו, בהתאם לאילוצי המציאות".

מה את עושה בימים אלה של הקורונה ?

"הייתה לי שנה מלאה בהרצאות זום לארגונים וחברות. נושאים כמו- חוסן אישי ואופטימיות בתנאי חוסר וודאות, היו ועדיין  מאוד נדרשים. השאלה הנשאלת – היא מה כן יש באפשרותנו לעשות תחת המצב הקיים? ולפסיכולוגיה החיובית יש מענה מדויק ורלוונטי, במיוחד בתקופת חוסר וודאות מתמשך כפי שחווינו ועדיין חווים".

מה העצה הכי טובה שקיבלת?

"אל תתכווצי ואל תקטיני את עצמך כדי שאחרים ירגישו נוח".

צילום באדיבות נעמה קמינר מבורך

מה הדבר הגורם לך הנאה במקצוע?

"הביטחון שאנשים נותנים בי, בזה שהם חושפים את החיים שלהם איתי, ואת הסודות הכי כמוסים שלהם- אני נרגשת בכל פעם שזה קורה, אפילו אחרי יותר מעשור שאני עוסקת בזה. בנוסף, לעמוד על במה, מול קהל בהרצאה, לדבר על תחום שאני אוהבת ומאמינה בו, ולראות את הקשב המלא של אנשים- אין על זה. תחושת משמעות וידיעה שאני עושה בדיוק את מה שאני צריכה לעשות" !

מה השיא שלך בקריירה מבחינתך?

"אני חושבת ששיאי עוד לפני. בדרך, ביום יום, הקשר עם אנשים, העומקים אליהם אנחנו מגיעים יחד, כל רגע כזה הוא  שיא בפני עצמו".

מה הערך שאת מביאה לשוק ?

"אני לא מטפלת סטנדרטית, בטח לא יושבת שותקת ומהנהנת…אני מביאה את נעמה אל השיחות האישיות, מביאה את האותנטיות שלי, הזרימה והצחוק- ויודעת לשמור על אווירה מקצועית וגבולות ברורים. שיחות הייעוץ איתי הן מאוד עמוקות, אבל לא מעונבות".

מה מרגש אותך ?

"לנהל שיחות עמוקות עם אנשים, שיחות של תובנה, של מפנה, שמביאות לשינוי משמעותי. זה טעם החיים".

מה סוד ההצלחה שלך ?

"אמונה ואהבה גדולה למקצוע. הכשרה מקצועית לימודים אקדמאיים ועוד עשרות הכשרות נוספות, שנים של תרגול בשטח, בחיים האמיתיים, לצד ענווה  והבנה שתמיד יש מה ללמוד, לכולנו".

טיפ למתחילים ?

"מערכות יחסים טובה עם העולם, הצלחה מקצועית, ותנועה קדימה- תלויות במרכז שלנו עם עצמנו, כדאי לטפח אותו ולהגיע אליו, זה מבטיח מסלול מעניין מאתגר ומרתק בדרך למעלה".

מה לא תסכים/מי לעשות במסגרת העבודה ?

"ההכשרה שלי היא לעבוד עם אנשים מתפקדים, בסוגיות הקשורות למערכות יחסים. אני לא עובדת עם מצבי קצה, מחלות נפש וכו', לשם כך יש פסיכולוגים קליניים ופסיכיאטרים שעושים את עבודתם נאמנה.. בקיצור, לא יכולה לרפא ולטפל בכולם".

עד כמה העבודה משפיעה על חיי החברה?

"משתדלת לא להיות החברה הפסיכולוגית, המטפלת של כולם- זה תמיד בתהליך, כי זה משהו אני עושה מתוך הרגל".

מה החזון שלך לעשור הקרוב?

"מאחלת לעצמי המשך עשייה, לדבר מול עוד קהלים על פסיכולוגיה חיובית למערכות יחסים".

מה היית רוצה שאנשים אחרים ידעו עליך?

"שמי נעמה, אני עוזרת ליחידים זוגות וארגונים ליצור לשפר ולשמר מערכות יחסים טובות וחיוביות. כי זה מה שעושה את כולנו מאושרים בריאים ומאריכי ימים. נראה לי שזה משפט מספיק ארוך, אבל שווה לזכור אותו".

 נעמה קמינר מבורך מיוצגת באתר סוכנות 'נשים מרצות אונליין':www.womenspeakers.online