עמוד הבית » עזבו אתכן מפסיכולוגית, ב "סטיילניג תרפי" כבר הייתן?

עזבו אתכן מפסיכולוגית, ב "סטיילניג תרפי" כבר הייתן?

מה הטבעות שאת עונדת מספרות עליך? צילום: יפית סרנגה
בשבוע שעבר הצטרפתי לסדנת "סטיילינג תרפי" ייחודית, מדליקה ועמוקה, שהתחילה בקפה ב"גן מאיר" בתל אביב אבל נכנסה עמוק עד עמקי נשמתי. קבלי את הטרנד החדש שהוא כאן כדי להישאר – סטיילינג תרפי – איך לשדרג את המלתחה שלך וגם את החיים שלך?

אף אחת לא הכינה אותי לזה. כן שמעתי מנשים מבוגרות ממני על הקשיים, אבל לא תיארתי לעצמי שזה יגיע גם אלי. אף פעם לא התמודדתי עם בעיות משקל, שלא לדבר על צלוליטיס. תהליך קנית הבגדים שלי היה פשוט – מה שהתאים לבובה בחלון התאים גם עלי. לרוב קניתי גם בלי למדוד את הבגד בחנות. ואז זה הגיע – גיל 47. עליה במשקל, בלי קשר כמה אני אוכלת. פתאום אני חייבת לעשות פעילות גופנית כי כל הגוף שלי משתנה, פתאום שום דבר בארון לא עולה עלי. יש לי ארון מלא בגדים אבל אני לובשת רק ערמת בגדים אחת – זו שעולה עלי. איך שהוא אני מתעקשת לשמור עדין גם את הבגדים שלא עולים עלי, במן תקווה שאוטוטו אני חוזרת לעצמי, אבל זה לא ממש קורה. כבר לא בא לי לוחץ, וצפוף וחושפני, שלא לדבר על סקסי… שכחתי לגמרי שאפשר להרגיש סקסית בבגד. ועוברים החודשים, והשנים – ואני משנה את כל סגנון הלבוש שלי, ובמקום מה שאני אוהבת – הצבעים, הבדים, המרקמים, העיצובים – אני לובשת בעיקר… מה שנוח.

אז לסיטואציה הזו יש דבר טוב ודבר פחות טוב. עם מה תרצו שאתחיל? אז הדבר הפחות טוב הוא שבלי ספק השינוי החיצוני שעברתי ערער אצלי את הביטחון העצמי. ומסתבר שאני לא לבד, על זה נאמר "צרת רבים חצי נחמה". תקופות של שינוי בחיים, שינויי קריירה, גירושים, אתגרים הורמונליים שמובילים לעלייה במשקל, התמודדות עם אתגרים בריאותיים, תקופות קשות בחיים,  כל אלה ועוד יכולים להוביל לדימוי גוף נמוך, דבר המשתקף, באופן בלתי נמנע, גם בלבוש שלנו ובמראה הכללי. אז מה הדבר הטוב בסיפור הזה? שאפשר, רצוי וצריך לנער מעלינו את התחושה הזו – ולאחרונה גיליתי דרך מיוחדת ומדליקה במיוחד לעשות את זה, כזו שתתאים למסע השינוי שאתן עוברות בחיים, תשפר את מצב הרוח שלכן, את תחושת הביטחון העצמי ובעיקר תוציא את האישות והייחודיות שלכן החוצה, ותזכיר לעצמכן כמה אתן יפות כפי שאתן. נשים יקרות, הכירו – קוראים לזה Fashion Therapy או Styling Therapy (טיפול באמצעות אופנה).

>>> רות קליגר- עליאב האישה שהזיזה הרים והמיסה מנעולים

Styling Therapy: שילוב בין אופנה לפסיכולוגיה

סגנון הטיפול הנפשי והפיזי בעולם המודרני עובר שינויים רבים, ומצטרפים אליו תחומים חדשים ומרתקים. טיפול Styling Therapy (סטיילינג תרפי) מקבל מקום ייחודי בשיטות הטיפול המודרניות, שכן הוא משלב בין עקרונות מעולם האופנה לבין תובנות מעולם הפסיכולוגיה. בעוד ששיטות טיפול מסורתיות כמו פסיכותרפיה או טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מתמקדות בשיחה ובניתוח רגשי, סטיילינג תרפי עושה שימוש בכלים מוחשיים כמו בגדים ואביזרים. "טיפול באמצעות אופנה" נשמע לכן אולי בלתי שגרתי, אך מסתבר שיש לו שורשים עמוקים. כבר במאות קודמות, השתרשה בתודעה ההבנה כי הבגדים שאנו לובשים יכולים להשפיע על מצב הרוח שלנו ועל האופן שבו אנו נתפסים בעיני אחרים. במאה ה-20, עם התפתחות הפסיכולוגיה והבנת הקשר בין הגוף לנפש, התרחב גם השימוש באופנה ככלי טיפולי, המבוסס על ההבנה כי הבגדים שאנו לובשים משפיעים על התחושות, הביטחון העצמי והמצב הנפשי שלנו.

אורנה מנתחת את האופי שלי לפי הבגד שבחרתי להביא, צילום: יפית סרנגה

 

אז רגע, מה ההבדל בין זה לפגישה עם סטייליסטית?

נפגשתי עם אורנה רוטברט ניצן, מאמנת אישית, יועצת ומעבירה סדנאות באמצעות "סטיילינג תרפי" יחד עם קבוצת חברות לאחר-צהרים מיוחד וצבעוני של סדנה שעסקה כולה בתרפיה באמצעות אופנה. אורנה הסבירה:  "גם "ייעוץ סטיילינג" וגם "סטיילינג תרפי" הן דרכים שמטרתן לעזור לאנשים להרגיש טוב יותר לגבי המראה שלהם ומי שהם, אך הדרך היא שונה". אורנה מפרטת: " סטיילינג מדבר על 5 סוגים של מבני גוף: שהמטרה ליצור באמצעות לבוש אידיאל של מבנה גוף בדוגמת שעון החול שאנחנו כל כך מכירות "90-60-90" באמצעות הטעיות אופטיות וגזרות שונות, כאשר המיקוד העיקרי הוא על המראה החיצוני- התאמת בגדים, צבעים, וסגנונות שיחמיאו ללקוח. בסטיילינג תרפי המיקוד הוא פנימי ולא חיצוני. אני אשאל את הלקוחה "איך את מרגישה עם הבגד?",  כשהרעיון הוא חיזוק ההרגשה הפנימית דרך הלבוש והצבעים שבוחרים ללבוש. בתהליך הלקוחה עוברת תהליך רגשי, שכולל הבנה עמוקה של ההשפעות הרגשיות והנפשיות של הלבוש על כל אחת מאיתנו, ומי שאנחנו. דרך הבגדים הלקוחה חווה מחדש חוויות למשל, זיכרונות מהילדות מהעבר שהשפיעו על תחושת הביטחון והדימוי העצמי" מסבירה אורנה.

אורנה התחילה את דרכה בתחום לאחר שנחשפה ל"סטיילינג תרפי" אצל ד"ר טלי סטולובי, מפתחת השיטה ולאחר מכן המשיכה ללימודי סטיילינג בשנקר. היא שילבה את הידע שלה באופנה עם הבנה עמוקה של הנפש והרגשות, ויצרה תהליך ייחודי שמשלב בין עולם הסטיילינג לפסיכולוגיה. היא מסבירה לי על הטיפול: "אני משלבת את תחום האימון עם דרך של התבוננות עם סטיילניג תרפי. בתהליך זה, אני מסייעת ללקוחות להתחבר למי שהן חולמות להיות, לעיתים להעז, להבין ולהתמודד עם רגשות ומחשבות שמתקשרים לדימוי הגוף והלבוש, לחמול ולאהוב את עצמן".

גם אביזרי הלבוש הבסיסיים ביותר מספרים כל כך הרבה עלינו, צילום: יפית סרנגה

העבודה עם "סטיילניג תרפי" מתחילה בדרך כלל בייעוץ אישי עם מומחה בתחום, המכונה גם "סטייליסט טיפולי", אחרי שיחת היכרות עמוקה. במהלך הייעוץ, המומחה מנסה להבין את האישיות, הרצונות, התחושות והצרכים של הלקוח או הלקוחה. יחד, הם מפתחים סגנון לבוש המתאים לאדם במטרה לשפר את התחושה הפנימית עם הרבה אהבה וחמלה. אורנה מספרת " אני אשאל מה את אוהבת בארון שלך? ומה את לא אוהבת בארון שלך? מתוך השאלות הללו בד"כ נפתחים עולמות של חיבור ושיח. לאחר מכן, אנחנו ממשיכות את השיח על הבגדים ומה הם מייצגים בחייה. אנחנו מנסות לדייק מטרות ורצונות. אני אוהבת לאתגר בשאלה, מה לעולם לא תלבשי? מתוך השאלה הזו נפתח עולם ומלואו. אנחנו בונות לוח-חזון שממנו אנחנו מדייקות רגשות, תחושות  ובגדים שיאפשרו לה להרגיש במיטבה ולהיות מי שהיא חולמת להיות". במהלך התהליך, נעשה שימוש בבגדים ובאביזרים שונים כדי לעורר תחושות חיוביות. לדוגמה, צבעים מסוימים יכולים להשפיע על מצב הרוח: צבעים חמים כמו אדום וכתום עשויים לעורר אנרגיה וביטחון עצמי, בעוד צבעים קרים כמו כחול וירוק יכולים לעודד רוגע ושלווה. ארון הבגדים שלנו, מספרת אורנה,  הוא כמו ראי הנפש, וניתן ללמוד ולראות דרך הפריטים עולם ומלואו. כמו כן, למי שרוצה אני מאפשרת גם לשלב יום קניות, בחנויות בקניון או בחנויות יד 2 בהתאם להעדפתה.

קבוצת הנשים המדהימות בסדנת "סטיילינג תרפי" עם אורנה רוטברט ניצן, צילום: יפית סרנגה

 

מה הן ההשפעות של סטיילינג תרפי אצל אנשים שעברו תהליך?

"אני מעניקה את הידע והניסיון הכלול בתחומי ההתמחות שלי. חשוב להדגיש שאני לא פסיכולוגית ולא עובדת סוציאלית" מספרת אורנה. "אני עובדת עם נשים דרך תהליך של בניית אמון, קשר אישי ומחויבות, ואנחנו עובדות על דימוי עצמי חיובי, תחושת ביטחון ופתיחות לחוויה – הרצון להתנסות בבגדים חדשים, פותח  לנו אפיק של משחקיות, קלילות ושמחה וזה משפיע באופן רוחבי גם על תחומים אחרים בחיינו, אופטימיות ושמחת חיים".

אחד מסיפורי ההצלחה בהן שיתפה אותי אורנה היה של רחל, אישה בת 52, שהרגישה שחליפות העבודה והבגדים ה"רשמיים" שלה לא מייצגים אותה, מה שגרם לה להרגיש שהיא "מסתירה" את עצמה מאחורי מסכה. "התהליך התחיל בשיחת  הכרות אימונית של סטיילינג תרפי. לאחר שדייקנו את השיח, נפגשנו אצלה בבית בארון הבגדים, שוחחנו וניתחנו את הסגנון, מי היא עם הבגדים הללו, ומי הייתה רוצה להיות. נתתי לה שיעורי בית לבנות לוח חזון עם פינטרסט עם הבגדים שהייתה חולמת ללבוש, ומה הם מייצגים עבורה, וכך נפגשנו לכמה פגישות של דיוק הבגדים ומתוך השיח על הבגדים נפלו לרחל אסימונים. את המפגש האחרון עשינו בקניון, שם רחל קנתה בגדים שאפשרו לה להיות מי שהיא חולמת להיות. המחמאות והפידבקים הטובים ישר הגיעו, וגרמו לרחל להרגיש נהדר".

למשמע הסיפורים של אורנה יכולתי בקלות לראות בעיני רוחי כיצד תהליך כזה מתאים לרוב האנשים שאני מכירה, אם זו אישה שעברה גירושים קשים יכולה לבנות מחדש את הדימוי העצמי שלה באמצעות סטיילינג תרפי, וללמוד לבחור בגדים שמחמיאים לה וגורמים לה להרגיש חזקה ובטוחה. או גבר בן 50, שנאלץ לשנות קריירה לאחר שנים רבות באותה עבודה  וסטייליסטית טיפולית יכולה לעזור לו למצוא סגנון לבוש שמתאים לתפקידו החדש וישקף את האישיות שלו בצורה הטובה ביותר.

ביקור בחנות היצירה והיד 2 של "גיא וגיל" עם שפע של בגדים, תכשיטים ואקססוריז אותנטים וצבעוניים, צילום: יפית סרנגה

 

הגיע הזמן לחזור לארון בגדים שמח

אני אסכם את הכתבה עם טעם של עוד, כי אני חושבת שכל אישה צריכה לפרגן לעצמה במסע טיפולי אופנתי שכזה. כזה שמשלב בין הפנים שלנו למראה החיצוני, נותן לנו השראה לבטא את האישיות שלנו בעוצמות ולהיות נוכחות בשיא הפאר המגיע לנו. יצאתי מהסיור עם אורנה עם רצון להפוך את כל ארון הבגדים שלי – ולבחור מחדש!  ונכון, זה לא במקום – זה בנוסף – נרשמתי לשיעורי ספורט, אני מקפידה מאוד על התזונה שלי. אולי כן ואולי לא אחזור למידותי הפיזיות הקודמות, אבל היי- נזכרתי לגמרי ששום דבר מהן לא מעיד על מידותיי המנטליות המצוינות. כמה עברתי בחיים שלי וכמה גדלתי להיות האישה שאני היום. השיח על העצמה נשית כל כך פורה, והיום, באופן בלתי נמנע, הוא עובר גם דרך ארון הבגדים שלנו. בגילנו אנחנו מבינות שמגיע לנו לבטא את עצמנו ואת הזהות שלנו בצורה אינדיבידואלית. אמרו חכמינו "תהיה השינוי שאת רוצה לראות בעולם", אני מגדילה ואומרת "לבשי את הבגד של הדמות שהיית רוצה להיות", תכלס – מי יכול עלינו כשאנחנו נזכרות מי אנחנו?

קבוצת הנשים בסיור "סטיילינג תרפי" ברקע "המרכז הגאה" בתל אביב. צילום: טל לביא

 

רוצות גם? לפרטים נוספים ולהרשמה לסיורים או ליווי אישי עם אורנה ניתן, בקרו באתר שלה או בעמודי הרשתות החברתיות: orna.rotbart.nitsan 052-3922755

מאת  יפית סרנגה, ציירת, אומנית מחאתית ואשת פילוסופיה. מחברת הספר "וחך, אוכל יטעם לו". www.yafitsaranga.com

תגובות 2

הוספת תגובה