עמוד הבית » נימוסי שולחן בעסקים מסביב לעולם

נימוסי שולחן בעסקים מסביב לעולם

צילום: pexels
ארוחות עסקיות הן לא רק הזדמנות ליהנות ממנות טעימות, אלא גם מרחב לבניית קשרים עסקיים ולטיפוח יחסים מקצועיים. אבל מה קורה כשהמנהגים השולחנים משתנים ממדינה למדינה? איך מתנהלים בצורה חלקה כשנפגשים עם שותפים אמריקאים, אירופאים, סינים, יפנים או מהתרבות הערבית?

הכנתי עבורכם מדריך מקיף ומצחיק שיעזור לכם לנווט בין התרבויות השונות להבין מי עם מי או לסירוגין מי נגד מי. ובקיצור, לצאת מנצחים (מקצועיים) בכל ארוחת עסקים. אז נעים להכיר, שמי אלינה אדל טריפונוב קרלטון, כילדה קטנה אני זוכרת שהערות המציקות של ההורים והמשפחה סביב נימוסי השולחן היו תמיד נשמעים באוזני. כיום, כישראלית נטורופתית יזמית צעירה ומרצה לחברות ומנכ"לים על נימוסי שולחן ואתיקה, כמו כן סטודנטית לפסיכולוגיה-כלכלה.

אני רואה כיצד הידע שרכשתי אחרי טיסות של אלפי קילומטרים ללמוד את נימוסי שולחן מגיל צעיר הופכות את הידע שלי לכוח! הניסיון שהצטבר עם השנים גרם לי לקרוא את השחקנים שיושבים איתי סביב השולחן בארוחה עסקית או אפילו בדייט. אין ספק, נימוסי שולחן יראו לכם מי נגד מי ומי במשא ומתן, אובחן, הרי נימוסי שולחן זה לא רק דיבור זוהי גם לוחמה פסיכולוגית של שפת גוף דרך כללים אוניברסליים בנימוסי שולחן שלפעמים יותר מדברים מאשר המילים. עם זאת, לכל מדינה ותרבות יש כללים אוניברסליים משלה , לכן אל תשכחו על איזה מגרש אתם נמצאים תתנהגו בהתאם לכללי הנימוס. עסקה טובה זו עסקה ששני הצדדים לא מרוצים בא? אז לפחות תהיו מרוצים מהאירוע והרושם שלכם שהפכתם לרושם בלתי נשכח עבור הסובבים איתכם. לא נולדים עם נימוסי שולחן, לומדים, מתרגלים ומבצעים. 

צילום: unsplash

 

>>> שולחן האוכל כבמה – אך להתנהג בהתאם לאירוע ולמסגרת 

נימוסים בין-לאומיים: אירופה, אמריקה, סין, יפן והעולם הערבי – אירופה: איטיות ואלגנטיות

במדינות אירופה, הדגש הוא על הנאה מהאוכל והחברה. יש לתת כבוד לזמן הארוחה ולנהוג בנימוס:

  1. מה מזמינים: באירופה ישנם הבדלים משמעותיים בין מדינות, אך כלל אצבע טוב הוא לבחור מנה מקומית ולהימנע מלהזמין את המנה הכי יקרה בתפריט.
  2. מי משלם: המארח משלם בדרך כלל, אבל אין זה יוצא דופן להתחלק בחשבון, במיוחד בצפון אירופה.
  3. טיפ: במדינות רבות, הטיפ כלול בחשבון (Service Included), אך נהוג להוסיף 5-10% אם השירות היה טוב.
  4. שיחת חולין: דיבורים על פוליטיקה או כסף עלולים להיות לא מנומסים באירופה. שיחה על אמנות, מזג האוויר או תרבות תהיה יותר מתאימה ואז תעברו לעסקה 😉

 

צילום: pexels

ארצות הברית: הישירות היא המפתח

בארה"ב, הארוחה העסקית נחשבת כהזדמנות לקדם עניינים מקצועיים. אנשים מצפים לישירות ולדיבור עסקי פתוח. הנה כמה דגשים חשובים:

  1. מה מזמינים: אמריקאים אוהבים מנות גדולות, אבל בארוחה עסקית עדיף לבחור משהו קליל ולא שמן מדי, ובהחלט לא מלכלך כמו סלט או סטייק.
  2. מי משלם: המארח משלם, אלא אם כן הוסכם אחרת מראש. אם הזמנתם אורח, תתכוננו לשלם בעצמכם.
  3. טיפ: טיפ הוא חובה, כ-15-20% מהחשבון.
  4. שיחת חולין: לא להתבייש להתחיל בשיחת חולין קצרה לפני שנכנסים לנושאים העסקיים. זה יכול לשבור את הקרח.

 

צילום: pexels

סין: תענוגות שולחן עם קודים ברורים

בסין, הארוחה העסקית היא הזדמנות לבניית קשרים חזקים ומכובדים. הנה כמה דגשים חשובים:

  1. מה מזמינים: המנות מוגשות במרכז השולחן וכל אחד מוזמן לטעום. אל תבחרו מנה יקרה מדי והשתדלו לטעום מעט מכל דבר.
  2. מי משלם: המארח משלם, וניסיון לשלם יכול להיתפס כחוסר כבוד.
  3. טיפ: לא נהוג להשאיר טיפ במסעדות יוקרה, אבל בבתי קפה או במסעדות קטנות זה יכול להיות מוערך.
  4. שיחת חולין: חשוב להתחיל בשיחת חולין לפני שנכנסים לנושאים העסקיים. דיבור על המשפחה או על תחביבים מקובל מאוד.

 

צילום: pexels

יפן: טקסיות והכבוד בפרטים הקטנים

ביפן, כל פרט בארוחה נחשב וחשוב. הנה כמה כללים לשים לב אליהם:

  1. מה מזמינים: נהוג להזמין את המנה שאוהבים, אך לא להזמין משהו יקר או מוזר מדי.
  2. מי משלם: המארח משלם, וניסיון לשלם בעצמכם עלול להיראות לא מנומס.
  3. טיפ: ביפן לא נהוג לתת טיפ, ואפילו עשוי להיתפס כעלבון.
  4. שיחת חולין: יש להתחיל בשיחת חולין ולא לקפוץ ישר לנושאים העסקיים. כבוד והכרת תודה הם ערכים חשובים שיש להדגיש.

 

צילום: pexels

 

התרבות הערבית: הכנסת אורחים במיטבה

התרבות הערבית מדגישה את חשיבות הכנסת האורחים והכבוד ההדדי. הנה כמה כללים חשובים:

  1. מה מזמינים: חשוב להראות כבוד וליהנות מהאוכל המוגש. אם אתם צמחוניים או טבעוניים, כדאי להודיע על כך מראש.
  2. מי משלם: המארח הוא זה שמשלם. נסיון לשלם יכול להיתפס כחוסר כבוד.
  3. טיפ: טיפ הוא מקובל, בדרך כלל כ-10% מהחשבון.
  4. שיחת חולין: לפני שמתחילים בשיחה עסקית, חשוב לקיים שיחת חולין נעימה וידידותית. ענייני משפחה ואוכל הם נושאים טובים להתחיל איתם.

 

צילום: pexels

 

כללי זהב לכל תרבות: מה מזמינים, איך מתנהגים ומתי מתחילים

  1. מה מזמינים ומתי: כדאי להזמין מנה שאתם מכירים ויודעים לאכול בצורה מכובדת. אם אתם לא בטוחים, שאלו את המלצר או אפילו את המארח להמלצה.
  2. מי משלם: הכלל הפשוט הוא שהמארח משלם, אלא אם כן סוכם אחרת. תמיד תהיו מוכנים להציע לשלם, אך אם המארח מתעקש, אל תתנגדו.
  3. טיפים: בארה"ב, טיפ של 15-20% הוא חובה. באירופה, אם הטיפ לא כלול, מוסיפים 5-10%. בעולם הערבי, 10% הם בדרך כלל מקובלים. בסין וביפן, טיפ לרוב אינו מקובל.
  4. שיחת חולין: בכל תרבות, שיחת חולין היא דרך מצוינת לשבור את הקרח ולהפוך את הארוחה לנעימה יותר. חשוב לשים לב לנושאים המועדפים בכל תרבות ולהעלות אותם. 

הרמת כוסית: אמנות השימוש בכוס

הרמת כוסית היא דרך מצוינת לציין רגע מיוחד או להודות למישהו או לברכו. הנה כמה טיפים:

  1. ארה"ב: הרמת כוסית היא פחות פורמלית. אפשר להגיד "Cheers!" או "To our partnership!".
  2. אירופה: הרמת כוסית יכולה להיות טקסית יותר. בגרמניה, אומרים "Prost!" ומקפידים להסתכל בעיניים של האדם השני. בצרפת, אומרים "Santé!" ומרימים את הכוס מעט מעל השולחן.
  3. סין: נהוג להרים כוסית ולהגיד "Ganbei!" שפירושו "לחיים" או "לשתות עד הסוף".
  4. יפן: הרמת כוסית מלווה במילה "Kanpai!" וחשוב להרים את הכוס ולהסתכל בעיני השותפים.
  5. העולם הערבי: הרמת כוסית פחות נפוצה בשל העדפתם של חלק מהמוסלמים לא לשתות אלכוהול. במקרים כאלה, אפשר להשתמש במשקאות לא אלכוהוליים ולהגיד ברכה כללית לבריאות והצלחה.

 

חלוקת אוכל: לא תמיד חולקים/ לכל מי שאוכל לבד מת לבד, אבל אתם מתים לעסקה 

  1. ארה"ב: חלוקת מנות פחות נפוצה. כל אחד מזמין את המנה שלו, אלא אם כן מדובר באירועים מיוחדים.
  2. אירופה: באיטליה וספרד, לדוגמה, נהוג לחלוק מנות פתיחה (Antipasti או Tapas). בצרפת, פחות מקובל לחלוק מנות.
  3. סין: חלוקת אוכל היא חלק בלתי נפרד מהתרבות. נהוג להניח מנות גדולות במרכז השולחן ולחלוק עם כולם.
  4. יפן: חלוקת אוכל פחות נפוצה. כל אחד מזמין את המנה שלו.
  5. העולם הערבי: חלוקת אוכל היא חלק בלתי נפרד מהתרבות. נהוג להניח מנות גדולות במרכז השולחן ולחלוק עם כולם.

סיום הארוחה: מה עושים אחר כך

  1. ארה"ב: לא מתעכבים זמן רב אחרי סיום הארוחה. מיד לאחר התשלום, אפשר לצאת.
  2. אירופה: יש לקחת את הזמן ולהינות מקפה או קינוח. הארוחה יכולה להימשך זמן רב.
  3. סין: מתעכבים ומשוחחים לאחר הארוחה. לפעמים מציעים עוד סבב תה.
  4. יפן: מתעכבים לזמן מה ומשוחחים בעדינות לפני שעוזבים.
  5. העולם הערבי: לא ממהרים לסיים את הארוחה. ממשיכים לשבת, לשוחח וליהנות מאווירה.

פגישות עסקיות במסעדה או בארוחה במשרד

בתרבויות רבות, פגישות עסקיות נערכות לעיתים קרובות במסעדות או במסגרת ארוחה מושקעת במשרד. הנה כמה דגשים לכל תרבות:

ארצות הברית

  1. במסעדה: נהוג לבחור מסעדה שמכירה את העדפות המזון של האורחים. יש להקפיד על שירות מקצועי ומהיר.
  2. במשרד: אם האוכל מוזמן מבחוץ, חשוב לבחור חברת קייטרינג אמינה ולוודא שהכל מסודר לפני הגעת האורחים. הארוחה יכולה לכלול מנות מגוונות, תוך התחשבות ברגישויות ותזונה מיוחדת.

אירופה

  1. במסעדה: בחירת המסעדה חשובה מאוד. יש לבחור מקום עם אוכל מקומי ואווירה נעימה. חשוב להזמין מקום מראש ולוודא שהשירות יהיה מושלם.
  2. במשרד: אם מביאים שף מבחוץ, חשוב לשים לב לפרטים הקטנים ולהציע מנות מקומיות ומתוחכמות.

סין

  1. במסעדה: בחירת מסעדה יוקרתית או מסורתית יכולה להשאיר רושם טוב. חשוב שהמארח יבחר את המנות ויבצע את ההזמנה.
  2. במשרד: אם מזמינים שף, יש לבחור מנות סיניות מסורתיות ויוקרתיות ולהבטיח שירות ברמה הגבוהה ביותר.

יפן

  1. במסעדה: נהוג לבחור מסעדה עם אוכל מסורתי ואיכותי. חשוב לוודא שהשירות יהיה מקצועי ומכובד.
  2. במשרד: אם מביאים שף, יש לבחור מנות יפניות קלאסיות ולהבטיח שהשירות יעמוד בסטנדרטים הגבוהים של התרבות היפנית.

העולם הערבי

  1. במסעדה: בחירת מסעדה מקומית ויוקרתית היא חיונית. חשוב לבחור מקום המוכר באיכות האוכל והשירות שלו.
  2. במשרד: אם מביאים שף מבחוץ, חשוב להבטיח שהמנות יהיו מסורתיות ומכובדות, ושהשירות יעמוד בציפיות הגבוהות של האורחים.

איך בנימוס אומרים לא לאלכוהול

בתרבויות רבות, אלכוהול הוא חלק בלתי נפרד מארוחות עסקיות, אך לא כל אחד מעוניין לשתות. הנה כמה טיפים איך לומר לא לאלכוהול בנימוס בכל תרבות:

ארצות הברית

אפשר פשוט להגיד "No, thank you" או "I'm not drinking tonight" ולקבל את ההחלטה שלכם בהבנה.

אירופה

אפשר לומר "I prefer to stick with water" או "I'm not drinking today". באירופה בדרך כלל מכבדים את ההחלטה שלכם.

סין

אפשר לומר "I don't drink alcohol" או "I prefer tea". חשוב לעשות זאת בצורה מכובדת, ולקבל הבנה מצד המארחים.

יפן

ביפן מקובל להגיד "I'm not drinking today" או "I prefer non-alcoholic drinks". חשוב לעשות זאת בנימוס ועם חיוך.

העולם הערבי

אם מציעים לכם אלכוהול, תוכלו לומר "I don't drink alcohol" או "I prefer juice or water". רוב המארחים יבינו ויקבלו את החלטתכם ללא בעיה.

צילום: pexels

 

לסיכום, נימוסי שולחן בעסקים הם לא רק עניין של ידע אלא גם של רגישות ויכולת להתאים את עצמכם לסביבה. עם קצת תשומת לב לפרטים וקריצה הומוריסטית, תוכלו לעבור כל ארוחה עסקית בהצלחה ולצאת עם קשרים חזקים יותר. זכרו, בסופו של דבר, האוכל הוא רק תירוץ לבניית קשרים אמיתיים ומעמיקים.

 

אלינה אדל טריפונוב קרלטון, צילום: פרטי

מאת אלינה אדל טריפונוב קרלטון

בעלת חברת סטארט-אפ בתחום הרפואה