עמוד הבית » מי זאת שאקטי ומדוע היא חיונית לנו תמיד?

מי זאת שאקטי ומדוע היא חיונית לנו תמיד?

איריס שדה רסלר, צילום: נתנאלה עברון
כשאורנה (שם בדוי כמו כל השמות כאן) הגיעה לסדנא ,עוד לפני שדיברה, שמתי לב לעמידה שלה- גאה , זקופה מישהי שמודעת לעצמה. ניכר בה שהיתה בעבר יפה ממש דוגמנית. כיום עדיין נותרו בה סימני יופי אבל בעיקר בלטה התשישות. סימנים כחולים סביב העיניים, גרירה קלה של הרגליים, תנועות איטיות ועייפות בלתי פוסקת.

"החיים התישו אותי , טיפלתי בארבעת ילדיי בבעלי עם קריירה תובענית ומתי שהוא בדרך שכחתי את עצמי. אני רוצה למצוא עכשיו את המשמעות שלי, את הסיבה לקום בבוקר ולעסוק בזה "אמרה בסבב ההכרות והציפיות. דליה עבדה שנים ארוכות בארגון פיננסי, היא התחילה לעבוד שם אחרי הצבא התחילה כפקידה זוטרה והמשיכה תוך שאיפה לטפס מהר ככל הניתן בסולם הדרגות. ואכן חלומה התגשם היא נהפכה להיות מנהלת בכירה, אחראית על פרויקטים גדולים וחשובים. ואז קצת אחרי גיל 40 זה הגיע- שילוב של מחלה לא נעימה עם משבר אישי- היא לא היתה מאושרת . דליה הגיעה לסדנא באיחור, עד הרגע האחרון לא חשבה שזה מתאים לה שזה בשבילה. "אני רוצה לבחור במה אני עובדת – לא שהעבודה תבחר אותי" אמרה בסבב הכרות "אני רוצה לעבוד בארגון עם ערכים חברתיים, שאני אגיע בסוף היום הביתה ואומר לעצמי "היום עשיתי משהו טוב".

צילום: pexels

>>> "שלישיה"- אתם והילד?  

פרלה היא סמנכ"לית שיווק בחברה קטנה. החיים שלה לפי הספר- בעל מדוגם ושלושה ילדים מוצלחים. חייכנית ומשרה אוירה נינוחה סביבה. פרלה מגיעה לתכנית מנהיגות שאקטי מתוך סקרנות "נגמרה לי השינה מאז השבעה באוקטובר. הבת שלי איבדה את בן זוגה בנובה ואני תומכת בה, אבלה ולא זוכרת מה זה לישון" בסבב הציפיות עונה פרלה "אני רוצה לחזור לכתוב ולהוציא לאור את הספר שלי שסיימתי לפני כמה חודשים". אורנה, דליה ופרלה רוצות להחזיר לעצמן את השאקטי האישי שלהן את כוח החיות האנרגיה שלהן שאבדה להן בנסיבות החיים.

צילום: pexels

 

אז מי זאת שאקטי או יותר נכון מה זה שאקטי?

שאקטי, לפי ההינדואיזם היא האנרגיה הקוסמית. הכוח הפנימי, האש הבוערת הקיימת בכל אחד מאיתנו. שאקטי נתפסת ככוח האחראי על היצירה, מקור כל שינוי מיטיב. שאקטי קיימת בכל אישה וגבר. שאקטי "משתפת פעולה" עם שיווה. שיווה, אחד האלים הפופלארים בקרב ההינדים. שיווה מייצג את הכח הגברי. הייצוג של שיווה הוא באמצעות אנרגיה שנתפסת כגברית. הקרקוע, חדות הדרך, מיקוד במטרה וסדר. שיווה קיים בכל אישה וגבר.

אפשר להשוות את האיכויות של שאקטי ושיווה ליין ויאנג או לשני צדדי המוח האנושי. שיווה – הצד השמאלי של המוח החלק הלוגי, רציונאלי, ממוקד. הצד הימני של המוח- השאקטי קשור לאינטואיציה, יצירתיות, ותחושת שמחה. בספרם המצוין "מנהיגות שאקטי" משווים המחברים סיסודיה ובהאט את שאקטי ושיווה למכונית. יש לך מכונית נוצצת וחדשה ( השיווה) היא לא תוכל לנסוע אפילו קילומטר אחד ללא דלק( שאקטי).

צילום: pexels

למה שאקטי חיונית לנו היום יותר מאי פעם?

בתקופה הנוכחית של משברים אישיים ומשבר לאומי עמוק אנו נדרשים לחוסן רב יותר כדי להתמודד עם המציאות. המונח חוסן resilience מתאר את תחושת הכוח הפנימי שאנו חשים מול אירועי חיים קשים או אירועי משבר בחיינו, לאחר שהתמודדנו איתם בצורה טובה להערכתנו. חוסן כולל את יכולת האדם (או הארגון) לגייס משאבים פנימיים וחיצונים במצבי לחץ משבר וטראומה, ואת היכולת להסתגל לשינויים שאירועים אלה יוצרים.

בשביל לייצר חוסן אישי ולאפשר את יכולת ההתמודדות שלנו אנחנו נדרשים להיזכר בשאקטי שלנו- באנרגיה הפנימית ולתת לה מקום בחיינו. אנחנו גם מגלים את השיווה האישי הכוחות המקרקעים, מסודרים ורציונליים כדי לסייע לנו לשמור על חוסן. כאשר נוכל לגייס את החוסן הפנימי משברים עדיין יפקדו אותנו אך יהיו לנו "כלי עבודה פנימיים" להתמודד איתם ולעבור דרכם ולא להישבר.

שאלת מיליון הדולר- איך עושים זאת?

שאקטי נמצאת אצל כולנו ניתן להכיר אותה (ואפילו להתיידד איתה) באמצעות תהליך אימוני של מודעות אישית או קבוצתית. כיצד אורנה , דליה ופרלה החזירו לעצמן את השאקטי האישי שלהן את כוח החיות האנרגיה שלהן שאבדה להן בנסיבות החיים?

באמצעות עבודה סדנאית קבוצתית נזכרה אורנה בחוזקות שלה- יצירתיות, חוש אסתטי מפותח, שרירותיות וקשר טוב עם אנשים. לאורך הסדנא התקלפו המגננות ששמה לעצמה אורנה לאורך השנים. העייפות הכרונית התחילה להתמוסס. אורנה נזכרה בחלום שהיה קבור עמוק עמוק ואולי הגיע הזמן לממש אותו- לפתוח בית יין ומעגלי הקשבה. "במהלך סדנת מנהיגות שאקטי הבנתי שמגיע לי להיות מאושרת. וזה הזמן לעוף קדימה" סיכמה אורנה את הסדנא. דליה בסיום הסדנא קיבלה הצעת עבודה. סמנכ"לית תפעול בחברה בינונית. אחרי התלבטויות החליטה לקבל את העבודה הנדיבה. "אני רוצה להמשיך בחיפוש אחר הייעוד שלי" אמרה "אבל ברור לי שאני מגיעה לתפקיד הזה שונה. הערכים שלי ברורים לי- התחלתי להכיר את השאקטי ואני סקרנית לגבי ההמשך".

צילום: pexels

 

פרלה הרגישה שלמעשה כלום לא השתנה בעקבות הסדנא אבל הודתה בפני עצמה שמשהו בכובד שאיתו הגיעה לסדנא התפוגג, השאקטי שלה התעוררה. כשבוע אחרי סיום הקורס קיבלה אות חיים מאחת מהוצאות הספרים הגדולות- רוצים לבחון לפרסם הספר שלך. סיכמה פרלה "אני רוצה להגיד המון תודה, אני מרגישה שהסדנא נתנה לי את הדחיפה להביא את הספר שלי לעולם- מבחינתי זאת מתנה ענקית".

לסיכום- כיום, אולי יותר מתמיד, אנחנו נדרשות ונדרשים למצוא את השאקטי- האנרגיה הפנימית ולחיות דרכה. השאקטי תאפשר לנו חוסן אישי וחברתי, חיי מימוש אישי ומקצועי , שמחה גדולה ובריאות מיטבית. "ישנם שני כוחות מכרזיים שמניעים אותנו: פחד ואהבה. כשאנחנו  מפחדים אנחנו מושכים את עצמנו החוצה מהחיים. כשאנחנו אוהבים אנחנו נפתחים לכל מה שיש לחיים להציע לנו עם תשוקה, ריגוש וקבלה. דבר ראשון אנחנו צריכים ללמוד לאהוב את עצמנו בכל הפאר שבנו והפגמים שלנו. אם אנחנו לא יכולים לאהוב את עצמנו, אנחנו לא יכולים להיפתח באופן מלא ליכולת שלנו לאהוב אחרים או לפוטנציאל שלנו ליצור. ההתפתחות וכל התקוות לעולם טוב יותר נמצאים בראייה בעלת התעוזה ופתוחת הלב  של האנשים שמחבקים את החיים" (ג'ון לנון)

מאת איריס שדה רסלר.

יועצת ארגונית ומומחית למנהיגות קשובה

לפרטים נוספים לינק לאתר: https://www.irissadeh.com/theshaktileadershipquest