מהי פרשת העגלה הערופה בספר דברים פרק כ"א שבעקבותיה נוצר המופע המוזר, המוטרף, הפילוסופי, המצחיק, המעורר תמיהה שבו צפיתי אמש בתאטרון הבימה?
ובכן, אם תמצא גווייה בשדה כלשהו ואין יודע מי הרוצח, יצאו מיד כוהני וראשי העיר אל הערים הסמוכות ואלו ייקחו עגלה תמה ( שיד אדם לא נגעה בה) יערפו את ראשה על שפת הנחל ישטפו ידיהם וישבעו שידיהם וידי תושביהם לא היו ברצח. ובכך יכפר דמה של העגלה הערופה על הרצח"! וכך מתחילה ההצגה "חלילה" 3 גברים לבושים בבגדים מוזרים ולא יפים , 2 מהם מנגנים על אקורדיון וגיטרה והשלישי נשכב על הבמה, הוא הגווייה.
אל הבמה מתפרצת צעירה מיקי אשר הגיעה לעשות אודישן להצגה. מיקי נשאבת לתוך המציאות של חוסר ודאות, חוסר שליטה וחרדה
מהלא נודע עד שבשלב מסוים נקלעת לפרשיית רצח סבוכה ומאשימים אותה שהיא בעצם הרוצחת! תושבי "חלילה" ובראשם ראשת העיר הד"ר רבנית אילנה מכלוף ביטון אבו רובינשטיין. הולכים לעיר השכנה שתושביה מאוד מוזרים יוגיסטים המגדלים רעמת שיער אדום עד הרגליים, כדי ל"נקות" את ידיהם מאשמת הרצח.
ברגע מסוים ראשת העיר מוכנה לקבל את אשמת הרצח עליה. וזאת על מנת שמיקי-אחינועם לא תוצא להורג. מכיוון שהן אינן יודעות את זהות הרוצח. כל הטקס הזה מסביר את הקושי של בני האדם להתמודד עם חוסר ידיעה ואולי ע"י הטקס הזה שהוא ממשי ומציאותי להחזיר משהו מתחושת השליטה האבודה. ברגע שיודעים משהו בבירור זה מפחית את הערפל של חוסר הידע.
האם מתוך אי הודאות יגיע רגע האמת? מהו רגע האמת? האם מיקי אחינועם עזבה את התינוקת שלה בת החודש ובאה לאודישן כי לא יכלה לטפל בבתה. ההורים שבינינו עומדים מול הלא נודע כאשר הם בוחרים להיות הורים. האם מוכנים להתמודדות עם הלא נודע של טיפול וחינוך ?
איפה רגע האמת? האם להתמודד או לא?
מזכיר גם את ספור עלייתו של משה על הר סיני הוא נקלע לערפל כבד בראש ההר האם יכנע וירד? לא! הוא קפץ לתוך הערפל והתמודד.אבל העם שנשאר למרגלות ההר חשש מאי הודאות ובנה את העגל- הממשי והמציאותי.
ומאידך, גם ידיעה שלמה של המציאות היא אשליה. וזוהי המסקנה של ההצגה השונה בנוף הישראלי ומוטרפת.
מאת: ציפי שמיר
הוספת תגובה