עמוד הבית » "מורדים לסופ"ש" – סרט של מארק רוטמונד

"מורדים לסופ"ש" – סרט של מארק רוטמונד

צילום: באדיבות סרטי נחשון
אנתרופולוג, אמור לאחוז באתיקה של היעדר שיפוטיות. הוא אמור לנטרל את החיברות, עולם המוסר והערכים שלו, ולהביט במושאי המחקר שלו, ללא ביקורת.

צפייה בסרט "מורדים לסופ"ש", אכן דורשת יכולות אנתרופולוגיות – פעם אחת אל מול הגרמניות כרוח ותפישת עולם, ובפעם השנייה אל מול מה שמכונה היום  – האנשים בעלי הצרכים המיוחדים, ההולכים ובצדק, ומשתלבים יותר ויותר ונטמעים בחברה ה"נורמלית" אם אכן יש כזו. [על כך העיר פעם יונג- "הראו לי אדם בריא ואני ארפא אותו"].

החברה הגרמנית, נותרה מיליטריסטית, נוקשה, נעדרת פשרות ויכולת לעגל פינות, וגם לוחמי השלום הגרמנים, הירוקים, היו ונותרו מיליטריסטים, כפי שהפרוסים בצפון מזרח גרמניה, היו, בין אם היו אנשי צבא או אזרחים. טקסים נטולי משמעות למעט החזרה עליהם המעניקה יציבות וודאות, הטחת ביקורת ללא רחמים, ואכזריות, מאפיינים את אותם הפרוסים המודרניים, בדיוק כפי שהיו במאה השמונה עשרה, גם בלי וורמאכט, בלי אס אס ובלי פיהרר.

צילום: באדיבות סרטי נחשון

 

>>>"אנטומיה של נפילה" – סרט של ז'סטין טרייה 

הסרט של רוטמונד המבוסס על דמויות אמתיות וסיפור אמיתי, מציב מראה מרתקת לחברה הגרמנית בת המאה העשרים ואחת ומאתגר את הנוקשות הגרמנית באמצעות ילד המצוי על הספקטרום האותיסטי. זהו ילד בתפקוד גבוה, בעל מנת משכל גבוהה ובעיקר בעל עניין אובססיבי במדע, ניחן בחוסר יכולות חברתיות, ובטקסים נוקשים, כאלה המאפיינים אנשים המצויים על הספקטרום המאתגר הזה. הטקסים וההתעקשויות המיליטריסטיות, נאחזות עתה באג'נדות של איכות סביבה, ורתיעה מפני לאומנים קיצונים ואזכורים נאצים.

התפנית הפנטסטית בסרט, נוצרת כשהילד והוריו מקבלים אולטימטום מבית ספרו, להתיישר עם נורמות התנהגות בורגניות ומקובלות, או לעבור לבית ספר לחינוך מיוחד. בנקודה הזו הילד צריך להפוך את עורו ו"להיות כמו כולם". והכי "להיות כמו כולם", משמעו לאהוד קבוצת כדורגל.כאן הספקטרום פוגש את הכדורגל, והילד קושר עסקה משונה עם אביו, ובה הילד עומד לבחור את קבוצת הכדורגל שלו, אחרי שיפקוד בעצמו את כל האצטדיונים של קבוצות הכדורגל. הטוויסט – כולל קבוצת בליגה ג' וד'..

צילום: באדיבות סרטי נחשון

 

כאן מתחיל מסע מרתק של האב עם בנו לקבוצות וקהילות נידחות בגרמניה העכשווית, כשהספקטרום הופך לחרדות אובססיביות במגע עם אנשים ורעש. כל מה שמאפיין איצטדיוני כדורגל. הסרט, שלקוח מסיפור חייהן של דמויות אמיתיות הפך את המסע הלא שגרתי הזה, להתמודדות בלתי שגרתית עם הספקטרום.

טרלייר באדיבות סרטי נחשון

 

בקיצור – סרט מרגש על אנשים, מוגבלות וכן… גם הצד השני של הכדורגל.

החל מ- 27 ביוני בסינמטק תל אביב ובכל רחבי הארץ.

מאת אורון שוורץ הוא עורך-דין, שותף מייסד במשרד שוורץ-נרקיס ושות', כותב ומגיש הפודקאסט "משפט חוזר" בתאגיד השידור "כאן" [בקישורית  https://www.kan.org.il/content/kan/podcasts/p-8222/], ארכיאולוג וטייס בתחום התעופה הקלה.