עמוד הבית » מה בין חודש שבט, אושר ושורשים?

מה בין חודש שבט, אושר ושורשים?

צילום:pexels
חודש שבט מסמל את תחילתה של העונה החקלאית, שעם כניסתו העצים מתחילים בתהליך של פריחה ולבלוב עד הנבת הפירות, וטו' בשבט מסמל את סיום שנת המעשרות לפירות העץ. אך לחודש זה וליום זה יש גם משמעות עמוקה יותר, האדם שמשול לעץ השדה, יכול ביום זה לבקש תיקון באמצעות התבוננות במחשבותיו, ולהחליט לשנות את דרכיו ולהשפיע מעשים טובים, כפי שהעץ יניב פירות טובים.

העץ מורכב משלושה חלקים, שורשים, גוף העץ (גזע, ענפים, עלים) ופירות, כך בהשאלה האדם, הוא צומח ומתפתח כמו העץ ומניב פירות, אך חשוב קודם שידע מהם שורשיו, על מנת שיוכל להכיר בהם ולחזקם. השורשים למרות שהם נסתרים מהעין הם הכי חיוניים להתפתחותו ולטיבו של האדם. ומיהם השורשים של האדם? אם נפרק את המילה טו' בשבט, ונצמיד את הב' שבשבט לטו', נקבל  טוב שבט, ושבט הוא קבוצת אנשים שיש בה קשרי דם, השבט הוא המשפחה הגרעינית שלנו והשורשים שלנו הם הורינו, ולכן טיב הקשר שלנו עם השורשים שלנו, יכול להשפיע על טיב חיינו ובכך גם על אושרנו.

צילום:pexels

אז מה הקשר לעניין האושר ?

האושר הוא קונספט רחב ששזור בכל ההיבטים של חיינו, ומתחיל מהשורשים שלנו,  הוא לא יעד שכפוף לנוסחאות או למקורות חיצוניים או להתניות מסוימות, אלא קשור יותר לאופן בו אנו תופסים את חיינו, והרבה מכך למחשבות על האופן בו גדלנו ואיך אנחנו תופסים את הילדות שלנו ובעיקר את הורינו.

ההורים שלנו שהם השורשים של המשפחה הגרעינית לתוכה נולדנו, הם הביאו אותנו לעולם הזה בדמות שאנחנו. נבטנו כזרע ברחם וצמחנו בחממה הורית, הצמחנו גזע, ענפים ועלים, ובכל יום בחיינו אנו מניבים פירות במעשינו. מידת החוזקה של השורשים שלנו ישפיעו על כל מהלך חיינו, ההתפתחות והצמיחה שלנו.

צילום:pexels

אז בואו נשאל את עצמנו לרגע כמה שאלות בהשאלה לעץ: מה אם השורשים לא חזקים מספיק? מה אם אנחנו חושבים על השורשים שלנו דברים שליליים? מה אם אנחנו אומרים לשורשים שלנו דברים לא נעימים? מה אם אנחנו מתעלמים מהשורשים שלנו או לא מקבלים אותם כפי שהם? סביר להניח שיהיה קשה, יהיה קשה מאוד לעץ לפרוח, הוא ייאבק ויתקשה הרבה פעמים, ולא בטוח שיצליח להפיק מעצמו את כל הפוטנציאל שלו לפרוח, ללבלב ולהניב פירות יפים, טעימים ועסיסיים.

אם נתבונן לרגע בשורשים של העץ שאנחנו, נוכל לראות שרבים מאיתנו מחזיקים מחשבות לא טובות על ההורים שלנו, מחשבות על האופן בו גידלו אותנו או על האופן בו העניקו לנו אהבה או עשו למענינו דברים. חלקנו מסתובבים עם בטן מלאה עליהם, לחלקנו אין סבלנות אליהם, חלקנו מאשימים אותם, את חלקנו הם "מקפיצים" בכל אמירה שהם אומרים וכיוצא בזה. וכל זה קורה בגלל מחשבות שורש שיושבות לנו בתת מודע, מחשבות שאנחנו לא תמיד מודעים אליהם, וחשוב שנהייה כי ההורים שלנו הם השורשים שלנו, עד שלא נתפייס עימם בלב שלם ונקבלם כפי שהם ונעריך אותם על מה שהם, לא נוכל להיות שלמים עם עצמנו.

צילום:pexels

יחסים טובים עם ההורים שלנו כדאי שיסתמכו על הבנה שיש תמונה רחבה יותר, שהדרך בה גדלנו אפשרה לנו להיות מי שאנחנו. אברהם לינקולן אמר: "אנחנו יכולים להתלונן על כך שלשיחי הוורדים יש קוצים, או שאנחנו יכולים לשמוח שלשיחים קוצניים יש פרחים." על אותו משקל נוכל לומר, אנחנו יכולים להתלונן על השורשים שלנו שהם לא מספיק חזקים, או שאנחנו יכולים לשמוח שיש לנו שורשים מהסוג הזה שאפשרו לנו להיות מי שאנחנו היום. כפי שאני רואה את הדברים, כשאנחנו מתלוננים, שופטים או מבקרים את ההורים שלנו, אנחנו בעצם מפספסים את התמונה הרחבה של החיים, והתמונה הזו היא ההבנה שהחיים יותר מעניינים בגלל הקוצים שבדרך ולהם בהחלט גם מגיעה הכרת תודה. הרי כל צמיחה והתפתחות שאנו חווים בין אם היא אישית, חברתית, מקצועית או משפחתית, אנו חווים על פי רב בעקבות "מחסור" שחווינו, בין אם המחסור הוא זה שהניע אותנו לפעול בדרך מסוימת ובין אם הניע אותנו לפעול בדרך הפוכה ממה שהורגלנו, כך או כך  עלינו לשנות את האופן שאנו תופסים את ההורים שלנו או להמשיך ולחזק את הקשרים איתם.

אם עדיין אנחנו מתקשים להרגיש את עוצמת החיבור אליהם, אפשר שבאופן מודע נברור ונחשוב על כל מה שטוב בהם, ונחפש את כל הדברים הטובים שהם עשו עבורנו במהלך החיים, הם נתנו לנו קורת גג, מזון, מקום לישון, בגדים, זמן, ואהבה בדרך שהם מכירים כי גם להם היו הורים שלא בטוח שהעניקו להם מה שהם צריכים, וככל שנתמיד ונחזיק במחשבות הטובות עבורם נוכל אז לחזק את השורשים שלנו ולהטיב איתם ועם עצמנו.

צילום:pexels

אם נסכם נוכל לומר, שאם נזרע מחשבות טובות נוכל לקצור פירות טובים יותר. ולכן אם נחזור לטו' בשבט ולטוב שבט, נוכל לזכור שהשורשים שקיבלנו הם  מה שיש לנו, בלעדיהם לא היינו כאן ועכשיו, נחשוב טוב על השבט שלנו, נתמקד בטוב שבשבט, ונעריך את ההורים שלנו על מה שקבלנו מהם עד כה.

יש אומרים שראשי התיבות של חודש שבט הוא, שנתבשר בשורות טובות. אנחנו אילו שיכולים להביא לעצמנו בשורות טובות, אם נשתמש בסמליות של טו' בשבט ונתבונן בשורשים שלנו בצורה מפוכחת יותר, יש לנו 365 ימים בהם נוכל לברך את הנוכחות של השורשים בחיינו, ובכך לעזור לעצמנו להיות קצת יותר טובים וקצת יותר מאושרים בכל יום.

כלנית פילו, צילום: רונית לובצקי

 

כותבת היא אמא לשלוש בנות, יועצת ומפתחת בשיטת FeelO גישה לחיים המקדמת תפיסת אושר מודעת ויישומית, מחברת  "סוד המילים הקסומות" ספר לילדים ולמשפחה העוסק בהקניית ערכים מקדמי אושר ותקשורת מקרבת. www.maagalim-m.com / calanit@maagalim-m.com

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה