הנוהג להעלות טענות כוזבות או מטעות לגבי קיימות סביבתית, הפך נפוץ יותר ויותר בתעשיות האופנה והלייף סטייל. כאשר יותר צרכנים הופכים מודעים להשפעה של החלטות הרכישה שלהם, מותגים ממהרים לקפוץ על העגלה ה"ידידותית לסביבה", גם אם השיטות שלהם לא באמת בנות קיימא. הנה כמה דוגמאות לגרין וושינג בתחומי האופנה והלייף סטייל.
מותגי בגדים
מותגי בגדים רבים הואשמו בגרינווש, במיוחד בתעשיית האופנה המהירה. מותגים יטענו לעתים קרובות טענות לגבי שימוש בחומרים בני קיימא, כגון כותנה אורגנית או פוליאסטר ממוחזר, אך לא מצליחים לטפל בבעיות הגדולות יותר בתהליכי הייצור שלהם. לדוגמה, הם עשויים להשתמש בשיטות ייצור עתירות אנרגיה, לתרום לפסולת טקסטיל או לנהל שיטות עבודה מפוקפקות לדוגמא: ענקית האופנה המהירה שיין, שמעסיקה אלפי מפעלים תוך ניצול עובדים מזעזע (פירסמתי פוסט מפורט בנושא בקבוצה שלי). צרכנים צריכים לחפש מותגים שקופים לגבי שיטות הקיימות שלהם ובעלי גישה מקיפה לניהול סביבתי.
מותגי יופי
מותגי יופי אשמים גם בגרינווש, כאשר רבים טוענים להשתמש במרכיבים טבעיים או אורגניים במוצרים שלהם. עם זאת, השימוש במונחים אלו אינו מוסדר, וחברות יכולות להשתמש בהם גם אם מוצריהן מכילים רק אחוז קטן של רכיבים טבעיים. בנוסף, מותגים מסוימים עשויים להשתמש באריזה "ירוקה", כגון חומרים ממוחזרים או פלסטיק מתכלה, אך עדיין משתמשים בכימיקלים מזיקים בניסוחים שלהם. צרכנים צריכים לחפש אישורים של צד שלישי, כגון USDA Organic או Ecocert, כדי להבטיח שהמוצר באמת ידידותי לסביבה.
מותגי מוצרי בית
מותגי מוצרי בית הם תחום נוסף שבו השימוש במונח גרינווש רווחת. מותגים רבים טוענים בדבר היותם "טבעיים" או "אורגניים", אך אינם מצליחים לספק ראיות לתמיכה בטענות אלו. בנוסף, חברות מסוימות עשויות להשתמש במונחים כמו "ידידותי לסביבה" או "בר קיימא" מבלי לספק דוגמאות קונקרטיות לאופן שבו המוצרים שלהן טובים יותר לסביבה. צרכנים צריכים לחפש מותגים המשתמשים בחומרים בני קיימא, למזער בזבוז בתהליכי הייצור שלהם, ובעלי שרשראות אספקה שקופות.
מותגי מזון
גם מותגי מזון אינם חסינים מפני גרינווש, כאשר חברות רבות טוענות שהמוצרים שלהן הם "טבעיים לגמרי" או "אורגניים". עם זאת, טענות אלו עלולות להטעות, מכיוון שחלק מהמוצרים עדיין עשויים להכיל חומרים משמרים או תוספים. בנוסף, חברות מסוימות עשויות לשווק את מוצריהן כידידותיים לסביבה, גם אם לא. לדוגמה, מותג עשוי לטעון שהמוצר שלו הוא "ממקור בר-קיימא", אך לא לספק שום ראיה שתתמוך בטענה זו. צרכנים צריכים לחפש מותגים שיש להם אישורי צד שלישי, כגון ברית יערות הגשם או סחר הוגן, כדי להבטיח שהמוצרים שלהם באמת ברי קיימא.
לסיכום, גרינווש היא נושא נפוץ בתעשיות האופנה והלייף סטייל. מותגים ממהרים לטעון טענות לגבי שיטות הקיימות שלהם, גם אם הם לא באמת ברי קיימא. כצרכנים, יש לנו אחריות להיות מעודכנים לגבי המוצרים שאנו רוכשים ולחייב מותגים באחריות לתביעותיהם. על ידי ביצוע המחקר שלנו ובחירת מוצרים ממותגים שקופים ואחראיים, נוכל להשפיע לטובה על הסביבה ולעודד שיטות קיימא בתעשיות אלו.
נעים להכיר, מוני סהר, מחלוצות האיקומרס בארץ, מומחית בקניינות וסחר ויועצת בכירה לחברות המובילות בענף עם ניסיון עשיר של עשרות שנים בתחומי האופנה והלייף סטייל. מנהלת קבוצת הפייסבוק "מוני תמצאי לי" בנושא יוקר המחייה והאתגרים ברכישות באינטרנט, כותבת מאמרים, מנחה סדנאות והרצאות בתחום.
הוספת תגובה