עמוד הבית » לשון קשורה – אלו הדרגות שאתם צריכים להכיר

לשון קשורה – אלו הדרגות שאתם צריכים להכיר

צילום:unsplash
לשון קשורה היא תופעה נפוצה הרבה יותר משנדמה. למעשה, על פי מחקרים שנערכו מתוך כל 100 תינוקות שנולדים, כ-3 עד 5 תינוקות ייוולדו עם לשון קשורה. לתופעה יש השלכות שיכולות להיות משמעותיות בשלב ההנקה, אך במידה והבעיה לא מטופלת היא בדרך כלל תחמיר ותעורר בעיות נוספות גם בגילים מאוחרים יותר אצל ילדים ובני נוער. אז מהי לשון קשורה? ממה היא נגרמת? ואיך מטפלים בה? כל התשובות במאמר הבא.

מהי לשון קשורה וממה היא נגרמת?

לשון קשורה (Tongue-tie) היא תופעה אשר מתארת מצב מולד, בו החלק התחתון של הלשון קשור בצורה לא תקינה אל תחתית חלל הפה. המיתר או החלק שקושר את הלשון לרצפת הפה הינו קרום מסוים הנקרא בלשון הרפואית "פרנולום".

כתוצאה מאותה קשירה של הלשון, מתקצר טווח התנועה שלה בדרגות שונות, לפי מידת או אורך הקשר שבין הלשון לרצפת חלל הפה. התופעה נפוצה בעיקר אצל תינוקות, שכן היא תופעה מולדת ולפיכך המיומנויות שיפגעו ראשונות ואלה שיסבו לרוב את תשומת לב ההורים, יהיו מותאמות גיל כמו למשל פגיעה ביכולת היניקה. התופעה, נפוצה יותר אצל בנים מאשר בנות, מסיבות שעדיין טרם ברורות לחלוטין.

 מה ההבדל בין הדרגות השונות של לשון קשורה?

לשון קשורה היא תופעה מולדת אשר ההיקף בו היא יכולה להופיע הוא רחב ובעל דרגות שונות.

הדרגות השונות נחלקות ברמת החומרה שלהם באופן הבא – ככל שהחיבור בין החלק התחתון של הלשון לבין תחתית הפה יהיה ארוך ורחב יותר, כך אי-תנועתיות הלשון והגבלת התפקודיות יהיו גדולים יותר.

למשל, ייתכן מצב בו קיים קרום שקוף או בצבע ורוד בהיר, שנמתח בין הלשון לבין תחתית הפה רק עד אמצע הלשון; הקרום או המיתר הזה, יכול להיות עבה יותר וצבעו יכול להיות לבן יותר.

כאמור, ככל שהקשר משתרע על שטח גדול יותר, כך התופעה תשפיע באופן משמעותי יותר.

לשון קשורה יכולה להופיע גם בתצורות ובדרגות שונות, במצבים אחרים ואף בקרב ילדים גדולים יותר ובני נוער. לעיתים התופעה תתגלה בגיל ינקות בשל השפעותיה, לפעמים היא תהיה בולטת וניתנת להבחנה בקלות בצורה חיצונית ולעיתים היא תעורר בעיות בגילים מאוחרים יותר מפני שהוחמרה ואף לא הייתה ניתנת להבחנה לפני כן.

אילו בעיות עלולות להופיע בעקבות לשון קשורה?

מאפייני לשון קשורה, יופיעו לרוב כאשר הלשון הקשורה תהיה בדרגה שתפריע לתפקוד. חלק מאותן בעיות יופיעו כבר לאחר הלידה אצל תינוקות, כאשר חלק אחר מהבעיות עלולות להופיע בשלבים מאוחרים יותר.

הנה כמה מהבעיות הנפוצות ביותר שנוצרות עקב לשון קשורה:

  • בעיות הנקה – כאשר תינוק סובל מלשון קשורה, היניקה עלולה להיות פעולה קשה מאוד עבורו וכן כואבת עבור המניקה, מפני שללשון תפקיד חשוב מאוד במנגנון היניקה; תפקיד אשר לשון קשורה לא יכולה לבצע בשל מגבלת התנועתיות שלה. בעיות אלו עלולות לגרום כאמור גם כאבים לאם המניקה סביב הפטמה, וגם בעיות אכילה עבור התינוק, כתוצאה מיניקה לא אפקטיבית.

 

  • בעיות שיניים וחניכיים – לשון קשורה שמוגבלת בחופש התנועה 'הרגיל' שלה, לא תוכל לבצע את תפקידה החשוב בשמירה על ניקיון חלל הפה והשיניים. במידה והבעיה הזו אכן מופיעה ולא מטופלת, היא עלולה להוביל לדלקת חניכיים ואף לעיתים לריח רע מהפה.

 

  • הפרעות דיבור – בעיה אופיינית של לשון קשורה היה הפרעה בדיבור. הלשון הקשורה מקשה על הגייה של הברות ואותיות שתלויות בתנועה מסוימת של הלשון כמו למשל האותיות 'נ', 'ד', 'ל' ועוד.

לשון קשורה עלולה להחמיר אם לא מטפלים בה ובעיות נוספות עלולות להופיע, כמו למשל בעיות בנשימה, בשינה, נחירות מוגברות, בעיות אוזניים ואף בעיות ריכוז.

איך נכון לטפל בלשון קשורה?

הטיפול בלשון קשורה יהיה לרוב תלוי בגיל בו התופעה מתגלה. לרוב, כאשר התופעה מתגלה אצל תינוקות מתבצע הליך כירורגי פשוט יחסית, בו מתיר \ חותך הכירורג את המיתר או את הקרום המחבר כמידת הצורך.

אצל ילדים ובני נוער התופעה בדרך כלל תתגלה כאשר יהיו לה השפעות תפקודיות. בגילים אלו הטיפול המומלץ יהיה הליך רפואי הנקרא 'הליך פרנקטומי' ומטרתו תהיה טיפול בקשר עד לקבלת טווח תנועה תקין ויעיל של הלשון.