עמוד הבית » טיפות של שבועות: יינות שיעשירו כל ביס בחג

טיפות של שבועות: יינות שיעשירו כל ביס בחג

גבינות ויין, צילום: pixabay
חג השבועות, הידוע גם כ"חג הקציר", מסמל את שיא עונת הקציר בישראל העתיקה. זהו זמן של הודיה על היבול הנדיב ושל חגיגת הפירות הראשונים. בימינו, המסורת הזו ממשיכה לחיות, עם דגש מיוחד על מאכלי חלב ויין - שני מרכיבים שמשקפים את העושר באדמתינו.

היין תופס מקום מרכזי במסורת היהודית מאז ומעולם. בתנ"ך, היין מוזכר כמעט 200 פעמים, סמל לשמחה, לחגיגה ולברכה. "ויין ישמח לבב אנוש", נכתב בתהילים, מדגיש את תפקידו בהעלאת מצב הרוח בחגים. בחרנו עבורכם יינות מהכרם לשולחן, יינות שיעצימו את טעמי שבועות.

טיפ הגשה: פתחו את הבקבוק 20 דקות לפני ההגשה, אפשרו ליין "לנשום". זה יעזור לטעמים להיפתח במלואו. טמפ' הגשה: 10-13°C

יקב ברקן

שרדונה 'W'  בציר 2022

הרכב זני: 100% שרדונה

מקור הענבים: 2 כרמים בגליל העליון: עין זיתים וריחן כ700 מ' גובה.

בציר הענבים: ענבים נבצרו בבציר ידני בשעות הבוקר המוקדמות, נסחטו בעדינות, תססו במיכל והועברו להמשך יישון על שמריהם בחביות עץ אלון צרפתי בנפח של 500 ליטר. בכל בציר, היינן הראשי וצוות הייננים עורכים טעימה בחלקות המצטיינות של היקב, מהם נבחרות חביות השרדונה בהן מתפתח יין אחר, ייחודי ויוצא דופן. החביות הנבחרות הללו מופרדות מהשאר, והיין ממשיך להתיישן בהן משך 6 חודשים. מיין זה הופק שרדונה  W, בציר 2022.

על הבציר –שנת הבציר 2022 התאפיינה בחורף גשום ובעיקר קר מאד אשר הכניס את הגפנים לתרדמת חורף עמוקה ורציפה. כמויות המשקעים הרבות הרוו את האדמה והבטיחו התעוררות חזקה ואחידה בכרמים. חודשי האביב היו יחסית קרירים וחודשי הקיץ היו ללא גלי חום מהותיים, מה שהוביל להבשלת הפרי טובה, אחידה, באיכות גבוהה. היין עשיר ומרוכז, עם ניחוחות פרי הדר ופרחים לבנים, וניל, אגוזי לוז ועץ אלון קלוי.

 

ברקן W שרדונה, צילום: יחצ

 

>>> מלון וולדורף – ההיסטוריה מצטרפת לצלחת

 כהל: 12%

המלצת הגשה: היין ילווה בגבינות שטעמן חמאתי ברי/ קממבר, צ'דר ופרמזן.

מחיר מומלץ: 75 ש"ח .ניתן לרכוש בחנויות היין הנבחרות ובאתר BLEND.

יקב טמפפברג

אסנס רוזה 2023

הרכב זני:  40% קלדוק, 40% ברברה. 20% גרנאז'

מקור הענבים: הקלדוק גדל ליד נגבה, הברברה והגרנאז מעמק איילון

בציר: הקלדוק נבצר מכני בשעות הלילה ושאר הזנים נבצרו בבציר ידני בשעות הבוקר המוקדמות

תהליך ייצור היין: בציר הענבים נעשה בשעות קרירות כדי לא לחשוף את הענבים הנבצרים לטמפרטורות גבוהות. עם הגעת הענבים ליקב בוצעה הפרדה בין הענבים לבין השידראות והענבים נכנסו לריסוק עדין. הענבים המרוסקים עברו קירור במחליף החום ל-12 מעלות, בדרכם לפרס הפניאומאטי האינרטי – המגובה בחנקן, על מנת למנוע לחלוטין חמצון של טעמים וארומות המצויים בענבים. הענבים שהו בפרס הפנאומטי האינרטי זמן קצר על מנת למצות ארומה וצבע עדין מהזגים.

עם סיום ההשריה באווירת החנקן, הענבים נסחטו בלחץ נמוך ביותר, בסחיטה עדינה ואיטית וללא חשיפה לחמצן על מנת לקבל תירוש ענבים עשיר בגוון אדמדם. המיץ שנסחט הועבר למיכל נירוסטה בו בוצעה הפרדה בין המשקעים למיץ באמצעות טכנולוגיית הרחפה – FLOTATION – בטכניקה זו מרחיפים את המשקעים לחלקו העליון של המיכל באמצעות פעפוע של גז חנקן המאפשר להעביר את המיץ הנקי – המצוי מתחת למשקעים למיכל התסיסה. התסיסה האלכוהולית של המיץ הנקי ארכה כ-22 ימים בטמפרטורה של 13 מעלות. תסיסה בטמפרטורה זו נבחרה בכדי לייצר יין עדין ולשמר את ארומות הענבים. היין לא עבר תסיסה מאלולאקטית כדי לשמור על רעננותו ופריכותו.

תיאור היין: היין מתאפיין בצבע סלמון בהיר, האף בעל נגיעות של פירות טרופיים ומינרליים. בפה היין בעל חמיצות מאוזנת, גוף תומך, פריך ורענן ובעל רכות נעימה.

 כהל: 11.2    

רוזה , צילום: יחצ יקב טפרברג

 

 המלצת הגשה: מבחר קישים גבינות, אנטיפסטי, מבחר גבינות

 שרדונה אסנס  2022

הרכב זני: 100% ענבי שרדונה

מקור הענבים: ענבי השרדונה הגיע  משני כרמים ייחודיים. הראשון מכרם הנטוע ברום הרי יהודה בגובה של 900 מטר מעל גובה פני הים והשני בעמק האלה, ממוקמת במיקרו אקלים מאופיין בניקוז אוויר מההרים סביבו. איכות הענבים הייחודית, הינה תוצאה של מיקומם המיוחד של הכרמים ותנאי האקלים הקרירים במיוחד בשעות הלילה ובשעות הבקר המוקדמות התורמים לאיכות הענבים. כרמים אלו עברו מספר סבבים של דילול אשכולות על מנת להגיע לענבים העשירים במיוחד באפיונו הזני בטעמים ובארומות.

תהליך ייצור היין: הענבים הגיעו ליקב בשעות הבוקר המוקדמות לאחר בציר ידני  ונכנסו מיד לסחיטה עדינה ומהירה על מנת לקבל תירוש ענבים לבן איכותי. הסחיטה נעשתה בפרס פנאומטי אינרטי עם מעטה של גז חנקן – לצורך שמירה על מגוון הארומות של הענב.

המיץ שנסחט הועבר למיכל נירוסטה בו בוצעה הפרדה בין המשקעים למיץ באמצעות טכנולוגיה הקרויה הרחפה – FLOTATION – בטכניקה זו מרחיפים את המשקעים לחלקו העליון של המיכל באמצעות פעפוע של גז חנקן, המאפשר להעביר את המיץ הנקי – המצוי מתחת למשקעים למיכל התסיסה. לאחר יומיים תסיסה במיכל נירוסטה מקורר, הועבר היין הלבן התוסס לחביות עץ אלון צרפתיות חדשות וישנות להמשך התסיסה האלכוהולית עד תומה, ולהתבגרות בחביות אלו. לאחר סיום התסיסה הכוהלית, היין התבגר על שמריו בשיטת ה-"sur lie" למשך כ-9 חודשים. במהלך ההתבגרות בחביות היין עבר ערבוב של משקעיו בתהליך  battonageלהוסיף מרקם ומרכבות לפרופיל של היין. לאחר הבקבוק, היין התבגר בבקבוק לפני שיווקו לשוק.

תיאור היין: צבע היין צהבהב עדין וצלול, ליין בוקה עשיר המלווה בארומות נקיות של פרי טרופי, הדרים בשילוב עם חמאה ועץ אלון אלגנטי. בפה היין פירותי, מאוזן, בעל חמיצות עדינה וגוף בינוני עם סיומת עגולה, מהנה וארוכה.

 כהל: 14.2

שרדונה, צילום: יחצ יקב טמפרברג

המלצת הגשה: דגים מבושלים או מנות עוף עשירות.

ריזלינג לבן – בציר מאוחר אימפרשן 2021

הרכב זני: 100% ענבי ריזלינג לבן

מקור הענבים: כרם הבוסתן שבשפלת יהודה

הבציר: מכני בשעות הבוקר המוקדמות

תהליך ייצור היין: הענבים הגיעו ליקב בשעות הבוקר המוקדמות לאחר בציר מכני ונכנסו מיד לסחיטה עדינה ומהירה על מנת לקבל תירוש ענבים לבן איכותי.לאחר קירור של המיץ ושהייה של כ- 24 שעות לשקיעה של המשקעים במיכל מקורר ומבודד נעשתה שפייה של המיץ הנקי אל מיכל נירוסטה והחלה תסיסה אלכוהולית בטמפרטורה נמוכה של 11 מעלות, לשמירת הארומות.

לאחר שהיין הגיע לאיזון האופטימאלי עצרנו את תהליך התסיסה על ידי קירור היין ל-0 היין עבר סינון ונשמר בטמפרטורה נמוכה זו. לאחר תמותת השמרים אשר נותרו ביין ושקיעתם על קרקעית המיכל היין עבר מספר שפיות וסינון. לאחר מכן היין עבר להתבגרות עם עץ אלון אמריקאי למשך כשישה חודשים. היין לא עבר תסיסה מאלולאקטית כדי לשמור על רעננותו ופריכותו.

תיאור היין: צבע היין זהוב וצלול, ליין ארומות של פירות טרופיים ,אפרסק ,וניל ועץ אלון עשיר. בפה היין רענן , מאוזן,בעל גוף בינוני עד מלא עם סיומת מתוקה ועשירה.

אימפרשן ריזלינג, צילום:יח"צ יקב טפרברג

כהל:  10.06

הצעת הגשה: פטה כבד אווז או עוגת שוקולד עשירה.

יקבי כרמל 

אזורית סוביניון בלאן 2023

יין לבן יבש, שהופק מענבי סוביניון בלאן מאזור הגליל. הענבים נסחטו בעדינות והתירוש תסס במכלי נירוסטה בטמפרטורה נמוכה, לשמירת האופי הארומטי של הענבים והמשיך והתיישן במכלי נירוסטה כשלושה חודשים. יין מרענן וארומטי, בעל גוון זהוב ירקרק, המתאפיין בניחוחות של אננס וליים. מיוצג ע"י הסנונית. ציפור שיר ממשפחת הסנוניתיים.

הצעת הגשה: היין ילווה היטב דגים, גבינות קשות ורכות, טמפרטורת הגשה מומלצת: 8-10 מעלות

סוביניון בלאן צילום: אייל קרן

כהל: 12%

אזורית רוזה 2023

יין רוזה יבש שהופק מענבי סירה שנבצרו באזור חבל מודיעין. לאחר השריה קצרה על הקליפות, הענבים נסחטו והתירוש תסס במכלי נירוסטה בטמפרטורה נמוכה לשמירה על האופי הארומטי של הענבים, לאחר מכן התבגר במכלי נירוסטה כשלושה חודשים. בעל גוף בינוני, ומאופיין בחומציות- מאוזנת. מיוצג ע"י השועל המצוי, טורף ממשפחת הכלביים.

הצעת הגשה: היטב סלט ניסואז, גבינות צאן רכות ,עוף צלוי. טמפרטורת הגשה מומלצת: 8-10 מעלות

כהל: 12%

רוזה 2023 סדרה אזורית יקבי כרמל צילום: אייל קרן

מחיר מומלץ: 60 ₪

חג השבועות מלמד אותנו להעריך את השפע, לכבד את המסורת, ולהתענג על הטעמים שהטבע מציע. אז הרימו כוסית, טעמו גבינה טובה, וחגגו את החג הנפלא הזה. חג שבועות שמח.