עמוד הבית » טוסקנה בלב יהודה – המסע המרגש של יקב "אולו"

טוסקנה בלב יהודה – המסע המרגש של יקב "אולו"

יקב אולו, צילום: נעמה משיח כהן
לכל מי שמכיר אותי, ברור שתשוקתי ליין ולחיבור עם הטבע והאדמה היא חלק בלתי נפרד מאישיותי. הליכה בין שורות הכרמים, כוס יין ביד, היא הדרך שלי להתנתק מהמולת היומיום ולהתחבר מחדש לעצמי ולנוזל הענבים המשכר שבכוסי.

לאחרונה, מסעי הוביל אותי ליקב אולו, פנינה אדריכלית השוכנת בגבעת ישעיהו שבעמק האלה, חבל יהודה. המקום הפסטורלי, עוצר הנשימה, והנסיעה אליו מעוררים תחושה כאילו גלשת היישר לנופי טוסקנה הקסומים.הגעתי לערב השקת היינות החדשים של היקב בשעת בין ערביים קסומה, כשהשמש החלה לצבוע את השמיים בגוני זהב, מבשרת על שקיעתה הקרובה. בעודי יורדת במדרגות אל מרכז המבקרים, ליוותה אותי נגינת גיטרות מרטיטת לב, שסייעה לי להשיל מעליי את שאון היומיום ולהיכנס לחוויה המענגת שציפתה לי.

לנגד עיניי נגלה מחזה מרהיב של כרם פורח, אשכולות ענבים בשלים מעטרים את הגפנים בעדינות – מראה שובה לב ומרגיע. המארחת החביבה מזגה לי כוס רוזה מרעננת, ועם הלגימה הראשונה החלטתי לשוטט ביקב, לספוג את האווירה הייחודית ולהתמכר לקסם היין. אמיר, בעל היקב ויינן הבית, שיתף אותנו בסיפורו המרתק בעוד אנו לוגמים מיינות המקום. הקשבתי בדריכות, מוקסמת מהסיפור האישי שמאחורי היקב העוצר נשימה זה. לפני כשלושים שנה, בעת שירותו הצבאי כקצין קרבי, אמיר דרך על מוקש ואיבד את רגלו הימנית. כחלק מתהליך השיקום וההחלמה, בגיל 23, הוא נחשף לראשונה ליין. זו הייתה אהבה ממבט ראשון, רגע מכונן שעתיד היה לשנות את חייו.לאחר פציעה נוספת, אמיר יצא ללימודי תואר שני. במהלך לימודיו, החליט להשתתף בקורס ייננות. הפעם, כדבריו, המפגש עם היין לא היה תחביב גרידא, אלא התבוננות מקצועית ומעמיקה בעולם היין. עם פרישתו מהצבא, אמיר רכש כרם. עם הזמן, החל לפתח אותו ולטפח קשר עמוק עם האדמה והטבע. תשוקתו ליין ולגידול ענבים הלכה והתעצמה ללא הרף.

צילום: פרטי

 

נקודת מפנה נוספת הגיעה בתקופת הקורונה. הילה, אשתו של אמיר, החליטה לעשות שינוי בקריירה שלה. רעיון נועז עלה במוחה – היא תנהל את היקב, ואמיר יתמקד בהכנת היין. כך, מתוך חזון משותף ואהבה לאדמה וליין, הוקם יקב "אולו." .כיום, היקב מתמחה בייצור יין רוזה, המהווה 50% מתוצרתו. ייחודיותו של היקב באה לידי ביטוי בגידול ענבי גרנאש בלאן, זן שאמיר הוא היחיד המגדל אותו באזור. מה שמייחד את הכרם של יקב אולו הוא נגישותו יוצאת הדופן. בחזון מרגש ומעורר השראה, הכרם תוכנן ונבנה בשיתוף עם אדם עיוור לחלוטין. המטרה הייתה ליצור מרחב עבודה נגיש לאנשים עם מוגבלויות, המאפשר להם לטפל בכרם בעצמאות. הכרם, הממוקם בכניסה למושב ישעיהו, כולל משטחי בטון המקלים על התנועה והעבודה. הכרם נושא שם מיוחד – 'אבישי', לזכרו של חבר שעבד בכרם ונפטר. זוהי עדות נוספת לרוח האנושית והקהילתית המפעמת ביקב. מבחינת תפוקה, הכרם מייצר כיום 12,500 בקבוקים בשנה, עם תחזית לגדול ל-18,000 בקבוקים בשנה הבאה. מלבד הרוזה המפורסם, היקב מתגאה גם ביינות אדומים איכותיים כגון סירה וקברנה פרנק, וכן ביין לבן מזן שרדונה.

צילום: פרטי

 

מעל חדר היין וחדר החביות משתרעת מרפסת ענקית, המציעה מבט פנורמי על הנוף הפראי והמרהיב של האזור. לומר שהמראה מזכיר את טוסקנה היא המעטה; הנוף כאן ממלא את הנפש בהתפעמות, כאילו הוא בעצמו יצירת מופת טבעית המשלימה את היצירה האנושית של היקב. אמיר והילה, בגישתם הקהילתית והנדיבה, החליטו לחלוק את המרחב המיוחד שלהם עם יקבים שכנים ויקבים קטנים שאין להם מרכז מבקרים משלהם. הם מציעים ליקבים אלה להציג את יינותיהם ביקב אולו – מחווה מרגשת של סולידריות ותמיכה בקהילת היין המקומית. מעשה זה משקף את רוח הנדיבות והשיתוף המאפיינת את אמיר והילה, ומוסיף נדבך נוסף לחוויה הייחודית שיקב אולו מציע למבקריו לא רק יינות משובחים וטבע מרהיב, אלא גם תחושה של קהילה וחיבור אנושי.

מראה היקב בערב, צילום: פרטי

 

בעודי יושבת בערב, כוס יין אדום עמוק בידי, מביטה על הכרם המוכסף באור הירח המלא, חשתי כיצד ליבי פועם בהתרגשות שקטה. הנוף המרהיב, הטעמים העשירים על לשוני, וסיפורו המרגש של היקב התמזגו לחוויה שלמה ועוצרת נשימה. כל רצוני היה לעצור את הזמן, להישאר בתמונה הזו עוד שעות ארוכות, לספוג את הרגע במלואו.נוכחותי כאן, ביקב אולו, הייתה יותר מביקור זו צלילה אל תוך עולם של תשוקה, התחדשות ואהבה לאדמה וליין. אמיר והילה לא רק יצרו יקב, הם יצרו מקום של השראה, המזכיר לנו את כוחה של הרוח האנושית להתגבר על אתגרים וליצור יופי מתוך קושי. עזבתי את היקב עם תחושה של התעלות, עם טעם היין עדיין על שפתיי וזיכרון הנוף חרוט בליבי. יקב אולו הוא לא רק מקום לטעום יין משובח – הוא מקום לחוות את החיים במלוא עוצמתם, להתחבר מחדש לטבע, ולהיזכר בכוחה של תשוקה אמיתית.

צילום ממרפסת היקב, צילום: פרטי

פרטים נוספים באתר:https://www.uluwinery.co.il/

תגובה

הוספת תגובה