עמוד הבית » "זה היה עבורי אתגר ענק 'לחָיות מחדש' אנשים שלא הכרתי"

"זה היה עבורי אתגר ענק 'לחָיות מחדש' אנשים שלא הכרתי"

האומן ניר יצחק עם יצירותיו, צילום: פרטי
האומן והצייר יצחק ניר השיק בגלריית בית חיל האוויר - היכל האמנויות בהרצליה תערוכת ציור רטרוספקטיבית בשם "שובלים בנתִיבִי", שבה הושק אלבום ייחודי המספר על נתיב חייו דרך ציוריו הריאליסטיים, סיפוריו ומאמריו.

האמן, הטייס, הצייר והסופר יצחק ניר, תושב תל אביב, השיק את התערוכה "שובלים בנתִיבִי" (אוצר ומפיק: שוקי כהן shukiart) המוצגת בחלק התחתון של בית חיל האוויר – היכל האמנויות בהרצליה, ובה למעלה מ- 60 ציורי שמן, אקריליק ואקוורל, שצוירו החל משנת 1950 כשהיה ילד, ועד לדיוקנאות הנופלים שצוירו השנה. בתערוכה מוצגים דיוקניהם של שמונה טייסים בכירים מחבריו, שנפלו או הלכו לעולמם במהלך המלחמות ובמשך השנים, ובהם: עתניאל שמיר, מנחם אייל, אשר שניר, אליהו מנחם "מן", איתן כרמי, רן פקר, יעקב אגסי וגיורא רום.

ניר, לשעבר טייס קרב קברניט אל-על, לוחם ומתכנן, פעיל חברתי, צייר וסופר, שירת במלחמת ששת הימים, בהתשה וביום כיפור. לזכותו 86 גיחות קרביות ושתי הפלות מטוסי אויב. הוא חיבר סיפורים קצרים, שלושה ספרים וכן הציג בעשרות רבות של תערוכות ציור בארץ ובעולם .

יצחק ניר עם האלופים בודינגר, גורן ורום, צילום: פרטי

 

בתערוכה מוצגים גם דיוקניהם של אריק (אריה קראוניק) הי"ד, רבש"ץ קיבוץ בארי, ושל סמ"ר הלל סולומון הי"ד שנפלו בקרבות אוקטובר 2023 .ניר: "זה היה עבורי אתגר ענק 'לחָיות מחדש' אנשים שלא הכרתי ולנסות להיכנס לנשמתם – כאילו בן משפחתם אני. השתדלתי שדמויותיהם יהיו חיות ככל שניתן ושיובלטו על פני רקע המספר מעט מסיפורם האישי.  בתחילת המלחמה נעשו פניות למאות ציירים לצייר דיוקנים של נרצחים ונופלים החל מהשבעה באוקטובר 23. אריק (אריה) קראוניק בן ה-54, רבש"ץ בארי קיבל דיווח על מחבלים בקיבוץ כבר עם השמע אזעקות 'צבע אדום' ב-06:30 . הוא הקפיץ מיד את כיתת הכוננות, נטל את נשקו ובחילופי האש הכבדים עם מחבלי החמאס בקיבוץ – נפל. כמוהו גם סמ"ר הלל סולומון בן ה-21, שהפסיק ביוזמתו את חופשת שחרורו בביתו בדימונה ודהר ליישובי העוטף. בנחישות ובאומץ יחד עם חבריו מחטיבת גבעתי, לחם במחבלי הנוחבה בימי המחדל המרים. עם השלמת היערכות צה"ל לתמרון הגדול, לאחר כשלושה שבועות, היה גדודו גדוד צבר בין ראשוני הפורצים לעזה. ב-31 באוקטובר נהרג בפיצוץ הנמ"ר שהוביל לקרב את חבריו ואותו. להנציח את שניהם היה בשבילי אתגר נפשי ומקצועי כבד. אני מתפלל ומקווה שציוריי ייקלו במעט את משא האבל, האבדן והכאב היומיומי שאין לו מחיר, של שתי המשפחות האלה, שתיים מתוך קרוב ל-1,700 משפחות".

כמעט כל הציורים בתערוכה כלולים באלבום, לצד ציורים רבים אחרים שצר היה המקום לשלבם בתערוכה רטרוספקטיבית ומיוחדת זו ."ההשקעה באלבום נמשכה שנתיים. בעקבות המלחמה החלטתי לדחות את אירוע הגבורות והשקת האלבום, שכבר יצא מהדפוס. לצערי לא ניתן היה כבר לשלב את דיוקניהם של נופלי ה-7 באוקטובר אריק קראוניק והַלֵל סולומון באלבום, אך לשמחתי הם יוצבו במקום מכובד בתערוכה", אומר ניר.

"במסגרת ההתגייסות האזרחית למען יישובי העוטף, וכחובב כלבים, צייר וסופר", הוא מספר, "החלטתי לתרום את כל הכנסות האלבום למרכז הישראלי לכלבי נחיה בדרך של קיום האירוע. באופן הזה אני מקווה שאנשים רבים ככל האפשר יחליטו לרכוש את האלבום ולתרום כמה עשרות אלפי שקלים ואולי אף יותר – למרכז". רק לידיעה, גור אחד, חינוכו בבית אומנה, אימונו והצמדתו לעיוור או למתמודד פוסט טראומה ושירותו את בעליו במשך כשבע שנים, עולים כ-150,000 שקל".

 פורטרט של אריק קראוניק מקיבוץ בארי, ציור יצחק ניר

 

את האירוע לציון ה"גבורות" של ניר, השקת אלבומו ופתיחת תערוכתו, הינחה אליהוא בן און, שדרן רדיו הוותיק ולשעבר מפקד בחיל השריון. לאחר מפגש הרעים באולם התערוכה, התקיים באודיטוריום הסמוך בהנחייתו של אליהוא , המשך האירוע בו בירך המנצח, המלחין והפסנתרן יואב תלמי, מחבר "מארש צה"ל" שגדל עם ניר בקיבוץ מרחביה והשמיע קטע לפסנתר (פּרֵלוד של שופן). בשם המרכז הישראלי לכלבי נחיה עלה לבמה עם כלבתו ארז ברקאי שתיאר בפני הנאספים את פעולות המרכז ותרומתו לקהילת אובדי מאור עיניהם ופגועי הנפש מבין חיילי צה"ל: סדיר, קבע ומילואים, ממלחמת חרבות הברזל.

בהמשך הוקרנו שני סרטונים על הנופלים אריק קראוניק והלל סולומון וציור דיוקניהם. לסיום העביר ד"ר אפי זיו, סופר, מדריך טיולים ומרצה מבוקש לאמנות איטליה הקלאסית, הרצאה בשילוב שקפים מרהיבים של ציורי אמנים מפורסמים בשם "חתימת האמן". אלה ציירים ידועים שביצירותיהם מופיע מוטיב חתימה חוזר, שעל פיו ניתן לזהות את עבודותיהם. אליהוא הזמין את הקהל חזרה לאולם התערוכה לקפה ועוגה והמשך מסירת האלבומים לתורמים.

כל ההכנסות ממסירת האלבום המהודר העשיר וכבד המידות הזה – תרומה למרכז הישראלי לכלבי נחיה. נפגעים ופצועים רבים נוספו לחברה בישראל, למרבה הכאב, החל מה-7 באוקטובר. 2023 כמות כלבי הנחיה הזמינים כיום ובעתיד לנפגעים אלה – קטנה מלסייע לכל הפונים.
כולכם מתבקשים לסייע ולתת יד ולב למטרה נעלה זו
!

יצחק ניר בנוסף להיותו טייס קרב, מדריך, מתכנן וקברניט באל על, היה גם מוביל במאבק בתאונות בדרכים ("אורות ביום") מפקח בטיחות בתעופה (רת"א) ופעיל בנושאי ביטחון לאומי ("צוות האלוף יצחק בריק"). כיום צייר ואוצר תערוכות ב"גלריה נאמן" בתל אביב. החל מ-1980 הציג בתערוכות קבוצתיות, יחיד ותצוגות קבע בארץ וברחבי העולם. ציוריו נמצאים באוספים, בספרי אומנות ובקטלוגים בארץ ובחו"ל ועל עטיפות ספרים. ציורו הגדול "בנפול אויבך" מוצג קבע בהיכל האמנויות בהרצליה. הוא צייר ריאליסטי השולט בטכניקות רבות. הפרספקטיבה דומיננטית בעבודתו ומושפעת מ"מבט הציפור". בציוריו בולט האיזון בין הצבע לקומפוזיציה ומובע חוסר שקט וכמיהה אל הנסתר. השנה החל לנסות את כוחו בציור מופשט ונראה שהוא נהנה מכך.

ניר: "לעיתים, כשאני מתבונן בציורים יפים מאוד של ציירים מפורסמים החל מהמאה ה-16 ועד למאה ה-20, אני מגלה להפתעתי, שחלקם של אותם מפורסמים או שלא ידעו לצייר עננים, או שפשוט לא רצו להתאמץ לצייר אותם. כי לצייר הם הרי ידעו טוב מאוד. עננים לגבי הם עולם ומלואו, הטבע במלוא הדרו". והוא ממשיך להסביר: "עננים הם "טבע-לא-דומם" שתנועה וזרימה מובנית ב DNA-הענני שלהם. אך באופן פרדוקסלי, עליי ועל ציירים אחרים להפכם קודם כל לדומם )צבע יבש על בד אטום) על מנת שבתורם, על בד הציור הדומם על הקיר הדומם הם (העננים( ייתנו לצופה אשליה: תנועה! זרימה! חיים! הטבע לא דומם!" והוא מחייך.

יש לו רזומה מרשים בתחום האמנות, בין בלימודים מסודרים, בכיתות אמן, או בסדנאות ציור בארץ ובעולם ובין בעשרות רבות של השתתפויות בתערוכות יחיד וקבוצתיות בארץ ובעולם, איור עטיפות ספרים ואצירת תערוכות החל משנת 1980, במקביל לעבודתו כקברניט באל על.

פורטרט של הלל סולומון, ציור האומן ניר יצחק

 

ניר: "ציוריי הם תיעוד מקוטע של מסע חיי. יש ואצייר שלוש שנים ציור כמו 'ליבי – מצא את כלבת התחש' (עמ' 109  באלבום) ויש שאתחיל ואסיים ציור גדול ביממה אחת או שתיים כמו 'ד"ש מנחל ערוגות' (עמ' 201  באלבום). שמיים ועננים הם נושאים החביבים עליו כמו גם שקיעות וסופות, פרספקטיבות רחבות יריעה, נופים עם אלמנטים של אמירה אישית ודיוקנים. הוא מעדיף את הישיבות בטבע והציור המהיר בשטח על פני הציור העמלני בסטודיו. אני מנסה להעביר את תחושותיי ללא מילים, לספר סיפור ולגרות את דמיוני ודמיון הצופים דרך פיסת בד, או דף נייר הטובל באקוורל. אך בסופו של יום, או שהצלחתי או שעליי להתחיל הכל מההתחלה", והוא מסיים:
"כל אחד ואחת, בעלי כישרון בינוני אך בעלי נחישות בלתי רגילה – עשוי/ה להגיע להישגים מדהימים!"

התערוכה "שובלים בנתיבי" מוצגת בבית חיל האוויר – היכל האמנויות, רח' ז'בוטינסקי
15, הרצליה עד תחילת יולי 2023. ביום רביעי 26.6 בשעה 19:30 יתקיים אירוע "רטרוספקטיבה" – שיח גלריה בגלריית בית חיל האוויר. כולכם מוזמנים.

מאת יהורם גלילי

תגיות