חיים אתגר, לא המציא את הז'אנר הזה בו משפילים אדם בפומבי, כמו בתחרות גלדיאטורים, כשקלונו נחשף לאחר שהתחזה באופן חולני לאחר. כך, האב המקראי הקדום יעקב המתחזה לדמותו של אחיו עשיו ונוטל את ברכתו של אביו, וכך אותה אנסטסיה אגדית – שהתחזתה במחצית השניה של המאה הקודמת ליורשת העצר של הצאר הרוסי, לאחר שכל משפחתו נרצחה במהלך המהפיכה הבולשביקית, או אותה דמות שטענה כי הוא יורשו של טיצ'בורן – ספן אציל שנעלם באמצע המאה התשע ולאחר שנים נטען כי "שב מן המתים", ובעקבות זאת נוהל משפט שהעסיק את עיתוני התקופה באנגליה והפך מקור השראה לדמויות ספרותיות ויקטוריאניות.
![](https://www.mokasini.co.il/wp-content/uploads/2025/01/Photo-1-LERAVISSEMENT©-Mact-Productions-Marianne-Productions-JPG-Films-BNP-Paribas-Pictures-1-300x158.jpg)
היפרדות, הוא סרט על התחזותה של אשה לאם. זו הצצה אל אותה סטייה משונה של אשה המבקשת לחיות את ההורות המדומה שלה, באמצעות הורות אמיתית של חברתה הטובה. בבסיס הסרט, כאמור ניצב רעיון התחזות עוצמתי, הנטווה בשפה קולנועית בהירה ואפלה כאחד, כשהתוצאה, כמו הדטרמיניזם הפילם נוארי, בז'אנר סרטי הבלש הידועים משנות החמישים, מציב תוצאה הידועה מראש לצופה, המביט פעור פה בנפילה הצפויה אל התהום.
הסרט מרפרר מדי פעם לשגעונה של יירמה, אותה דמות של גרסייה לורקה שמבקשת לשווא להרות, ותחת הבאתו לעולם של ילד, היא הורה ויולדת שגעון אובססיבי ההולך ומתעצם לכלל טרגדיה – "היסטריה" בלשונם של הפרוידיאנים – שייחסו את מושג ההיסטריה, מן ההיסטר – הרחם ביוונית, תוך שמושג זה הפך לשם נרדף לנשים, בעידן שבו נשים נתפסו כתלותיות, בלתי יציבות ונתונות למצבי רוח משתנים, בלתי רציונליות ובעיקר בלתי מובנות למין הגברי שעסק ברפואה ובמחקר.
![](https://www.mokasini.co.il/wp-content/uploads/2025/01/Photo-3-LERAVISSEMENT©-Mact-Productions-Marianne-Productions-JPG-Films-BNP-Paribas-Pictures-1-300x169.jpg)
במובן זה, זהו סרט בעל פרספקטיבה נשית מובהקת, בו הגברים הם דמויות חלשות ונגררות, ועמן סביבה שלמה הנעטפת בקורים הולכים ומתעבים בידי האנטי גיבורה שלו, שבעצמה נשאבת לעתים חסרת אונים נוכח עוצמות ההתחזות ההולכת ומאפילה על דמותה האמיתית. התחזות הנחדרת עמוק יותר ויותר בתוך מסכת שקרים והעמדת פנים, עד לשיאים בלתי אפשריים, והכל בשמה של היסטריה אך מנגד בשמה כמיהה לאהבה. ואכן, הכמיהה הזו לאהבה, המוצגת בעין נשית בלתי שיפוטית חרף מעשיה האיומים של הגיבורה, הופכת לבסיס שעליו מתפתח שגעונה של הדמות הראשית, הופכת אותה לדמות מורכבת, מרתקת, ורחוקה מפלקט של מתחזה לאם.
יוטיוב: באדיבות סרטי נחשון
בקיצור, סרט טורד מנוחה ומרתק. לכו לראות!
מאת אורון שוורץ הוא עורך-דין, שותף מייסד במשרד שוורץ-נרקיס ושות', כותב ומגיש סדרות הפודקאסט "משפט חוזר" ו"ישראל הראשונה" בתאגיד השידור "כאן", ארכיאולוג וטייס בתחום התעופה הקלה. ניתן להאזין לפודקאסטים, ב"כאן הסכתים" בקישוריות:
https://www.kan.org.il/content/kan/podcasts/p-776284/ https://www.kan.org.il/content/kan/podcasts/p-8222/
הוספת תגובה