עמוד הבית » הסונטות של מוצרט

הסונטות של מוצרט

BENJAMIN HOCHMAN photographed at DiMenna Center fro Classical Music
הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה יארח פרויקט מיוחד, עשיר ומגוון של הפסנתרן הישראלי הבינלאומי בנימין הוכמן, זוכה מענק הקריירה היוקרתי ע"ש איוורי פישר מטעם מרכז לינקולן ניו-יורק.

הוכמן מציע הזדמנות יוצאת דופן לשמוע את יצירותיו המרכזיות לפסנתר של מוצרט וינגן 5 קונצרטים בהם יבוצעו מכלול 18 הסונטות של מוצרט לפסנתר וכמה יצירות מופת קצרות: הפנטזיות בדו מינור וברה מינור, הרונדו בלה מינור, והאדג׳יו בסי מינור.

הפרויקט הוא חלק מתהליך מוסיקלי עמוק של הוכמן שמתמקד במוסיקה של מוצרט מתוך מאהבתו למלחין. באוקטובר האחרון יצא  לאור אלבום שני קונצ’רטי לפסנתר של מוצרט – בו הוכמן מנגנן ומנצח על התזמורת הקאמרית האנגלית וכבר זכה לתשבחות המבקרים:

Feels like a throwback to the golden age” :BBC Music Magazine The

הפרויקט יבוצע בישראל במקביל לקונצרטים בבארד קולג׳ בארצות הברית.

מוצרט: הסונטות לפסנתר – קונצרט מס’ 1– יום שני, 23 דצמבר, בשעה 20:30

מוצרט: הסונטות לפסנתר – קונצרט מס’ 2 – יום רביעי, 25 דצמבר, בשעה 20:30

הקונצרטים יתקיימו באודיטוריום הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה, באוגוסט 2020 יתקיימו שלושת הקונצרטים הנוספים בסדרה.

הפסנתרן הישראלי הבינלאומי בנימין הוכמן יופיע בישראל עם פרויקט מיוחד, הסונטות לפסנתר של מוצרט. הוכמן ינגן 5 קונצרטים בהם יבוצעו מכלול 18 הסונטות של מוצרט לפסנתר לצד יצירות מופת קצרות. הפרויקט ייפתח בישראל ב-23/25 בדצמבר 2019 בקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה בתל-אביב, במקביל לעלייתו בבארד קולג’ בניו יורק, ארה”ב.

הוכמן, המופיע דרך קבע באולמות החשובים בעולם מתרכז בשנים האחרונות במוצרט – על הבמה ומחוצה לה – פרויקט הנובע מאהבתו למוסיקה המופלאה של מוצרט. באוקטובר 2019 יצא לאור דיסק חדש בחברת ההקלטות Avie: הקונצ׳רטי לפסנתר מס׳ 17 ו-24 של מוצרט, בו הוכמן מופיע כסולן ומנצח עם התזמורת הקאמרית האנגלית, והוא זוכה לתשבחות המבקרים:
                                                 “Feels like a throwback to the golden age” :BBC Music Magazine     The        “There is no denying the quality of these performances” The Times and The Sunday Times: “Classical music doesn’t get better than this”                             NY times on Benjamin Hochman:

התמקדותו של הוכמן במוצרט וההחלטה שלו לצלול לתוך נבכי המוסיקה של המלחין אפשרה לו להכיר טוב יותר את השפה המוסיקלית, הצורה והניואנסים שהיו במוסיקה המופלאה של מוצרט והתגמול כמוזיקאי כפי שמעיד הוכמן –  הינו עצום.

בפרויקט הנוכחי, הוכמן יוצר בחמשת הקונצרטים תמהיל של יצירות מתקופות שונות בחייו של מוצרט, במטרה ליצור נרטיב בו היצירות ידברו זו אל זו, ויתאימו גם ביחס לאורכן. זוהי הזדמנות יוצאת דופן לשמוע את מכלול יצירותיו המרכזיות לפסנתר של מוצרט, יצירות ידועות ופופולריות לצד יצירות שנשמעות לעתים רחוקות, 5 יצירות קצרות ויפות מכדי להחמיץ. שהמייחד את כולן הן השלמות, היצירתיות ומעל לכל האנושיות של מוצרט.

הוכמן מוסיף, “מנעד הרגשות ביצירותיו של מוצרט עשיר במיוחד, אך הגדולה שלו היא בעירוב הרגשות המוארים לצד אלו האפלים. על פני השטח הסונטות נשמעות פשוטות להפליא, אך מבט שני והקשבה עמוקה יותר מגלים עושר מופלא, כפי שמוצרט העיד על עצמו במכתב לאביו: ‘המוסיקה שלי כתובה כך שהמלומדים פחות אינם יכולים שלא ליהנות, אף שאינם יודעים מדוע'”.

הסונטות של מוצרט הושפעו מעולמות מוסיקליים שמעבר למוסיקה ולפסנתר סולו. ניתן לשמוע בהן השפעות של אופרות בשירה ובהבעה, השפעת סימפוניות במרקם העשיר, והשפעת מוסיקה קאמרית ברב-שיח ובאווירה האינטימית, והשפעת קונצ׳רטי בתעוזה ובווירטואוזיות .

שש הסונטות הראשונות (K 279-284) פורסמו יחדיו כקבוצה, ומשקפות את עושר ההמצאה של מוצרט בן ה-19, כמו גם את השפעת הסגנון הקלאסי המוקדם, הסטיל גאלאנט. שבע הסונטות האמצעיות K 309-311) ו(K 330-333  מתקדמות יותר, ארוכות יותר ומלאות השראה ופיתוחים, הן בצורה והן בכתיבה לפסנתר. הסונטות המאוחרות (K 457, 533, 545, 570, 576) משקפות את מאפייני התקופה המאוחרת בכתיבתו של מוצרט, וביניהם השפעה של באך, דרמטיות חזקה מחד ופשטות מופלאה מאידך, ופיתוח רעיוני ממוקד ומבריק.

שתי הפנטזיות, בדו מינור וברה מינור, הרונדו בלה מינור, והאדג׳יו בסי מינור – הן ארבע יצירות מופת, כולן בפרק אחד ובסולמות מינוריים (בהם השתמש מוצרט לעתים רחוקות) ויש בהן אוירה, דמיון, והבעה יוצאים מגדר הרגיל. המינואט והג׳יג הינם זוג מיניאטורות הממחישות בזעיר אנפין את הגאונות והתעוזה שנבעו ממוצרט ללא מאמץ ועם תוצאות נפלאות.
מוצרט: הסונטות לפסנתר – קונצרט מס’ 1

יום שני, 23 דצמבר, 2019 / 20:30

הפסנתרן הישראלי בנימין הוכמן:

סונטה מס’ 1 בדו מז’ור, ק. 279
סונטה מס’ 17 בסי-במול מז’ור, ק. 570
סונטה מס’ 11 בלה מז’ור, ק. 331
סונטה מס’ 8 בלה מינור, ק. 310

מוצרט: הסונטות לפסנתר – קונצרט מס’ 2

יום רביעי, 25 דצמבר, 2019 / 20:30

הפסנתרן הישראלי בנימין הוכמן:
פנטזיה בדו מינור, ק. 475
סונטה מס’ 14 בדו מינור, ק. 457
סונטה מס’ 4 במי-במול מז’ור, ק. 282
סונטה מס’ 16 בדו מז’ור, ק. 545
סונטה מס’ 13 בסי-במול מז’ור, ק. 333

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה

ניתן להשתמש בחצי המקלדת בכדי לנווט בין כפתורי הרכיב
",e=e.removeChild(e.firstChild)):"string"==typeof o.is?e=l.createElement(a,{is:o.is}):(e=l.createElement(a),"select"===a&&(l=e,o.multiple?l.multiple=!0:o.size&&(l.size=o.size))):e=l.createElementNS(e,a),e[Ni]=t,e[Pi]=o,Pl(e,t,!1,!1),t.stateNode=e,l=Ae(a,o),a){case"iframe":case"object":case"embed":Te("load",e),u=o;break;case"video":case"audio":for(u=0;u<$a.length;u++)Te($a[u],e);u=o;break;case"source":Te("error",e),u=o;break;case"img":case"image":case"link":Te("error",e),Te("load",e),u=o;break;case"form":Te("reset",e),Te("submit",e),u=o;break;case"details":Te("toggle",e),u=o;break;case"input":A(e,o),u=M(e,o),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;case"option":u=B(e,o);break;case"select":e._wrapperState={wasMultiple:!!o.multiple},u=Uo({},o,{value:void 0}),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;case"textarea":V(e,o),u=H(e,o),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;default:u=o}Me(a,u);var s=u;for(i in s)if(s.hasOwnProperty(i)){var c=s[i];"style"===i?ze(e,c):"dangerouslySetInnerHTML"===i?(c=c?c.__html:void 0,null!=c&&Aa(e,c)):"children"===i?"string"==typeof c?("textarea"!==a||""!==c)&&X(e,c):"number"==typeof c&&X(e,""+c):"suppressContentEditableWarning"!==i&&"suppressHydrationWarning"!==i&&"autoFocus"!==i&&(ea.hasOwnProperty(i)?null!=c&&Ie(n,i):null!=c&&x(e,i,c,l))}switch(a){case"input":L(e),j(e,o,!1);break;case"textarea":L(e),$(e);break;case"option":null!=o.value&&e.setAttribute("value",""+P(o.value));break;case"select":e.multiple=!!o.multiple,n=o.value,null!=n?q(e,!!o.multiple,n,!1):null!=o.defaultValue&&q(e,!!o.multiple,o.defaultValue,!0);break;default:"function"==typeof u.onClick&&(e.onclick=Fe)}Ve(a,o)&&(t.effectTag|=4)}null!==t.ref&&(t.effectTag|=128)}return null;case 6:if(e&&null!=t.stateNode)Ll(e,t,e.memoizedProps,o);else{if("string"!=typeof o&&null===t.stateNode)throw Error(r(166));n=yn(yu.current),yn(bu.current),Jn(t)?(n=t.stateNode,o=t.memoizedProps,n[Ni]=t,n.nodeValue!==o&&(t.effectTag|=4)):(n=(9===n.nodeType?n:n.ownerDocument).createTextNode(o),n[Ni]=t,t.stateNode=n)}return null;case 13:return zt(vu),o=t.memoizedState,0!==(64&t.effectTag)?(t.expirationTime=n,t):(n=null!==o,o=!1,null===e?void 0!==t.memoizedProps.fallback&&Jn(t):(a=e.memoizedState,o=null!==a,n||null===a||(a=e.child.sibling,null!==a&&(i=t.firstEffect,null!==i?(t.firstEffect=a,a.nextEffect=i):(t.firstEffect=t.lastEffect=a,a.nextEffect=null),a.effectTag=8))),n&&!o&&0!==(2&t.mode)&&(null===e&&!0!==t.memoizedProps.unstable_avoidThisFallback||0!==(1&vu.current)?rs===Qu&&(rs=Yu):(rs!==Qu&&rs!==Yu||(rs=Gu),0!==us&&null!==es&&(To(es,ns),Co(es,us)))),(n||o)&&(t.effectTag|=4),null);case 4:return wn(),Ol(t),null;case 10:return Zt(t),null;case 17:return It(t.type)&&Ft(),null;case 19:if(zt(vu),o=t.memoizedState,null===o)return null;if(a=0!==(64&t.effectTag),i=o.rendering,null===i){if(a)mr(o,!1);else if(rs!==Qu||null!==e&&0!==(64&e.effectTag))for(i=t.child;null!==i;){if(e=_n(i),null!==e){for(t.effectTag|=64,mr(o,!1),a=e.updateQueue,null!==a&&(t.updateQueue=a,t.effectTag|=4),null===o.lastEffect&&(t.firstEffect=null),t.lastEffect=o.lastEffect,o=t.child;null!==o;)a=o,i=n,a.effectTag&=2,a.nextEffect=null,a.firstEffect=null,a.lastEffect=null,e=a.alternate,null===e?(a.childExpirationTime=0,a.expirationTime=i,a.child=null,a.memoizedProps=null,a.memoizedState=null,a.updateQueue=null,a.dependencies=null):(a.childExpirationTime=e.childExpirationTime,a.expirationTime=e.expirationTime,a.child=e.child,a.memoizedProps=e.memoizedProps,a.memoizedState=e.memoizedState,a.updateQueue=e.updateQueue,i=e.dependencies,a.dependencies=null===i?null:{expirationTime:i.expirationTime,firstContext:i.firstContext,responders:i.responders}),o=o.sibling;return Mt(vu,1&vu.current|2),t.child}i=i.sibling}}else{if(!a)if(e=_n(i),null!==e){if(t.effectTag|=64,a=!0,n=e.updateQueue,null!==n&&(t.updateQueue=n,t.effectTag|=4),mr(o,!0),null===o.tail&&"hidden"===o.tailMode&&!i.alternate)return t=t.lastEffect=o.lastEffect,null!==t&&(t.nextEffect=null),null}else 2*ru()-o.renderingStartTime>o.tailExpiration&&1t)&&vs.set(e,t)))}}function Ur(e,t){e.expirationTimee?n:e,2>=e&&t!==e?0:e}function qr(e){if(0!==e.lastExpiredTime)e.callbackExpirationTime=1073741823,e.callbackPriority=99,e.callbackNode=$t(Vr.bind(null,e));else{var t=Br(e),n=e.callbackNode;if(0===t)null!==n&&(e.callbackNode=null,e.callbackExpirationTime=0,e.callbackPriority=90);else{var r=Fr();if(1073741823===t?r=99:1===t||2===t?r=95:(r=10*(1073741821-t)-10*(1073741821-r),r=0>=r?99:250>=r?98:5250>=r?97:95),null!==n){var o=e.callbackPriority;if(e.callbackExpirationTime===t&&o>=r)return;n!==Yl&&Bl(n)}e.callbackExpirationTime=t,e.callbackPriority=r,t=1073741823===t?$t(Vr.bind(null,e)):Wt(r,Hr.bind(null,e),{timeout:10*(1073741821-t)-ru()}),e.callbackNode=t}}}function Hr(e,t){if(ks=0,t)return t=Fr(),No(e,t),qr(e),null;var n=Br(e);if(0!==n){if(t=e.callbackNode,(Ju&(Wu|$u))!==Hu)throw Error(r(327));if(lo(),e===es&&n===ns||Kr(e,n),null!==ts){var o=Ju;Ju|=Wu;for(var a=Yr();;)try{eo();break}catch(t){Xr(e,t)}if(Gt(),Ju=o,Bu.current=a,rs===Ku)throw t=os,Kr(e,n),To(e,n),qr(e),t;if(null===ts)switch(a=e.finishedWork=e.current.alternate,e.finishedExpirationTime=n,o=rs,es=null,o){case Qu:case Ku:throw Error(r(345));case Xu:No(e,2=n){e.lastPingedTime=n,Kr(e,n);break}}if(i=Br(e),0!==i&&i!==n)break;if(0!==o&&o!==n){e.lastPingedTime=o;break}e.timeoutHandle=Si(oo.bind(null,e),a);break}oo(e);break;case Gu:if(To(e,n),o=e.lastSuspendedTime,n===o&&(e.nextKnownPendingLevel=ro(a)),ss&&(a=e.lastPingedTime,0===a||a>=n)){e.lastPingedTime=n,Kr(e,n);break}if(a=Br(e),0!==a&&a!==n)break;if(0!==o&&o!==n){e.lastPingedTime=o;break}if(1073741823!==is?o=10*(1073741821-is)-ru():1073741823===as?o=0:(o=10*(1073741821-as)-5e3,a=ru(),n=10*(1073741821-n)-a,o=a-o,0>o&&(o=0),o=(120>o?120:480>o?480:1080>o?1080:1920>o?1920:3e3>o?3e3:4320>o?4320:1960*Uu(o/1960))-o,n=o?o=0:(a=0|l.busyDelayMs,i=ru()-(10*(1073741821-i)-(0|l.timeoutMs||5e3)),o=i<=a?0:a+o-i),10 component higher in the tree to provide a loading indicator or placeholder to display."+N(i))}rs!==Zu&&(rs=Xu),l=yr(l,i),f=a;do{switch(f.tag){case 3:u=l,f.effectTag|=4096,f.expirationTime=t;var w=Ar(f,u,t);ln(f,w); break e;case 1:u=l;var E=f.type,k=f.stateNode;if(0===(64&f.effectTag)&&("function"==typeof E.getDerivedStateFromError||null!==k&&"function"==typeof k.componentDidCatch&&(null===ms||!ms.has(k)))){f.effectTag|=4096,f.expirationTime=t;var _=Ir(f,u,t);ln(f,_);break e}}f=f.return}while(null!==f)}ts=no(ts)}catch(e){t=e;continue}break}}function Yr(){var e=Bu.current;return Bu.current=Cu,null===e?Cu:e}function Gr(e,t){eus&&(us=e)}function Jr(){for(;null!==ts;)ts=to(ts)}function eo(){for(;null!==ts&&!Gl();)ts=to(ts)}function to(e){var t=Fu(e.alternate,e,ns);return e.memoizedProps=e.pendingProps,null===t&&(t=no(e)),qu.current=null,t}function no(e){ts=e;do{var t=ts.alternate;if(e=ts.return,0===(2048&ts.effectTag)){if(t=br(t,ts,ns),1===ns||1!==ts.childExpirationTime){for(var n=0,r=ts.child;null!==r;){var o=r.expirationTime,a=r.childExpirationTime;o>n&&(n=o),a>n&&(n=a),r=r.sibling}ts.childExpirationTime=n}if(null!==t)return t;null!==e&&0===(2048&e.effectTag)&&(null===e.firstEffect&&(e.firstEffect=ts.firstEffect),null!==ts.lastEffect&&(null!==e.lastEffect&&(e.lastEffect.nextEffect=ts.firstEffect),e.lastEffect=ts.lastEffect),1e?t:e}function oo(e){var t=qt();return Vt(99,ao.bind(null,e,t)),null}function ao(e,t){do lo();while(null!==gs);if((Ju&(Wu|$u))!==Hu)throw Error(r(327));var n=e.finishedWork,o=e.finishedExpirationTime;if(null===n)return null;if(e.finishedWork=null,e.finishedExpirationTime=0,n===e.current)throw Error(r(177));e.callbackNode=null,e.callbackExpirationTime=0,e.callbackPriority=90,e.nextKnownPendingLevel=0;var a=ro(n);if(e.firstPendingTime=a,o<=e.lastSuspendedTime?e.firstSuspendedTime=e.lastSuspendedTime=e.nextKnownPendingLevel=0:o<=e.firstSuspendedTime&&(e.firstSuspendedTime=o-1),o<=e.lastPingedTime&&(e.lastPingedTime=0),o<=e.lastExpiredTime&&(e.lastExpiredTime=0),e===es&&(ts=es=null,ns=0),1u&&(c=u,u=l,l=c),c=Ue(w,l),f=Ue(w,u),c&&f&&(1!==k.rangeCount||k.anchorNode!==c.node||k.anchorOffset!==c.offset||k.focusNode!==f.node||k.focusOffset!==f.offset)&&(E=E.createRange(),E.setStart(c.node,c.offset),k.removeAllRanges(),l>u?(k.addRange(E),k.extend(f.node,f.offset)):(E.setEnd(f.node,f.offset),k.addRange(E)))))),E=[];for(k=w;k=k.parentNode;)1===k.nodeType&&E.push({element:k,left:k.scrollLeft,top:k.scrollTop});for("function"==typeof w.focus&&w.focus(),w=0;w=t&&e<=t}function To(e,t){var n=e.firstSuspendedTime,r=e.lastSuspendedTime;nt||0===n)&&(e.lastSuspendedTime=t),t<=e.lastPingedTime&&(e.lastPingedTime=0),t<=e.lastExpiredTime&&(e.lastExpiredTime=0)}function Co(e,t){t>e.firstPendingTime&&(e.firstPendingTime=t);var n=e.firstSuspendedTime;0!==n&&(t>=n?e.firstSuspendedTime=e.lastSuspendedTime=e.nextKnownPendingLevel=0:t>=e.lastSuspendedTime&&(e.lastSuspendedTime=t+1),t>e.nextKnownPendingLevel&&(e.nextKnownPendingLevel=t))}function No(e,t){var n=e.lastExpiredTime;(0===n||n>t)&&(e.lastExpiredTime=t)}function Po(e,t,n,o){var a=t.current,i=Fr(),l=su.suspense;i=jr(i,a,l);e:if(n){n=n._reactInternalFiber;t:{if(J(n)!==n||1!==n.tag)throw Error(r(170));var u=n;do{switch(u.tag){case 3:u=u.stateNode.context;break t;case 1:if(It(u.type)){u=u.stateNode.__reactInternalMemoizedMergedChildContext;break t}}u=u.return}while(null!==u);throw Error(r(171))}if(1===n.tag){var s=n.type;if(It(s)){n=Dt(n,s,u);break e}}n=u}else n=Al;return null===t.context?t.context=n:t.pendingContext=n,t=on(i,l),t.payload={element:e},o=void 0===o?null:o,null!==o&&(t.callback=o),an(a,t),Dr(a,i),i}function Oo(e){if(e=e.current,!e.child)return null;switch(e.child.tag){case 5:return e.child.stateNode;default:return e.child.stateNode}}function Ro(e,t){e=e.memoizedState,null!==e&&null!==e.dehydrated&&e.retryTime