עמוד הבית » אקטיביזם של אושר פנימי

אקטיביזם של אושר פנימי

צילום: pexels
בתקופה זו העיסוק במהות הפנימית שלנו חשוב יותר מתמיד, בזמנים שהמציאות מטיחה בנו מראות ומצבים לא פשוטים, ההעמקה בשאלות פילוסופיות תוכל לעזור לנו לקבל תשובות ולהתקדם לעבר תחושה פנימית טובה יותר. הנה כמה נגיעות על אקטיביזם פנימי.

העולם הפנימי שלנו בנוי כמו בָּצָל, שכבות, שכבות של מחשבות, תפיסות ודעות שמסתירות לנו את האור הפנימי שאנו אמורים להפיץ מעצם היותנו נשמות בגוף אדם. ככל שנסיר יותר שכבות ונלמד כיצד להסיר את מה שמסתיר לנו את האור נוכל להעמיק בפנימיות שלנו ולהרחיב את התודעה. הנחה זו מבוססת על חוכמת היהדות שגורסת שכלל העולמות נמצאים בפנימיות האדם, מהעולם הזה שאנו חיים בו בנפרדות ועד עולם האינסוף שבו הכול אחד ומחובר. ולכן ככל שנתמיד ברצון להתחבר לטבע האמיתי שלנו ונפעיל מידות טובות, נוכל בהדרגה להשיל מעלינו את כל מה שמפריע לנו להאיר מבפנים ולחוות אושר פנימי עמוק המבוסס על הכרת הטוב וידיעתו.

צילום: pexels

מהו אושר פנימי?

אושר פנימי הוא הוא הלך רוח עמוק ומתמשך שאינו מושפע ממקורות חיצוניים. אדם שחווה אושר פנימי יהא על פי רוב אדם בעל מודעות גבוהה לתהליכים הפנימיים שהוא עובר. הוא אדם שיצליח להתאושש במהירות רבה יותר ממשברים, ולא ייתן להשפעות חיצוניות לטלטל את עולמו לאורך זמן. אין זה אומר שאדם מודע לא יחווה אינטראקציות שליליות, אירועים שליליים או רגשות שליליים,  אך האופן בו יבחר להתמודד עם הקושי יניעו אותו ללמוד, להתפתח ולצמוח מכול מה שהוא חווה.

אדם מודע הוא בהכרח אדם שנוקט בפעולות אקטיביות, הוא ייקח אחריות על מעשיו ופעולותיו ויהא מודע גם להשפעתו הרבה על סביבתו, אדם מודע מבין שכול האירועים החיצוניים איתם הוא מתמודד הם שיקוף של מה שקורה בפנימיות שלו, ולכן יש לו אחריות אישית לשפר את מידותיו, על מנת שיכול להפוך להיות גרסה טובה יותר של עצמו. האמירה תחשוב טוב, תקבל טוב איננה קלישאה, לדוגמה אדם שמחשבתו מלאה בהכרת הטוב על מקום עבודתו  יזמן לפתחו מצבים שיתפסו בעיניו כטובים, מרגשים ומשמחים, ויחווה את מקום עבודתו כמקום הכי טוב שקיים עבורו, וכך בנוגע לכול תחום ותחום בחייו.

צילום: pexels

>>>טוב או רע שהכול לטובה 

מה מפריע לנו לחוות אושר פנימי ?

כשאנו חיים בתודעה צרה, התפיסה שלנו מוגבלת רק למה שהאגו שלנו "חושב" את עצמו. האגו שתפקידו לשמור על התודעה שלנו מפני סכנות ואיומים, הפך להיות השולט ברוב תחומי חיינו, השליטה המלאה שלו מפרידה אותנו מהחיבור לשורש שלנו. הפרדה שחוצצת בין האור לחוץ ויוצרת את הגאווה שלנו. הנפרדות ש"האגו" שלנו "חושב" תמשוך מצבים, ורגשות שליליים, של פגיעה, עלבון, כעס, טינה, ביקורת עצמית, שילוו אותנו ויקשו עלינו בהתמודדות עם מצבים קשים, ואף יובילו למצבים קיצוניים של חרדות, דכאון ורצון להתאבדות. אדם שמאפשר לאגו שלו "לשלוט" על פי רוב יהא אדם פסיבי שלא מתבונן במעשיו. אדם מסוג זה ירבה להסתובב עם תחושות ש"פגעו בו", "לקחו לו", "עשו לו" ויחפש בחוץ מה שימלא את נפשו. הפרדוקס הוא שכול הדברים קורים "לו" אך האחריות היא אף פעם "לא שלו". תפיסה זו מנוגדת לפילוסופיה  האקטיבית הגורסת כי עלינו לנקוט פעולות למימוש עצמי ולחתור אל מימוש האושר אישי.

 פילוסופיה אקטיבית על קצה המזלג

אריסטו גדול הפילוסופים של העת העתיקה, טען כי האושר הוא הטוב העליון, ולכל פעולה שאנו עושים יש תכלית שתוביל אותנו לתכלית של הטוב. ולכן על האדם להפעיל מידות טובות, לחתור אל האושר, ולכוון את כל פעולותיו לטוב העליון על מנת שימצא אושר כתנאי לחיים מושלמים. ג'ולס אוונס פילוסוף מודרני, מדבר על הנחיצות להפוך רעיונות פילוסופים לפרקטיקה וחילק פילוסופיות שונות לפסיביות ולאקטיביות, הוא דוגל כמו אריסטו באקטיביות ובנקיטת פעולות יומיומיות שיקדמו את האושר האישי שלנו. מסקנות של מחקרים רבים מאוששים את הגישה האקטיבית, מרטין סליגמן אבי הפסיכולוגיה החיובית הסיק ממחקריו שאדם שנשאר פסיבי במהלך חייו בעקבות משברי חיים,  עלול להיכנס למצבים שליליים כמו דיכאון וחוסר אונים, ועל מנת ליצור שינוי עליו, נחוץ שיפעל לשינוי האמונות ודפוסי החשיבה שמעכבים אותו. חוכמת היהדות גם מעודדת אותנו לנקוט גישה אקטיבית של לקיחת אחריות אישית וחברתית על המחשבות והפעולות שלנו, ומורה לנו על החשיבות בתיקון המידות ועל פעולה מתוך ערכים ומוסר פנימי.

צילום: pexels

מהם ארבעת הפעולות שיכולות לעזור לנו להעמיק בפנימיות האושר?

  1. לקיחת אחריות אישית, לבדוק למה זה קורה לי? מה בתוכי מאפשר זאת? איך אני מתקן את זה?
  2. נטרול האגו, לסגל מבט של צופה מהצד על סיטואציות החיים, ללמוד שהאגו שלנו לא יודע הכול ויש מעבר לעצמנו.
  3. להדהד טוב מבפנים החוצה, לנסות להשפיע טוב על הסביבה, במחשבות, במילים ובמעשים.
  4. מעל כול אילו, להיות בהתבוננות פנימית המאפשרת לתהליכים להיות מעובדים בפנים עם עצמך.

כול אילו אולי ישמעו לחלקכם כבלתי אפשריים ליישום במיוחד בימים שמשבר רודף משבר, כשהמציאות משקפת לנו אירועים קשים, עלינו לקום ולקחת אחריות אישית ולנסות להתחבר ולהעמיק יותר בפנימיות שלנו. עלינו רק להרגיל את עצמנו באימון של התבוננות פנימית. זה לא צריך להיות שונה מכול אימון של ריצה, התעמלות, שחייה או ריקוד, רק שבמקום להפעיל שרירים מוטוריים, אנו מפעילים את שרירי המחשבה והלב.

לקיחת אחריות אישית, נטרול האגו, הכרת הטוב והתבוננות פנימית, הם לב ליבו של אדם מודע ואקטיבי השואף לאושר פנימי וטבעי. שאלו את עצמכם מה תעשו ממחר שונה על מנת לקדם את עצמכם למקום שהוא טוב יותר מהיום?   

כלנית פילו, צילום: רונית לובצקי

 

 כלנית פילו , M.A. מתמחה בייעוץ והדרכת כלים מעשיים לטיפוח מיינדסט חיובי בקרב ילדים ומשפחות, ומחברת הספר סוד המילים הקסומות.

 לקבוצת וואטסאפ שקטה: https://did.li/ctqIw

ליצירת קשר: calanit@maagalim-m.com

למידע נוסף:  www.maagalim-m.com

הוספת תגובה

הוספת תגובה